Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Innováció az oktatásban

Paraméterek

Sorozat A pszichológia gyakorlata
Szerző Polonyi Tünde – Abari Kálmán – Szabó Fruzsina
Cím Innováció az oktatásban
Kiadó Oriold és Társai Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 432 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5981 09 8
Eredeti ár:
4.500 Ft
4.275 Ft
Online kedvezmény: 5%

A kötet egy olyan problémára keresi a választ, ami egyre élesebben rajzolódik ki: azok az oktatási módszerek, amelyek korábban beváltak, sok esetben a jelenlegi diákság körében már kevésbé hatékonyak, vagy élesebben fogalmazva a jelenlegi oktatási struktúra nem tudja kielégíteni a tanulók igényeit, illetve az oktatók céljainak elérését sem támogatja. Ezért időszerűnek éreztük egy olyan könyv közreadását, amely egyenlő mértékben hangsúlyozza az oktatás elméleti, kutatói és gyakorlati megközelítését.

Leírás

A kötet egy olyan problémára keresi a választ, ami egyre élesebben rajzolódik ki: azok az oktatási módszerek, amelyek korábban beváltak, sok esetben a jelenlegi diákság körében már kevésbé hatékonyak, vagy élesebben fogalmazva a jelenlegi oktatási struktúra nem tudja kielégíteni a tanulók igényeit, illetve az oktatók céljainak elérését sem támogatja. A fenti okok miatt időszerűnek éreztük egy olyan könyv közreadását, amely egyenlő mértékben hangsúlyozza az oktatás elméleti, kutatói és gyakorlati megközelítését. Minden fejezet újabb és újabb aspektusból tesz hozzá a 21. század oktatási rendszereivel szembeni új kihívásokra keresett válaszokhoz. Könyvünk fókuszában a tanárok osztálytermi munkájának támogatása áll. Bemutatjuk azokat az innovatív lehetőségeket, amelyek birtokában a jelen kor pedagógusa magabiztosabban tud szembenézni az információs társadalom okozta kihívásokkal.

 

Oriold és Társai Kiadó, 2019.

Szerkesztette: Polonyi Tünde, Abari Kálmán és Szabó Fruzsina

Lektor: Tóth Zoltán

A pszichológia gyakorlata–sorozat

Sorozatszerkesztő: Polonyi Tünde – Abari Kálmán

 

Kapcsolódó kiadványok:

Innováció és tanulás

Pedagógia, innováció, technológia, digitális kultúra

Tartalom

Előszó

I. Elméleti fejezetek

1. Iskolai innovációk világa (Széll Krisztián)

Elméleti keretek

Az oktatási innováció értelmezése

Az innováció folyamata: keletkezés, megvalósítás, terjedés, hatás

Iskola és innováció

Innovációtipológiák az oktatásban

Innováció és eredményesség

Iskolai innovációk Magyarországon

Az elemzésben alkalmazott innovációértelmezés

Adatok és módszerek

Eredmények

Iskolai innovációk típusai

Iskolai innovációk tématerületek szerint

Az iskolai innovációk keletkezése, terjedése és hatása

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

2. A didaktika legújabb trendjei (Chrappán Magdolna)

A didaktika változatai

A didaktika elmélet vagy gyakorlat?

Alapkérdés: mi az oktatás célja?

Hangsúlyeltolódások az oktatási folyamat megközelítéseiben

A teljes oktatási összeolvadás: seamless learning

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

3. A kihívás és egy lehetséges megoldás – gamifikáció az oktatásban (Abari Kálmán, Polonyi Tünde)

Bevezetés

A videójátékok

A közösségi média

A mai fiatal generáció

Tévhitek

Hasonlóságok

Tanításuk

A gamifikáció

HANNA – a gamifikált digitális tananyag

Alapkoncepció

A gamifikáció megvalósítása

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

4. Jóllét és teljesítmény az iskolában – a kibékíthető ellentét (Fodor Szilvia, Korényi Róbert)

Bevezetés

A boldogság nyomában

Pozitív érzelmek és élmények

Szociális-emocionális tanulás

Bővíts-építs elmélet

Áramlatélmény-keresés és bevonódás

Flow, áramlatélmény

Karaktererősségek

Pszichológiai tőke

Mindset

Belső motiváció és öndetermináció

Értelemkeresés és magasabb rendű célok

Célok, értékek

Spiritualitás

Pozitív intervenciók

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

5. Innovatív értékelési módok az iskolában (Barbarics Márta)

Bevezetés

Különböző értékelési módok definíciói

Magyarországi iskolai értékelésre vonatkozó jogszabályok áttekintése

Az iskolai értékelésre vonatkozó néhány kutatás áttekintése

Külföldön

Magyarországon

Osztályozástól eltérő értékelési módok Magyarországon – egy interjúkutatás eredményei

Az interjúkutatás menete

Az interjúkutatás eredményei

Mit jelent a tanárok számára az értékelés?

Innovatív értékelési módok

Célok az innovatív értékelési módok alkalmazásával

Eredmények az innovatív értékelési módok alkalmazásának köszönhetően

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

6. A tehetséges tanulók motivációi (Páskuné Kiss Judit, Fodor Szilvia)

Tehetség és motiváció

Kiemelkedő teljesítmény és motiváció

Elméletek a gyakorlatban

Tehetségesek motivációjának kvalitatív vizsgálata a Magyar Templeton Programban

Eredmények

Összegzés

Irodalomjegyzék

7. Korszerű tanulásszervezés és az IKT-eszközök alkalmazásának új irányai a tanulásban akadályozott tanulók együttnevelésében (Szekeres Ágota és Virányi Anita)

Az együttnevelésről röviden

A tanulási akadályozottság fogalma, a tanulásban akadályozott tanulók képességprofilja

Differenciálás

A kooperatív tanulás sajátosságai a tanulásban akadályozott tanulók oktatása során

Digitális technológiák a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában

Az edukációs technológiák szerepe

Az individualizálás lehetséges szempontjai a technológiai eszközök használatában

Az IKT alkalmazásának lehetséges keretei

Mobiltanulás, táblagépek

Robotok

Gamifikáció

Exergame technológia

Az innovatív, technológiai eszközöket alkalmazó pedagógus, intézményi klíma

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

8. Hogyan csinálják máshol? Nemzetközi kitekintés (Kovács Karolina Eszter)

Bevezetés

A nemzetközi kitekintés alapjai

Önálló oktatási innovációk

Munka és innováció – Hybrid learning environments

A szakképzési innováció másik esete – a Bau-ABC goes web 2.0 projekt

Nemzetközi együttműködések

A skandináv országok

School education gateway – Az iskolai oktatás európai online felülete

Innovációs zónák – a tengerentúl esete

A XXI. század iskolái – Innovation Unit

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

9. Alternatív zenepedagógiai irányzatok: az Orff koncepció és a Kodály koncepció módszertani implementációjának összehasonlítása az eszközhasználat vonatkozásában (Szalai Tamás)

Bevezetés

Alternatív zenepedagógiai irányzatok

Hazai és nemzetközi szakirodalom áttekintése

Eszközhasználat a két koncepció tükrében

Összehasonlítás

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

II. Gyakorlati megvalósítás, fejlesztő módszerek

10. A mobileszközök felhasználási lehetőségei a tanítási-tanulási folyamatban (Szabó Fruzsina, Fegyverneki Gergő)

A konstruktivista tanuláselmélet a digitális pedagógia tükrében

A digitális osztályterem

Tanulást támogató applikációk

A mobiltanulás definíciója – az elmélettől a gyakorlati megvalósításig

A BYOD-modell

A mobil mint multifunkcionális taneszköz?

Learning Apps

Mobil gondolattérképek

Kvízek

Nyelvtanulós appok

Kódolás, programozás mobilokkal

A kiterjesztett valóság pedagógiája

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

11. Digitális taneszköz használata az osztályteremben — gyakorlati útmutató a tabletekhez (Kinterné Szökőcs Beáta, Horkai Anita)

Bevezető

Rövid történeti áttekintés

Gyakorlati útmutató

Előkészületek

A tablet bevezetése az iskolai tanítás folyamatába

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

12. Mire jó a vizuális nevelés? – Módszertan, az Igazgyöngy Alapítvány gyakorlati tapasztalatai alapján (L. Ritók Nóra)

Bevezetés

Gyermekközpontú vizuális kommunikációfejlesztés

Hátránykompenzálás és vizuális nevelés

Szociális kompetenciafejlesztés és vizuális nevelés

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

13. A társasjáték-pedagógia (Lencse Máté)

Bevezetés

A társasjáték-pedagógia alapelvei

Lehetséges pedagógiai célok

Társasjátékok fejlesztő hatásáról

Boldog Lazac

Kiwi

Nincs kegyelem!

Társasjáték és kooperativitás

Együtt játszani

Társasjátékozás a Toldi Tanodában – 6 év tapasztalatai

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

14. Gamilikált kiegészítő tananyag és gamifikált számonkérés a holland nyelvoktatásban. Az első tapasztalatok (Kántor-Faragó Márta)

Bevezetés

Pszichológiai és/vagy pedagógiai kihívások?

Andrago-pszicho-pedagógiai fehér folt?

Ismeretlen (tan)eszköz, ismeretlen módszer?

Segíthet a (gamifikált) tananyag?

Segíthet a (gamifikált) számonkérés?

Segíthetnek a kérdőívek, segíthet a szintfelmérés?

Segíthet a fókuszcsoportos interjú?

Miért választották ezt a képzést?

Mit szeretnek az iskolában?

Mit nem szeretnek az iskolában?

Mik a kedvenc tantárgyak?

Milyen lenne az álomiskola?

Milyen munkát szeretnének végezni?

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

15. Az internetbiztonság oktatása a digitális generációra hangolva (Bene Viktória)

Bevezetés – a megváltozott tanárszerepekről

A digitális éden veszélyeiről, avagy hogyan készítsük fel diákjainkat a digitális önvédelemre?

Röviden a cyberbullyingról, avagy az elektronikus zaklatásról

Tippek és trükkök

Ne tedd, mert csalódást okozhat a Neted!

Történetmesélés az internetbiztonság jegyében

A pornográf tartalmak hatásairól

Összefoglalás

Irodalomjegyzék

III. Jó gyakorlatok különböző tantárgyakból

Kooperatív fogalmazástanítás DST módszerrel (magyar nyelv és irodalom, történelem) (Antaliné Miss Lilla)

Gamifikáció a földrajzoktatásban (földrajz) (Tömpe László, Simkó Krisztián)

HANNA – a beszédkészséget, az együttműködést és a kreativitást fejlesztő digitális tananyag (angol nyelv) (Kinterné Szökőcs Beáta, Kovács Magdolna)

Innováció gyakornoki szemmel (biológia) (Vas Hajnalka)

Gamification, avagy játékosítás matematikaórán (matematika) (Barbarics Márta)

A MOODLE alkalmazása a kémiaoktatásban (kémia) (Weiszkopfné Kövesközi Zsuzsa)

Néhány ötlet a kémiatanítás módszerkosarába (kémia) (Dobóné Tarai Éva)

Gamifikáció a nyolcadik osztályos kémia tanításában (kémia) (Szakács Erzsébet)

Interaktív tematikus kísérletet bemutató tehetséggondozó szakkörön résztvevő diákok vezetésével (fizika) (Finta Zsanett)

Játsszunk részecskefizikát! (fizika) (Oláh Éva Mária)

Web 2.0 alkalmazások használata a középiskolai fizikaoktatásban (fizika) (Takátsné Lucz Ildikó)

Bátraké a szerencse, avagy nem kell attól félni, hogy a diákjaink a tanárok (fizika) (Komáromi Annamária)

Gyerekek IKT eszközökkel támogatott projektekben (több tantárgy) (Tarné Éder Marianna)

Kiterjesztett valóság témahét (több tantárgy) (Csányi Judit)

IV. Interjú Prievara Tiborral és Nádori Gergővel, a TanárBlog szerkesztőivel (Polonyi Tünde Éva)

A kötet szerzői

Tárgymutató