Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?

Paraméterek

Szerző Nagy Jenőné
Cím Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?
Alcím Módszertani ötlettár óvodapedagógusoknak
Kiadó „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület
Kiadás éve 2015
Terjedelem 160 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 12 3329 2
Eredeti ár:
2.940 Ft

A könyv két fő részből áll: az első részben Nagy Jenőné az elméleti alapokat mutatja be, majd a második részben – mintegy ennek illusztrációjaként – 17 zenei tehetséggondozó óvodapedagógus gyakorlati ötleteit olvashatják.

Leírás

A könyv két fő részből áll: az első részben Nagy Jenőné az elméleti alapokat mutatja be, majd a második részben – mintegy ennek illusztrációjaként – 17 zenei tehetséggondozó óvodapedagógus gyakorlati ötleteit olvashatják. A szerző-szerkesztő az utóbbi években a tehetséggondozás, -fejlesztés mellett kötelezte el magát. E területen örvendetesen gazdag szakirodalom érhető el magyar nyelven, a nemzetközi és hazai szakirodalom azonban az iskoláskorra, azon belül is főként a 10 évesnél idősebbekre koncentrál, ezért kevés – és főként kevés konkrét – olyan megállapítást tesz, amely az óvodáskorúakra kiterjeszthető lenne. Ezért hiánypótló Nagy Jenőné célkitűzése, hogy a szakirodalom alapos ismeretének birtokában megfeleltesse a tehetséggondozás legfontosabb téziseit az óvodások életkori sajátosságaival, illetve az óvodai gyakorlattal, amelynek szintén avatott szakembere. A szó szoros értelmében úttörőnek mondható ez a vállalkozás, amely nagy segítség a gyakorlati pedagógiai munka számára. Mint látjuk, a tehetséggondozó pedagógusok járatlan terepen keresik az utat. Az írásaikban ugyanakkor számos értékes ötlet olvasható. Nagyon helyesen döntött a szerző, szerkesztő, hogy az óvodai tehetséggondozás középpontjába a gazdagító tevékenységet helyezi ebben az életkorban, ugyanis ez a releváns megközelítés. A munka értéke, hogy a szakirodalom széleskörű feltárására épít, aminek további hozadéka, hogy az érdeklődő olvasó számára utat mutat a szakirodalomban való mélyebb tájékozódáshoz.

 

„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2015.

Szerkesztette: Nagy Jenőné

Lektor: Turmezeyné Dr. Heller Erika

 

Kapcsolódó kiadványok:

Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata

A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában

Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól

Zenehallgatás az óvodában

Tartalom

ELŐSZÓ

1. BEVEZETŐ

1.1. Problémafeltárás, avagy a kísérleti fejlesztés megoldásra váró feladatai

2. NAGY JENŐNÉ: ISMERJÜK MEG AZ ÓVODAI TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETI ALAPJAIT!

2.1. A tehetség fogalma

2.2. A tehetség összetevői

2.3. A tehetségígéretek gondozásának célja

2.4. Az óvodában fejlesztésre javasolt tehetséggondozó területek

2.5. A gazdagítás–dúsítás lehetőségei a tehetséggondozó programokban

2.5.1. Gazdagítási modell

2.5.2. Az óvodai zenei nevelés eredményei a középső csoportos, ötéves korú gyermekeknél

2.5.3. Átlagon felüli adottságnak, képességnek tekinthető ötéves korban a következő zenei teljesítmény

2.5.4. Gazdagítási lehetőség a zenei képességfejlesztő területek kombinálásával

2.5.5.Hogyan kombinálhatjuk a zenei képességek fejlesztésének területeit a műhelymunkában

2.6. Komplex tehetséggondozó program céljai, feladatai és tartalmi elemei a óvodában

2.7. Hatásvizsgálat a műhelymunka eredményességének feltárásához

2.7.1. A gyerekek önértékelése, értékelése

2.7.2. Az óvodapedagógusok önértékelése a tehetséggondozást segítő munkájukról és tehetséggondozó műhelyekről

2.7.3. A tehetségműhely-vezetők önértékelése

2.7.4. A szülők kérdőíves kikérdezése a tehetségműhely munkájáról

2.7.5. A tehetséggondozó team koordinátorának összegző elemzése, értékelése

3. ZENEI ÖTLETTÁR AKKREDITÁLT, KIVÁLÓ TEHETSÉGPONTOK MŰHELYEIBŐL

3.1. Csavniczki Zita: A bontakozó gyermeki tehetségígéret elindítása a zene varázslatos erejével – „Döngicsélő” zenei tehetségműhely

3.2. Csirmaz Andrea: Kell ennél több? Zene, kreativitás, tehetséggondozás – Zengő-bongó tehetségműhely

3.3. Dániel Erika: Kevés olyan hatás létezik a világban, ami olyan erővel hat az emberi érzelmekre, mint a zene – „Zenebona” tehetségműhely

3.4. Dr. Gordánné Oláh Márta: „A tehetséggondozás a reménység szigete” – „Ciripelő” zenei tehetségműhely

3.5. Gerzsenyiné Hódos Ildikó: A zene mint a lehetőségek tárháza – „Pacsirták” zenei tehetségműhely

3.6. Gombosné Kálóczy Róza: Zenével kiválóan lehet lélekemelő módon nevelni –

Karafitty zenei tehetségműhely

3.7. Gyarmati-Ruszka Andrea: A zene a lélek nemesítője – Gingalló tehetségműhely

3.8. Lelovics Anikó: Megcsendülnek a hangok az óvodánkban – Gingalló

tehetségműhely

3.9. Makai Mária Ildikó: A zene hullámain szárnyakat adok neked – Csicsergő fészek tehetségműhely

3.10. Molnárné Győri Erika: Emberré válni a zene csodálatos arzenáljával a tehetségműhelyben

3.11. Nedényiné Törőcsik Anna: „Medve dörmög vagy kisegér cincog?” – „Daloló pacsirta” zenei tehetségműhely

3.12. Pálfalvi Katalin Ágnes: Énekeljünk, hogy ne féljünk – Gingalló tehetségműhely

3.13. Tóth Ágnes: Daloló pacsirta és barátai a Százszorszépek között – Daloló pacsirta tehetségműhely

3.14. Tóthné Keszeg Ildikó: Néphagyományok és Kodály Zoltán – az óvodás tehetségígéretek nevelése értékes és érzelemgazdag zenével: Tücsök Zenekar zenei tehetségműhely

3.15. Uszkai Margit: Zenével öröm a nevelés – „Csengő-bongó” zenei tehetségműhely

3.16. Vaka Istvánné: Gyermekek nélkül mit érek én? – „Nótafacsemeték” zenei

tehetségműhely

3.17. Zelma Zoltánné: A zenei tehetség az egyetlen igen korán megmutatkozó

tehetségfajta, ennek felismerése a legszebb óvónői feladat – „Csicsergő” zenei

tehetségműhely

4. ZENEI TEHETSÉGGONDOZÓ KÍSÉRLETI FEJLESZTÉSÜNK RÖVID ÖSSZEGZÉSE

5. FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM

6. MELLÉKLETEK

1. számú melléklet. Komplex tehetséggondozó program formanyomtatványa

2. számú melléklet. A modul részletes kidolgozásához készült formanyomtatvány

3. számú melléklet. A nagyszülőkkel a tehetséggondozásban is együttműködünk