Innováció az oktatásban
Paraméterek
Sorozat | A pszichológia gyakorlata |
Szerző | Polonyi Tünde – Abari Kálmán – Szabó Fruzsina |
Cím | Innováció az oktatásban |
Kiadó | Oriold és Társai Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 432 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5981 09 8 |
A kötet egy olyan problémára keresi a választ, ami egyre élesebben rajzolódik ki: azok az oktatási módszerek, amelyek korábban beváltak, sok esetben a jelenlegi diákság körében már kevésbé hatékonyak, vagy élesebben fogalmazva a jelenlegi oktatási struktúra nem tudja kielégíteni a tanulók igényeit, illetve az oktatók céljainak elérését sem támogatja. Ezért időszerűnek éreztük egy olyan könyv közreadását, amely egyenlő mértékben hangsúlyozza az oktatás elméleti, kutatói és gyakorlati megközelítését. |
|
|
Leírás
A kötet egy olyan problémára keresi a választ, ami egyre élesebben rajzolódik ki: azok az oktatási módszerek, amelyek korábban beváltak, sok esetben a jelenlegi diákság körében már kevésbé hatékonyak, vagy élesebben fogalmazva a jelenlegi oktatási struktúra nem tudja kielégíteni a tanulók igényeit, illetve az oktatók céljainak elérését sem támogatja. A fenti okok miatt időszerűnek éreztük egy olyan könyv közreadását, amely egyenlő mértékben hangsúlyozza az oktatás elméleti, kutatói és gyakorlati megközelítését. Minden fejezet újabb és újabb aspektusból tesz hozzá a 21. század oktatási rendszereivel szembeni új kihívásokra keresett válaszokhoz. Könyvünk fókuszában a tanárok osztálytermi munkájának támogatása áll. Bemutatjuk azokat az innovatív lehetőségeket, amelyek birtokában a jelen kor pedagógusa magabiztosabban tud szembenézni az információs társadalom okozta kihívásokkal.
Oriold és Társai Kiadó, 2019.
Szerkesztette: Polonyi Tünde, Abari Kálmán és Szabó Fruzsina
Lektor: Tóth Zoltán
A pszichológia gyakorlata–sorozat
Sorozatszerkesztő: Polonyi Tünde – Abari Kálmán
Kapcsolódó kiadványok:
Tartalom
Előszó
I. Elméleti fejezetek
1. Iskolai innovációk világa (Széll Krisztián)
Elméleti keretek
Az oktatási innováció értelmezése
Az innováció folyamata: keletkezés, megvalósítás, terjedés, hatás
Iskola és innováció
Innovációtipológiák az oktatásban
Innováció és eredményesség
Iskolai innovációk Magyarországon
Az elemzésben alkalmazott innovációértelmezés
Adatok és módszerek
Eredmények
Iskolai innovációk típusai
Iskolai innovációk tématerületek szerint
Az iskolai innovációk keletkezése, terjedése és hatása
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
2. A didaktika legújabb trendjei (Chrappán Magdolna)
A didaktika változatai
A didaktika elmélet vagy gyakorlat?
Alapkérdés: mi az oktatás célja?
Hangsúlyeltolódások az oktatási folyamat megközelítéseiben
A teljes oktatási összeolvadás: seamless learning
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
3. A kihívás és egy lehetséges megoldás – gamifikáció az oktatásban (Abari Kálmán, Polonyi Tünde)
Bevezetés
A videójátékok
A közösségi média
A mai fiatal generáció
Tévhitek
Hasonlóságok
Tanításuk
A gamifikáció
HANNA – a gamifikált digitális tananyag
Alapkoncepció
A gamifikáció megvalósítása
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
4. Jóllét és teljesítmény az iskolában – a kibékíthető ellentét (Fodor Szilvia, Korényi Róbert)
Bevezetés
A boldogság nyomában
Pozitív érzelmek és élmények
Szociális-emocionális tanulás
Bővíts-építs elmélet
Áramlatélmény-keresés és bevonódás
Flow, áramlatélmény
Karaktererősségek
Pszichológiai tőke
Mindset
Belső motiváció és öndetermináció
Értelemkeresés és magasabb rendű célok
Célok, értékek
Spiritualitás
Pozitív intervenciók
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
5. Innovatív értékelési módok az iskolában (Barbarics Márta)
Bevezetés
Különböző értékelési módok definíciói
Magyarországi iskolai értékelésre vonatkozó jogszabályok áttekintése
Az iskolai értékelésre vonatkozó néhány kutatás áttekintése
Külföldön
Magyarországon
Osztályozástól eltérő értékelési módok Magyarországon – egy interjúkutatás eredményei
Az interjúkutatás menete
Az interjúkutatás eredményei
Mit jelent a tanárok számára az értékelés?
Innovatív értékelési módok
Célok az innovatív értékelési módok alkalmazásával
Eredmények az innovatív értékelési módok alkalmazásának köszönhetően
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
6. A tehetséges tanulók motivációi (Páskuné Kiss Judit, Fodor Szilvia)
Tehetség és motiváció
Kiemelkedő teljesítmény és motiváció
Elméletek a gyakorlatban
Tehetségesek motivációjának kvalitatív vizsgálata a Magyar Templeton Programban
Eredmények
Összegzés
Irodalomjegyzék
7. Korszerű tanulásszervezés és az IKT-eszközök alkalmazásának új irányai a tanulásban akadályozott tanulók együttnevelésében (Szekeres Ágota és Virányi Anita)
Az együttnevelésről röviden
A tanulási akadályozottság fogalma, a tanulásban akadályozott tanulók képességprofilja
Differenciálás
A kooperatív tanulás sajátosságai a tanulásban akadályozott tanulók oktatása során
Digitális technológiák a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
Az edukációs technológiák szerepe
Az individualizálás lehetséges szempontjai a technológiai eszközök használatában
Az IKT alkalmazásának lehetséges keretei
Mobiltanulás, táblagépek
Robotok
Gamifikáció
Exergame technológia
Az innovatív, technológiai eszközöket alkalmazó pedagógus, intézményi klíma
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
8. Hogyan csinálják máshol? Nemzetközi kitekintés (Kovács Karolina Eszter)
Bevezetés
A nemzetközi kitekintés alapjai
Önálló oktatási innovációk
Munka és innováció – Hybrid learning environments
A szakképzési innováció másik esete – a Bau-ABC goes web 2.0 projekt
Nemzetközi együttműködések
A skandináv országok
School education gateway – Az iskolai oktatás európai online felülete
Innovációs zónák – a tengerentúl esete
A XXI. század iskolái – Innovation Unit
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
9. Alternatív zenepedagógiai irányzatok: az Orff koncepció és a Kodály koncepció módszertani implementációjának összehasonlítása az eszközhasználat vonatkozásában (Szalai Tamás)
Bevezetés
Alternatív zenepedagógiai irányzatok
Hazai és nemzetközi szakirodalom áttekintése
Eszközhasználat a két koncepció tükrében
Összehasonlítás
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
II. Gyakorlati megvalósítás, fejlesztő módszerek
10. A mobileszközök felhasználási lehetőségei a tanítási-tanulási folyamatban (Szabó Fruzsina, Fegyverneki Gergő)
A konstruktivista tanuláselmélet a digitális pedagógia tükrében
A digitális osztályterem
Tanulást támogató applikációk
A mobiltanulás definíciója – az elmélettől a gyakorlati megvalósításig
A BYOD-modell
A mobil mint multifunkcionális taneszköz?
Learning Apps
Mobil gondolattérképek
Kvízek
Nyelvtanulós appok
Kódolás, programozás mobilokkal
A kiterjesztett valóság pedagógiája
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
11. Digitális taneszköz használata az osztályteremben — gyakorlati útmutató a tabletekhez (Kinterné Szökőcs Beáta, Horkai Anita)
Bevezető
Rövid történeti áttekintés
Gyakorlati útmutató
Előkészületek
A tablet bevezetése az iskolai tanítás folyamatába
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
12. Mire jó a vizuális nevelés? – Módszertan, az Igazgyöngy Alapítvány gyakorlati tapasztalatai alapján (L. Ritók Nóra)
Bevezetés
Gyermekközpontú vizuális kommunikációfejlesztés
Hátránykompenzálás és vizuális nevelés
Szociális kompetenciafejlesztés és vizuális nevelés
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
13. A társasjáték-pedagógia (Lencse Máté)
Bevezetés
A társasjáték-pedagógia alapelvei
Lehetséges pedagógiai célok
Társasjátékok fejlesztő hatásáról
Boldog Lazac
Kiwi
Nincs kegyelem!
Társasjáték és kooperativitás
Együtt játszani
Társasjátékozás a Toldi Tanodában – 6 év tapasztalatai
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
14. Gamilikált kiegészítő tananyag és gamifikált számonkérés a holland nyelvoktatásban. Az első tapasztalatok (Kántor-Faragó Márta)
Bevezetés
Pszichológiai és/vagy pedagógiai kihívások?
Andrago-pszicho-pedagógiai fehér folt?
Ismeretlen (tan)eszköz, ismeretlen módszer?
Segíthet a (gamifikált) tananyag?
Segíthet a (gamifikált) számonkérés?
Segíthetnek a kérdőívek, segíthet a szintfelmérés?
Segíthet a fókuszcsoportos interjú?
Miért választották ezt a képzést?
Mit szeretnek az iskolában?
Mit nem szeretnek az iskolában?
Mik a kedvenc tantárgyak?
Milyen lenne az álomiskola?
Milyen munkát szeretnének végezni?
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
15. Az internetbiztonság oktatása a digitális generációra hangolva (Bene Viktória)
Bevezetés – a megváltozott tanárszerepekről
A digitális éden veszélyeiről, avagy hogyan készítsük fel diákjainkat a digitális önvédelemre?
Röviden a cyberbullyingról, avagy az elektronikus zaklatásról
Tippek és trükkök
Ne tedd, mert csalódást okozhat a Neted!
Történetmesélés az internetbiztonság jegyében
A pornográf tartalmak hatásairól
Összefoglalás
Irodalomjegyzék
III. Jó gyakorlatok különböző tantárgyakból
Kooperatív fogalmazástanítás DST módszerrel (magyar nyelv és irodalom, történelem) (Antaliné Miss Lilla)
Gamifikáció a földrajzoktatásban (földrajz) (Tömpe László, Simkó Krisztián)
HANNA – a beszédkészséget, az együttműködést és a kreativitást fejlesztő digitális tananyag (angol nyelv) (Kinterné Szökőcs Beáta, Kovács Magdolna)
Innováció gyakornoki szemmel (biológia) (Vas Hajnalka)
Gamification, avagy játékosítás matematikaórán (matematika) (Barbarics Márta)
A MOODLE alkalmazása a kémiaoktatásban (kémia) (Weiszkopfné Kövesközi Zsuzsa)
Néhány ötlet a kémiatanítás módszerkosarába (kémia) (Dobóné Tarai Éva)
Gamifikáció a nyolcadik osztályos kémia tanításában (kémia) (Szakács Erzsébet)
Interaktív tematikus kísérletet bemutató tehetséggondozó szakkörön résztvevő diákok vezetésével (fizika) (Finta Zsanett)
Játsszunk részecskefizikát! (fizika) (Oláh Éva Mária)
Web 2.0 alkalmazások használata a középiskolai fizikaoktatásban (fizika) (Takátsné Lucz Ildikó)
Bátraké a szerencse, avagy nem kell attól félni, hogy a diákjaink a tanárok (fizika) (Komáromi Annamária)
Gyerekek IKT eszközökkel támogatott projektekben (több tantárgy) (Tarné Éder Marianna)
Kiterjesztett valóság témahét (több tantárgy) (Csányi Judit)
IV. Interjú Prievara Tiborral és Nádori Gergővel, a TanárBlog szerkesztőivel (Polonyi Tünde Éva)
A kötet szerzői
Tárgymutató