Ifjúkorok, gyermekvilágok II.
Paraméterek
Szerző | Szabolcs Éva |
Cím | Ifjúkorok, gyermekvilágok II. |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 234 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 10 3 |
Eredeti ár:
2.060 Ft
1.957 Ft
Online kedvezmény:
5%
A gyermekkortörténet tudományterületének nemzetközi és hazai eredményei ma már megkérdőjelezhetetlenné teszik e részdiszciplína „felnőtté válását”. |
|
|
Leírás
A gyermekkortörténet tudományterületének nemzetközi és hazai eredményei ma már megkérdőjelezhetetlenné teszik e részdiszciplína „felnőtté válását”. Az e témában megjelent legújabb tanulmányok, feldolgozások sokasága azt jelzi, hogy az e tudomány területet érdeklődéssel művelő kutatók a történeti forrásfeldolgozás lehetőségeit egyre tágítva, újabb és újabb források faggatásával mélyednek el a gyermekség távoli és közeli múltjában. A gyermekkortörténethez kötődő hazai szakirodalom újabban jól érvényesíti azt a szociológiai indíttatású szemléletet, amely a gyermekség univerzalitása helyett a kultúrához kötöttség fontosságát emeli ki történeti vonatkozásban is. A kötet tanulmányai is ezt a szemléletet igyekeznek alkalmazni a különböző korok gyermekségének vizsgálatakor.
A dualizmus korának gyermekkortörténetéből két sajátos gyermekkonstrukció, az iskolás gyermek és a veszélyeztetett gyermek jelenik meg egy-egy tanulmányban. A két világháború közötti gyermekkorról szóló tanulmány elsősorban statisztikai adatokra építve közelíti meg a budapesti gyermekek világát. Az 1950-es évek gyermekeivel foglalkozó ikonográfiai elemzés ráirányítja a figyelmet arra, hogy a konstruált gyermekkor a közelmúlt történetében talán könnyebben megragadható, mint régebbi korokban.
A tanulmányokban a múltba intellektuális kíváncsisággal visszatekintő kutatók számos tényt, érdekességet, összefüggést mutatnak meg a gyermekség történetéből. Ez már önmagában is érdeklődésre tarthat számot. A gyermekek, fiatalok segítésében, nevelésében érdekelt mai felnőttek, pedagógusok ezen túlmenően szemléletformáló gondolatokat, eddig esetleg rejtve maradt szempontokat is találhatnak a múlt egyes szeleteivel való találkozás során, és ezek hozzájárulhatnak a jelen gyermek- és ifjúkorainak jobb megértéséhez, a pedagógiai munka cselekvési terének tágításához.
Eötvös József Könyvkiadó, 2009.
Szerkesztette: Szabolcs Éva
Kapcsolódó kiadvány:
Tartalom
Szabolcs Éva: Bevezető. A gyermekkortörténet térhódítása
Irodalom
Szabolcs Éva: Az iskolás gyermekkel kapcsolatos nézetek, elvárások a pedagógiai sajtó elemzése alapján 1868-1906
„Család és iskola azon kettős műhely, mely a leendő embert gyártja”
„A gyermeknek az iskolában a helye”
„A gyermek tanulja meg magát helyes törvények alá helyezni”
„Az iskola kellemes tartózkodási hely de legyen ottan katonás rend”
„A gyermeket úgy kell tekintenünk mint egy jövőbeli embert”
„A tanítónak a gyermek egyéniségét ki kell ismernie”
Sajtóforrások
Felhasznált irodalom
Gelencsér Mónika: Veszélyeztetett gyermekek a dualizmus korában
Bevezetés
1. A veszélyeztetett gyermekek köre a korabeli források tükrében
2. Rikkancsok, koldusok, magukra hagyott gyermekek
3. A civil egyesületek tevékenysége a gyermekvédelem érdekében
4. Állami, hatósági gyermekvédelem (menhelyek, intézetek)
Befejezés
Források és szakirodalom jegyzéke
Mann Miklós: A fővárosi gyermekek életkörülményei a két világháború között
Irodalom
Kéri Katalin: Hervasztó jelen, virágzó jövő. Gyermekábrázolás a Nők Lapja címoldalain az 1950-es években
Bevezetés
Történeti ikonográfia
Neveléstörténet és történeti ikonográfia
A sajtófotó
Képi közlés - nyelvi közlés
A kutatás forrása: a Nők Lapja
A címképek elemzésének fő szempontjai; módszertani alapvetések
Összegzés
Felhasznált irodalom
Függelék