Leírás
Meg lehet-e tanulni a helyesírást, a sok-sok szabályt és a vaskos Helyesírási kéziszótár anyagát? Pillantsanak csak bele – e könyv segítségével – kicsit mélyebben a nyelv történetébe és működésébe, s máris láthatják: csüggedésre semmi ok! Játékos, olykor komolyabb feladatok segítenek abban, hogy megtanulják a szabályokat, s le tudják írni helyesen a Helyesírási kéziszótár anyagának jelentős részét. Nemcsak egy korosztály tarthat velem: 12 éves kortól minden gyerek, no és minden felnőtt próbálkozhat. A feladatok nehézségi fokát – hogy kezdők és haladók, kicsik és nagyok könnyebben eligazodjanak – megjelöltük:
középszint, középiskolás kortól ajánlott;
felső szint, kreatív gondolkodást igénylő, elgondolkodtató feladatok.
(Azok a feladatok, amelyek előtt nincsen ceruza, az alapfokú ismereteket tartalmazzák.)
Válassza hát ki mindenki a számára megfelelő szintű feladatokat! A hangok jelölésétől egészen a szövegírásig, írásjelekig kalauzoljuk Önöket, 16 fejezeten át. A megoldások a könyv végén találhatók; a gondolkodást igénylő feladatok megoldásait számokkal jelöltük (a feladat száma megegyezik a megoldás számával), a többi kifejezés írásmódja a betűrendes oszlopokban található. Vajon meg lehet-e jegyezni ily módon a szavak helyes írásmódját? Erről az úgynevezett próbatesztek segítségével győződhetnek meg. A 6 teszt mindegyike rákérdez a fontosabb tudnivalókra, s ha ezek nem okoznak gondot, örömmel tapasztalhatják: sikerült!
Mozaik Kiadó, 2024.
MS-3504
Írta: Noll Katalin
Lektor: Dr. Grétsy László, Dr. H. Tóth Tibor
Paraméterek
Szerző | Noll Katalin |
Cím | Helyesírás mindenkinek |
Alcím | Feladatgyűjtemény szabályokkal, szintezett feladatokkal (19. kiadás) |
Kiadó | Mozaik Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 208 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 697 209 7 |
Tartalom
I. A betűk
|
|
|
1. A hangjelölés
|
|
2. Magánhangzóink
|
|
3. Mássalhangzóink
|
|
4. A betűrend
|
II. A kiejtés |
|
|
1. A kiejtés hatása a helyesírásra
|
|
2. Szóvégi magánhangzók
|
|
3. Szóbelseji magánhangzók
|
|
4. A szótő és a toldalékok
|
|
5. Mássalhangzó-hosszúság
|
III. A szóelemzés |
|
|
1. A mássalhangzók minőségi változásai
|
|
2. A mássalhangzók mennyiségi változásai
|
IV. A hagyomány |
|
|
1. A hagyomány elve helyesírásunkban
|
|
2. Az ly/j kérdése
|
|
3. A hagyományőrző hangjelölés
|
V. Az egyszerűsítés |
|
VI. A mellérendelő szóösszetételek |
|
|
1. A szóismétlések
|
|
2. Az ikerszók
|
|
3. Az álikerszók
|
|
4. Átmeneti csoport a mellérendelésen belül
|
|
5. Valódi mellérendelő szóösszetételek
|
|
6. A mellérendelések írásmódjának gyakorlása
|
VII. Az alárendelő szóösszetételek |
|
|
1. Alanyos alárendelések
|
|
2. Tárgyas alárendelések
|
|
3. Határozós alárendelések
|
|
4. Jelzős alárendelések
|
|
5. A többszörös összetételek és a három mozgószabály
|
|
|
|
6. Igekötő, névutó, névmás(i határozószó)
|
|
7. Az -e kérdőszócska
|
VIII. Számok |
|
|
1. A számok betűvel való leírása
|
|
2. A számok számjeggyel való leírása
|
|
3. A keltezés
|
IX. A földrajzi nevek |
|
|
1. Egybeírt földrajzi nevek
|
|
2. Különírt földrajzi nevek
|
|
3. Kötőjellel írt kételemű földrajzi nevek
|
|
4. Kötőjellel írt háromelemű földrajzi nevek
|
|
5. Kis- és nagykötőjel
|
|
6. A csillagnevek
|
X. Intézménynevek |
|
|
1. Az intézménynevek
|
|
2. Az intézménynévszerű nevek
|
|
3. Rendezvények nevének írásmódja
|
XI. Személynevek |
|
|
1. Az alapforma
|
|
2. Toldalékos alakok
|
|
3. Az idegen személynevek
|
XII. Márkanevek |
|
XIII. Kitüntetések, díjak |
|
XIV. A címek |
|
XV. Betűszók, mozaikszók, rövidítések |
|
|
1. Betű- és mozaikszók
|
|
2. Rövidítések
|
XVI. A szövegírás |
|
|
1. A kezdőbetűk
|
|
2. Az elválasztás
|
|
3. Az írásjelek
|
Próbatesztek |
|
Megoldások |