Leírás
Ki nem látott még szűkebb vagy tágabb környezetében verekedős, „rossz”, „hisztis”, önsértő vagy „furcsa” gyereket? Nap mint nap találkozunk velük akár pedagógusként, szociális munkásként, orvosként, akár egyszerű járókelőként, szomszédként, rokonként. Az első reakciónk a megdöbbenés és a harag. „Meg kellene nevelni ezt a kölyköt!” „Meg kellene őt büntetni!” Ez utóbbit az agresszív gyerekekkel meg is teszik az iskolák: megrovással, fegyelmivel vagy akár kizárással. Keveseknek jut eszébe, hogy ezek mögött a viselkedések mögött elhanyagolás, bántalmazás, trauma vagy valamilyen személyiségzavar, illetve pszichiátriai betegség húzódhat meg, és büntetés helyett segítségre szorulnak.
Hogyan segítsünk a krízisben levő gyermekeknek? Ez a könyv pontosan erről szól. Segít felismerni, ha egy gyerek bajban van, ismerteti azokat a magatartásokat, melyek ennek a jelei, végigsorolja, mik lehetnek a háttérben, és nem utolsósorban konkrét tanácsokat ad, hová fordulhatunk ilyen esetben, ki nyújthat segítséget, illetve hogyan kommunikáljunk ezekkel a gyerekekkel. Szemléletmódja elfogadó, toleráns, a gyerekre magára fókuszál és a viselkedése mögöttes okaira.
Igen hasznos könyv – nemcsak szakembereknek, de minden érdeklődő olvasónak, aki gyerekek közelében dolgozik vagy él. Olyan látásmódot tükröz, ami nemcsak a gyerekeknek segít, hanem nekünk is, hogy közelítsük meg ezeket a problémákat, hogyan segítsünk a krízisben levő gyereken. Ez a csodálatos könyv olyan élmény kínál, ami valamikor a miénk volt, de mintha egyre távolabb kerülne tőlünk mostanában. Minden szava, minden gondolata abból az alapfeltételezésből indul ki, hogy az a közösség az erős, az a személy (családtag, osztálytárs, tanár, pszichológus) a kiteljesedett és sikeres, aki a nehézséggel küszködőt megsegíti és nem kirekeszti. Az integrálni tudó közösség átélheti a hatékonyan segítő közösség erejét. (Én gyerekkori iskolámra úgy emlékszem, hogy sok problémás gyermeket, embert inkább kiiktatni akart, mint integrálni, de lehet, hogy ezzel egyedül vagyok, nem jól emlékszem.) Milyen hatalmas pozitív élmény egy gyermek szomorúságának enyhítése!
Néhány gondolat ebből a gyakorlati szemléletű könyvből, amit az Amerikai Pszichiátriai Társaság adott ki eredetileg, s mi lefordítottuk.
Hogyan csillapíthat egy olyan dührohamot a segíteni akaró, ami 5 percnél tovább tart, szőnyegen való hempergéssel, visítással és egy könyvespolc ledöntésével jár? Hagyni kell, segítséget kell kérni, vagy van valamilyen furfang a dühroham megfékezésére? Esetleg olyan ok áll a háttérben, ami szavakkal a gyermek szintjén nem elmondható (pl. apa elutazott, anya nagyon ideges a fokozott stressz miatt?), s a gyerek így fejez ki valami olyasmit, amit másképp nem tud? Esetleg vannak a dührohamoknak tanulságai?
A könyv ismertet egy állványozás technikát, ami hatékony módszert jelenthet a segíteni akarónak.
Vannak „furcsa” gyerekek. Magukba zárkózó, izolált, öltözködésükben, vagy viselkedésükben is furcsa gyerekek. Esetleg mindig ugyanolyan hangtónussal beszélnek. Ők nem bomlasztanak, rájuk nem vetül különösebb figyelem. Erősnek tűnnek, mintha senki nem érdekelné őket, maguknak valók, aztán valami történik velük. Egyszer csak megváltoznak. Mi a teendő a furcsa gyerekek viselkedésváltozásánál?
Mi az az oppozíciós zavar? Mennyire gyakori, hogy egy gyerek mindennek ellenszegül, szinte mindent visszautasít? Mikortól kóros ez? Ismerős az a helyzet, amikor minden érv elhangzik, s már közel lenne a megállapodás, de a magából kikelt gyermek nem jut el a belátás szintjére és tovább folytatja a visszautasítást akkor is, ha még ő is tudja, hogy nincs igaza? Mi a jó megoldás ilyenkor?
Néhány gondolat ebből a gyakorlati szemléletű könyvből, amit az Amerikai Pszichiátriai Társaság adott ki eredetileg, s mi lefordítottuk.
Hogyan csillapíthat egy olyan dührohamot a segíteni akaró, ami 5 percnél tovább tart, szőnyegen való hempergéssel, visítással és egy könyvespolc ledöntésével jár? Hagyni kell, segítséget kell kérni, vagy van valamilyen furfang a dühroham megfékezésére? Esetleg olyan ok áll a háttérben, ami szavakkal a gyermek szintjén nem elmondható (pl. apa elutazott, anya nagyon ideges a fokozott stressz miatt?), s a gyerek így fejez ki valami olyasmit, amit másképp nem tud? Esetleg vannak a dührohamoknak tanulságai?
A könyv ismertet egy állványozás technikát, ami hatékony módszert jelenthet a segíteni akarónak.
Vannak „furcsa” gyerekek. Magukba zárkózó, izolált, öltözködésükben, vagy viselkedésükben is furcsa gyerekek. Esetleg mindig ugyanolyan hangtónussal beszélnek. Ők nem bomlasztanak, rájuk nem vetül különösebb figyelem. Erősnek tűnnek, mintha senki nem érdekelné őket, maguknak valók, aztán valami történik velük. Egyszer csak megváltoznak. Mi a teendő a furcsa gyerekek viselkedésváltozásánál?
Mi az az oppozíciós zavar? Mennyire gyakori, hogy egy gyerek mindennek ellenszegül, szinte mindent visszautasít? Mikortól kóros ez? Ismerős az a helyzet, amikor minden érv elhangzik, s már közel lenne a megállapodás, de a magából kikelt gyermek nem jut el a belátás szintjére és tovább folytatja a visszautasítást akkor is, ha még ő is tudja, hogy nincs igaza? Mi a jó megoldás ilyenkor?
A traumatizáció egészen másként hat egy fiúra és egy lányra. A felnőttek általában a „Küzdj, vagy menekülj modell”-ben gondolkodnak, de a gyerekek inkább a „lefagyás” technikáját alkalmazzák. Ez a „lefagyás” számtalan módon megnyilvánulhat a gyermek mindennapjaiban, s olyan következményekkel járhat, amire a felnőtt egyáltalán nem gondol. Mik ezek?
A többi a könyvben, amely az USA-ban számtalan díjat nyert.
Oriold és Társai Kiadó, 2017.
Írta: Fadi Haddad - Ruth Gerson
Fordította: Dr. Váradi Enikő
Szerkesztette: Gimes Katalin
Kapcsolódó kiaványok:
Paraméterek
Szerző | Haddad, Fadi – Gerson, Ruth |
Cím | Hogyan segítsünk a krízisben levő gyermekeknek? |
Alcím | Hogyan segítsünk a krízisben levő gyermekeknek? |
Kiadó | Oriold és Társai Kiadó |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 264 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5443 69 5 |
Tartalom
Bevezetés (Dr. Susan B. Torrey)
A kötetről
1. A krízisben levő gyermek (Dr. Fadi Haddad)
2. Agresszió (Dr. Ruth Gerson, Dr. Fadi Haddad)
3. Öngyilkosság és önsértő magatartás (Gabrielle S. Carson, PhD.)
4. Dührohamok és egyéb kirohanások (Dr. M. Cevdet Tosyali)
5. A „furcsa” gyermek (Dr. Rachel Mandel)
6. Gyermekbántalmazás és trauma (Dr. Ruth Gerson)
7. Kockázatos viselkedés (Dr. Charles J. Glawe)
8. Klinikai és igazságügyi pszichológiai problémák veszélyeztetett fiatalok és fiatalkorú bűnözők körében (Alessandra D. E. Herbosch, Psy D.)
9. Szerhasználat. Tinédzserek és családjaik segítése a szerhasználat okozta krízisben (Dr. Rebecca Weis, Dr. Stephen Ross)
10. Segítségre lelve. Családok segítése a pszichésen beteg gyermekek hatékony kezelésének megtalálásában (Jasmine Marrero, Melissa Negron, Maggie Bielsky)
11. A gyermek és serdülőpszichiátriai sürgősségi ellátás modelljei. A kategorizálástól az érdemi pszichiátriai kezelésig vezető lépések (Dr. Jennifer E. Havens, Mollie C. Marr, B. F. A.)
Tárgymutató