Fogyatékosok pedagógiája
A könyv mindazoknak szól, akik nemcsak alkalmazni szeretnék a gesztusnyelvet, hanem arra is kíváncsiak, mi a jelentősége a kommunikáció e formájának, és hogyan hat a befogadóra.
A kötet célja, hogy a hallássérült gyermekek integrált oktatás-nevelése területén megvalósuló hazai gyakorlatról általánosítható tapasztalatokat tegyen közzé, és ezek elemzésével hozzájáruljon a meglévő gyakorlat megváltoztatásához, a hallássérült gyermekek integrált nevelésének szélesebb körűvé válásához.
A kötet a minden fogyatékosságra érvényes közös pszichológiai jelenségeket igyekszik elsősorban bemutatni. Céltudatosan tágítani kívánja azt a felfogást, hogy a gyógypedagógiai pszichológia a fogyatékos személy pszichológiája.
Ez a könyv a látássérült gyermekek matematikatanulásának, -tanításának kérdéseit taglalja. Bemutatja a matematikai kompetenciák fejlődésének sajátosságait a „nemlátás” és a „másképpen látás” feltételei között.
A kötet tanulmányai foglalkoznak többek között az edző pedagógiai szerepével, a fogyatékossággal élő személyek vagy az SNI tanulók szomatikus fejlesztésével, a tantervvel, mint a fejlesztés iránytűjével és főként azzal, hogy a személyiség mely területeire hat elsősorban a mozgás, a sport, a testnevelés.
Az Alma a fájától őszinte, felkavaró könyv, amely a tradicionális értelemben vett család fogalmát gondolja újra, miközben nem hallgatja el a különbözőség árnyoldalait sem. Az utóbbiak ellenére mégis minden egyes sorából sugárzik az elköteleződés, a tolerancia, az elfogadás és a szeretet.
Magyarországon először készült átfogó vizsgálat az értelmi fogyatékos népességről. Vizsgálta az értelmi fogyatékos emberek helyzetét, életkörülményeit, speciális szükségleteit és a számukra biztosított szociális, egészségügyi, gyógypedagógiai és rehabilitációs ellátásokhoz való hozzáférést.
A dr. Pető András előadásai és gyakorlati bemutatói alapján, dr. Hári Mária ás Székely Ily munkássága nyomán készített, és 1962-ben a Tankönyvkiadó által kiadott könyv ún. tartalmi fakszimile kiadása.
Néhány éve jelent meg Berzsenyi Emese Kiválasztott vagy megbélyegzett? Tanítások a fogyatékosságról: a zsidóság, a kereszténység és az iszlám szent könyvei szerint című kötete. Az egyetemi oktató, kutató szerző szakmai elkötelezettségét és a téma időszerűségét érzékelteti az újabb kötet, mely az európai középkor fogyatékosságtörténetének elemzésével jelenünk egyre összetettebb nevelési kihívásának előzményeit tárja fel tudományos igényességgel.
Magyarországon ez az első olyan tanulmánykötet, amely kizárólag a CI témájával foglalkozik. Különös örömünkre szolgál, hogy a kérdést hangsúlyosan a gyermekek CI-t követő (re)habilitációjának kérdései szempontjából, azaz gyógypedagógiai hangsúllyal kezeli, hiszen a gyermekek műtét utáni fejlesztésére, fejlődésére összpontosít.
A kötet a foglalkoztatások megszervezéséért felelős szakemberek számára összegyűjtött ismeretek tárát tartalmazza. Gyakorlatorientált, a mindennapokban könnyen hasznosítható kiadvány.
A kiadványt olyan pedagógusoknak ajánljuk, akik tanulásban vagy értelmileg akadályozott gyermekeket tanítanak, nevelnek, és érdeklődnek minden olyan módszer iránt, amellyel élményszerűvé, hatékonyabbá tehetik oktató-nevelő munkájukat.
Kötetünket az értelmi sérült emberek ellátásában érintett intézményvezetők és szakemberek számára készítettük. Reményeink szerint érdeklődő és érintett magánszemélyek, és természetesen a hozzátartozók, családtagok számára is tudunk hasznosítható információkat nyújtani.
Milyennek látták régen az emberek az értelmi fogyatékos személyeket, milyen volt a korabeli társadalomban betöltött helyzetük, státuszuk? Hogyan alakult sorsuk a társadalmi többség által már nem tolerált viselkedésű és ezért kirekesztett „bolondok” helyzetéhez képest az elzáró, majd gyógyító, fejlesztő, nevelő intézményekben? Bekerültek-e egyáltalán az értelmi fogyatékos gyermekek és felnőttek ezekbe az „asylumokba”?
A kézikönyv azoknak a hallgatóinknak készült, akik választott szakterületükön a gyengénlátók és aliglátók gyógypedagógiai tanárai, illetve egyéni fejlesztést tervező és végző terapeuták lesznek.
A könyv lakóotthonok számára készült. A lakóotthonokban élő értelmi fogyatékos felnőttek élethelyzetéből indultunk ki, igyekeztünk mindenekelőtt az ő érdeküket, szükségleteiket figyelembe venni.