Leírás
A pedagógia gyakorlati és elméleti világában a gyermekkel kapcsolatos vélekedések, elgondolások szinte észrevétlenül vannak jelen. Korunkban szakmai közhely a gyermekek megismerésének igénye, a gyermek-központúság hangsúlyozása, a nevelés-oktatás tanulói igényekhez méretezett megszervezése, irányítása. A pedagógiai evidenciákon való túllépést segítheti, ha mind elméleti megközelítésben mind az idevonatkozó kutatások módszereiben megpróbáljuk árnyaltabbá tenni a gyermek- és tanulóvilágok feltárását, megismerését.
Kötetünk arra vállalkozik, hogy a gyermek-, illetve tanulólét világába a legújabb interdiszciplináris nézőpontokon keresztül nyújtson betekintést. A szociológia, a narratív pszichológia, a pedagógiai etnográfia kínálta lehetőségek a neveléstudományi kutatóknak a gyermekkel kapcsolatos látásmódját szélesíthetik, a pedagógiai gyakorlat számára megfontolásra érdemes információ-együttest mutathatnak fel. A gyermekkel kapcsolatos kutatások sokasága jelzi, hogy a szűken s tágan értelmezett intézményes nevelés érdemben támaszkodhat más tudományterületekről kiinduló, különböző gyermek-paradigmákban gondolkodó felfogásokra.
A kötetben közzétett tanulmányok mindegyike neveléstudományi kutató tollából származik, és a gyermek- és ifjúkor kutatásában új szempontok, új látásmód alapján építkezik. A felvetett kérdések kutatói érzékenységről tanúskodnak, a választott kutatási metodológia pedig azt segíti, hogy ez az új látásmód tudományosan megalapozott módon kapjon hangot.
Eötvös József Könyvkiadó, 2009.
Szerkesztette: Szabolcs Éva
Kapcsolódó kiadvány:
Paraméterek
Szerző | Szabolcs Éva |
Cím | Ifjúkorok, gyermekvilágok I. |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 128 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 05 9 |
Tartalom
Szabolcs Éva: Bevezető: a gyermek- és ifjúkor pedagógiai szempontú kutatásáról
Réthy Endréné: Tanulói vélekedések az iskoláról. Az iskola mint örömforrás?
1. Az életesemények elemzése
2. Az iskolával kapcsolatos tanulói képzetek, metaforák
3. A gyermekek iskolához fűződő érzelmei
4. Elvágyódások
5. Énelméletek, énkép, önismeret, önértékelés, önbizalom kapcsolat-összefüggése
Lichtenberger Krisztina: Mi rejlik a jövőképek mögött? Kvalitatív interjúkutatás gimnazisták körében
A gyermekkor új szociológiai megközelítése
A kvalitatív interjúk célja, módszere
A megkérdezett fiatalok, a beszélgetések
Az egyes interjúk elemzése, belső összefüggések
Az interjúk eredményei, következtetések
Mészáros György: Egy szalagavató pedagógiai etnográfiája. Sűrű leírás
Elméleti bevezető
Elemző történetmondás (kutatási napló)
Kálmán Orsolya: Egyetemi hallgatók társas világa – ahogy a tanár szakos hallgatók mesélik
1. Kérdéseink
2. Narratív vizsgálódás: megközelítésünk és módszereink
3. A hallgatói történetek írásának körülményei
4. A történetíró tanár szakos hallgatók
5. A hallgatói változástörténetek társas környezete: szereplők és funkcióik
6. A szereplők funkcióinak és a hallgatói élettörténetek változásmintázatainak összefüggései
7. A társas világról alkotott hallgatói narratívák és implikációik