Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?
Paraméterek
Szerző | Nagy Jenőné |
Cím | Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában? |
Alcím | Módszertani ötlettár óvodapedagógusoknak |
Kiadó | „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 160 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 12 3329 2 |
A könyv két fő részből áll: az első részben Nagy Jenőné az elméleti alapokat mutatja be, majd a második részben – mintegy ennek illusztrációjaként – 17 zenei tehetséggondozó óvodapedagógus gyakorlati ötleteit olvashatják. |
|
|
Leírás
A könyv két fő részből áll: az első részben Nagy Jenőné az elméleti alapokat mutatja be, majd a második részben – mintegy ennek illusztrációjaként – 17 zenei tehetséggondozó óvodapedagógus gyakorlati ötleteit olvashatják. A szerző-szerkesztő az utóbbi években a tehetséggondozás, -fejlesztés mellett kötelezte el magát. E területen örvendetesen gazdag szakirodalom érhető el magyar nyelven, a nemzetközi és hazai szakirodalom azonban az iskoláskorra, azon belül is főként a 10 évesnél idősebbekre koncentrál, ezért kevés – és főként kevés konkrét – olyan megállapítást tesz, amely az óvodáskorúakra kiterjeszthető lenne. Ezért hiánypótló Nagy Jenőné célkitűzése, hogy a szakirodalom alapos ismeretének birtokában megfeleltesse a tehetséggondozás legfontosabb téziseit az óvodások életkori sajátosságaival, illetve az óvodai gyakorlattal, amelynek szintén avatott szakembere. A szó szoros értelmében úttörőnek mondható ez a vállalkozás, amely nagy segítség a gyakorlati pedagógiai munka számára. Mint látjuk, a tehetséggondozó pedagógusok járatlan terepen keresik az utat. Az írásaikban ugyanakkor számos értékes ötlet olvasható. Nagyon helyesen döntött a szerző, szerkesztő, hogy az óvodai tehetséggondozás középpontjába a gazdagító tevékenységet helyezi ebben az életkorban, ugyanis ez a releváns megközelítés. A munka értéke, hogy a szakirodalom széleskörű feltárására épít, aminek további hozadéka, hogy az érdeklődő olvasó számára utat mutat a szakirodalomban való mélyebb tájékozódáshoz.
„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2015.
Szerkesztette: Nagy Jenőné
Lektor: Turmezeyné Dr. Heller Erika
Kapcsolódó kiadványok:
Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel
Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában
Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól
Tartalom
ELŐSZÓ
1. BEVEZETŐ
1.1. Problémafeltárás, avagy a kísérleti fejlesztés megoldásra váró feladatai
2. NAGY JENŐNÉ: ISMERJÜK MEG AZ ÓVODAI TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETI ALAPJAIT!
2.1. A tehetség fogalma
2.2. A tehetség összetevői
2.3. A tehetségígéretek gondozásának célja
2.4. Az óvodában fejlesztésre javasolt tehetséggondozó területek
2.5. A gazdagítás–dúsítás lehetőségei a tehetséggondozó programokban
2.5.1. Gazdagítási modell
2.5.2. Az óvodai zenei nevelés eredményei a középső csoportos, ötéves korú gyermekeknél
2.5.3. Átlagon felüli adottságnak, képességnek tekinthető ötéves korban a következő zenei teljesítmény
2.5.4. Gazdagítási lehetőség a zenei képességfejlesztő területek kombinálásával
2.5.5.Hogyan kombinálhatjuk a zenei képességek fejlesztésének területeit a műhelymunkában
2.6. Komplex tehetséggondozó program céljai, feladatai és tartalmi elemei a óvodában
2.7. Hatásvizsgálat a műhelymunka eredményességének feltárásához
2.7.1. A gyerekek önértékelése, értékelése
2.7.2. Az óvodapedagógusok önértékelése a tehetséggondozást segítő munkájukról és tehetséggondozó műhelyekről
2.7.3. A tehetségműhely-vezetők önértékelése
2.7.4. A szülők kérdőíves kikérdezése a tehetségműhely munkájáról
2.7.5. A tehetséggondozó team koordinátorának összegző elemzése, értékelése
3. ZENEI ÖTLETTÁR AKKREDITÁLT, KIVÁLÓ TEHETSÉGPONTOK MŰHELYEIBŐL
3.1. Csavniczki Zita: A bontakozó gyermeki tehetségígéret elindítása a zene varázslatos erejével – „Döngicsélő” zenei tehetségműhely
3.2. Csirmaz Andrea: Kell ennél több? Zene, kreativitás, tehetséggondozás – Zengő-bongó tehetségműhely
3.3. Dániel Erika: Kevés olyan hatás létezik a világban, ami olyan erővel hat az emberi érzelmekre, mint a zene – „Zenebona” tehetségműhely
3.4. Dr. Gordánné Oláh Márta: „A tehetséggondozás a reménység szigete” – „Ciripelő” zenei tehetségműhely
3.5. Gerzsenyiné Hódos Ildikó: A zene mint a lehetőségek tárháza – „Pacsirták” zenei tehetségműhely
3.6. Gombosné Kálóczy Róza: Zenével kiválóan lehet lélekemelő módon nevelni –
Karafitty zenei tehetségműhely
3.7. Gyarmati-Ruszka Andrea: A zene a lélek nemesítője – Gingalló tehetségműhely
3.8. Lelovics Anikó: Megcsendülnek a hangok az óvodánkban – Gingalló
tehetségműhely
3.9. Makai Mária Ildikó: A zene hullámain szárnyakat adok neked – Csicsergő fészek tehetségműhely
3.10. Molnárné Győri Erika: Emberré válni a zene csodálatos arzenáljával a tehetségműhelyben
3.11. Nedényiné Törőcsik Anna: „Medve dörmög vagy kisegér cincog?” – „Daloló pacsirta” zenei tehetségműhely
3.12. Pálfalvi Katalin Ágnes: Énekeljünk, hogy ne féljünk – Gingalló tehetségműhely
3.13. Tóth Ágnes: Daloló pacsirta és barátai a Százszorszépek között – Daloló pacsirta tehetségműhely
3.14. Tóthné Keszeg Ildikó: Néphagyományok és Kodály Zoltán – az óvodás tehetségígéretek nevelése értékes és érzelemgazdag zenével: Tücsök Zenekar zenei tehetségműhely
3.15. Uszkai Margit: Zenével öröm a nevelés – „Csengő-bongó” zenei tehetségműhely
3.16. Vaka Istvánné: Gyermekek nélkül mit érek én? – „Nótafacsemeték” zenei
tehetségműhely
3.17. Zelma Zoltánné: A zenei tehetség az egyetlen igen korán megmutatkozó
tehetségfajta, ennek felismerése a legszebb óvónői feladat – „Csicsergő” zenei
tehetségműhely
4. ZENEI TEHETSÉGGONDOZÓ KÍSÉRLETI FEJLESZTÉSÜNK RÖVID ÖSSZEGZÉSE
5. FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM
6. MELLÉKLETEK
1. számú melléklet. Komplex tehetséggondozó program formanyomtatványa
2. számú melléklet. A modul részletes kidolgozásához készült formanyomtatvány
3. számú melléklet. A nagyszülőkkel a tehetséggondozásban is együttműködünk