Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Innováció és tanulás

Paraméterek

Sorozat Oktatás és társadalom
Szerző Kozma Tamás
Cím Innováció és tanulás
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2022
Terjedelem 288 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 556 235 0
Eredeti ár:
3.950 Ft
3.555 Ft
Online kedvezmény: 10%

Amikor rátaláltunk a „társadalmi innovációra”, az még csak a szociológusokat érdekelte. A szociológusok – a közgazdászokhoz csatlakozva – a gazdasági innovációk társadalmi vonatkozásait vizsgálták. Mai napig ezt értik társadalmi innováción. Magyarország „tanuló régióit” megismerve (2012–2015) mi más társadalmi (szociális) innovációról kezdtünk beszélni.

Leírás

Amikor rátaláltunk a „társadalmi innovációra”, az még csak a szociológusokat érdekelte. A szociológusok – a közgazdászokhoz csatlakozva – a gazdasági innovációk társadalmi vonatkozásait vizsgálták. Mai napig ezt értik társadalmi innováción. Magyarország „tanuló régióit” megismerve (2012–2015) mi más társadalmi (szociális) innovációról kezdtünk beszélni. Azokról a problémamegoldásokról, amelyek alulról indulnak, mozgalommá terjednek, és a szűkebb-tágabb közösségek hagyományaivá válnak. A tanuló régióktól – amelyekkel a Pillanat (2016) című könyv foglalkozott – így jutottunk el a társadalmi innovációig, amely közösségi mozgalom, és amelyet a társadalmi fejlődés motorjának nevezhetnénk. Mindennek fontosságát a jelen kötet szerkesztése közben fedeztem föl. Ezért tettem ennek a könyvnek az élére azokat az írásokat, amelyek a társadalmi innovációról szólnak; valamint az innovációkat hajtó tanulásról – a tanulást nem szűkebben iskolai, hanem tágabban, társadalmi méretekben értve. Így lett a könyv címe Innováció és tanulás. Ennek a könyvnek ez a legfontosabb mondanivalója.

 

Gondolat Kiadó, 2022.

Oktatás és társadalom–sorozat

Írta: Kozma Tamás

 

Kapcsolódó kiadványok:

Innováció az oktatásban

Pedagógia, innováció, technológia, digitális kultúra

Tartalom

1. INNOVÁCIÓ ÉS TANULÁS

1.1. Tanulóközösségek és társadalmi innovációk

Innovációk és hálózatok

Innováció és tanulás

A társadalmi innováció terjedése

1.2. A társadalmi innováció értelmezései

A társadalmi innováció mint problémamegoldás

A társadalmi innováció mint közösségi tanulás

A társadalmi innováció mint szervezeti átalakulás

A társadalmi innováció mint társadalmi változás

1.3. Közösség és innováció

Közösség az innovációk mögött

Narratívumok

Van-e alternatíva?

Közösség – mi is az?

Mikroszinten írt történelem

1.4. Szociális tanulás – társadalmi megújulás

Gazdasági innováció – közösségi megújulás

Innováció alulról

A kihívás, amely összefog

Társadalmi tanulás

A tanulás mint politikai tett

Tér és torony

Az optimista válasz

1.5. Protestáns identitás és közösségi tanulás

Közösségi tanulás és identitástudat

Közösségi tanulás a gyülekezetben

Közösségi tanulás és etika

2. TÉR, TÁRSADALOM, ISKOLA

2.1. Város és egyetem találkozása

Megközelítések

A Város

Az Egyetem

Tanulságok

2.2. A társadalomkutatás térbelisége

2.3. Tér és Torony

3. REZILIENS KÖZÖSSÉGEK – REZILIENS TÁRSADALOM

3.1. Reziliens közösségek – reziliens társadalom?

3.2. Közösségi tanulás járvány idején

A járvány mint kihívás...

…és az iskola mint válasz

Végül

3.3. Ökumenikus iskolák

A beágyazottságtól a partnerségig

A történeti háttér

Születéstörténetek

Főszereplők, „helyi hősök”

Tanulságok

3.4. Oktatás és közjó

Közjó, közérdek, közoktatás

A „közjó” mint oktatáspolitikai ideológia

4. FELSŐOKTATÁS

4.1. A campust is eladnák, ugye?

Az egyetemek hermeneutikája

Épületek

Névadás és nyelvhasználat

Születési mítoszok

Önértelmezések

4.2. Például Szingapúr

4.3. OECD: A túlélő szervezet

Szervezeti túlélés

Narratívum és valóság

A túlélés záloga

Gazdaságfejlesztés és oktatás

Új fordulat: Kelet-Közép-Európa

5. OKTATÁSKUTATÁS

5.1. Nevelésszociológiából oktatáskutatás

Az oktatáskutatás megjelenése

Az iskolarendszer szerkezete, az iskolafenntartói monopólium lebontása

Iskola és környezete, önkormányzati intézményfenntartás

Területi kutatások

Határ menti kutatások, „újszülött” egyetemek

Kisebbségi kérdések, roma/cigány kutatások

Szakképzési és felsőoktatási kutatások

A nevelésszociológia akadémiai besorolása

5.2. A nevelésszociológiától az oktatáskutatásig – és tovább?

Utóirat

5.3. Gazsó Ferenc és az oktatáskutatás

5.4. Kórházpedagógia

Egy alternatív értelmezési kísérlet

Kórháznapló

Tanulságok

6. EMLÉKEZÉSEK

6.1. Hogyan lettem szociológus?

6.2. Ha újra tanító lennék

6.3. „A jövő iskolája” projekt

„A jövő iskolája” és a „nagypolitika”

„A jövő iskolája” és a Tervhivatal

„A jövő iskolája” és az Akadémia

„A jövő iskolája” és a Pedagógiai Kutató Csoport

Gazdasági szükségletek vagy társadalmi igények?

Általános műveltség vagy szakmai képzés?

A „közösségi iskola”

Rejtőző politizálás

Távlati tervezésből fejlesztéspolitika

6.4. Ravasz László

6.5. Három találkozás

6.6. Harminc év Educatio

6.7. Múltból jövőt

Járványveszély

Demográfiai szűkülés

Tulajdonosi viszonyok

Kié a felnőttképzés?

Múltból jövőt

FÜGGELÉK

Utószó

Hivatkozások

Summaries