Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Homo creativus
Eredeti ár: 2.990 Ft
2.691 Ft
Online kedvezmény: -10%

Homo creativus

Eredeti ár: 2.990 Ft
2.691 Ft
Online kedvezmény: -10%

Hogy a kreativitás több, mint amit például a klasszikus pszichoanalízis tulajdonított neki (vágyak szublimációja, magas színvonalú elhárítás vagy „öngyógyítás”), arra Freud egyik legközelebbi tanítványa, az egzisztenciális megközelítés egyik megalapítója, Otto Rank mutatott rá először, amikor így fogalmazott: „A kreativitás ugyanúgy ott van a művészi produkció gyökereinél, mint az élet megtapasztalásánál.”

Leírás

Az ember élete során számos egzisztenciális kérdéssel szembesül: az értelem, a végesség, a szabadság, a hitelesség kérdéseivel. Ezekre előbb vagy utóbb valamiféle „választ” kell adnia, amely válaszok eltérő színvonalúak lehetnek. Egy képzeletbeli kontinuum egyik végpontján találhatók a problémás, regresszív, inautentikus válaszok, amelyek adott esetben akár betegség formáját is ölthetik, míg a másik végponton találhatók az „egészséges”, kreatív vagy autentikus válaszok. Természetesen a kontinuumon számos „átmeneti” változat is megjelenik, de megfigyelhető egyfajta „mozgás” is a két szélsőség közt. (A „hanyatló” mozgás egyik példája lehet Csáth Géza, akinek az „esetével” a könyv egyik fejezete foglalkozik részletesen.) A kreatív válaszok bizonyos körülmények közt nem véletlenszerűen, random módon fordulnak elő egyes emberek életében, hanem összefüggő egészet alkotva egyfajta „kreatív én” kialakulását eredményezik. A kreatív én azonban nem csak azt jelenti, hogy a kreatív ember, a művész, a tudós identitása az alkotói lét köré szerveződik, hanem azt is, hogy az alkotó tevékenység elválaszthatatlanul összefonódik ennek az énnek a megteremtésével és fenntartásával; önmagunk, mások és a világ egyidejű, egymást átható megismeréséről van szó tehát. Hogy a kreativitás több, mint amit például a klasszikus pszichoanalízis tulajdonított neki (vágyak szublimációja, magas színvonalú elhárítás vagy „öngyógyítás”), arra Freud egyik legközelebbi tanítványa, az egzisztenciális megközelítés egyik megalapítója, Otto Rank mutatott rá először, amikor így fogalmazott: „A kreativitás ugyanúgy ott van a művészi produkció gyökereinél, mint az élet megtapasztalásánál.”

Imágó könyvek–sorozat

Írta: Kőváry Zoltán

Paraméterek

Sorozat Imágó Könyvek
Szerző Kőváry Zoltán
Cím Homo creativus
Alcím Létezés, élettörténet, kreativitás
Kiadó L'Harmattan Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 218 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 414 595 0

Tartalom

Előszó

Köszönetnyilvánítás

LÉTEZÉS

Küzdelem a hiteles létezésért. Betegség, megismerés és egzisztencia

Humán tudományos pszichológiát!

A boldog agy

Sors, szabadság, létezés. Az „egzisztencialista” Szondi Lipót

ÉLETTÖRTÉNET

A pszichoanalitikus pszichobiográfia születése

A pszichobiográfiai módszer alkalmazhatósága az életrajzírásban

„A létezés lényegét illetően történeti.” Az élettörténeti megközelítés jelentősége a klinikai munkában és a pszichológusok képzésében

KREATIVITÁS

Művészet, mákony, melankólia. Deviancia és kreativitás a dinamikus személyiségpszichológia nézőpontjából

„A mélység is beléd pillant”. A kreativitás sötét oldala és az elmegyógyász-író Csáth Géza

Hermann Ottó és a tudományos kreativitás személyes forrásai

Felhasznált irodalom