Gyermektükör
Paraméterek
Szerző | Nagy Jenőné |
Cím | Gyermektükör |
Alcím | A gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató |
Kiadó | „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület |
Kiadás éve | 2006 |
Terjedelem | 132 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 06 0734 4 |
E kiadványban az érdeklődő óvodavezető választ kap arra, hogy egy nevelőtestületen belül miként tudná szabályozottá, szervezetté tenni – minőségfejlesztési módszerekkel – a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét. Hogyan tudná alkalmazni óvodájában a fejlesztőpedagógus munkáját. Hogyan tudná bevonni a szülőket a gyermekek fejlesztési folyamataiba. |
|
|
Leírás
Fontosnak tartja-e, hogy a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét az óvodák minőségi szinten építsék ki? Fontosnak tartja-e, hogy minden óvodás gyermeknek optimális fejlődési feltételt biztosítsanak? Fontosnak tartja-e, hogy a fejlesztőpedagógus többlettudását, szakmai kompetenciáját felhasználjuk a gyermekek minél eredményesebb egyéni fejlesztéséhez? Fontosnak tartja-e, hogy a gyermekek alapvető szükségleteit a nevelőtestület magasabb szinten elégítse ki a nevelési program és annak gyakorlatának fejlesztésével? Ha ezekre a kérdésekre igennel válaszol, akkor Önnek készült ez a könyv.
E kiadványban az érdeklődő óvodavezető választ kap arra, hogy egy nevelőtestületen belül miként tudná szabályozottá, szervezetté tenni – minőségfejlesztési módszerekkel – a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét. Hogyan tudná alkalmazni óvodájában a fejlesztőpedagógus munkáját. Hogyan tudná bevonni a szülőket a gyermekek fejlesztési folyamataiba. A könyv mindezek mellett mintegy nyolcvan fejlesztőjátékot tartalmaz, melyek felhasználják az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című alternatív program speciális eszközrendszerét. E könyv bármilyen nevelési programmal működő óvoda vezetőjének, óvodapedagógusainak hasznos, iránymutató szakirodalom lehet.
„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2006.
Írta és szerkesztette: Nagy Jenőné
Lektor: Szakács Mihályné dr., Fehér Veronika, Porkolábné dr. Balogh Katalin
Kapcsolódó kiadványok:
Nagy Jenőné: Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?
Nagy Jenőné: Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
Tartalom
BEVEZETŐ GONDOLATOK
1. A GYERMEKEK SZÜKSÉGLETEI
2. PROGRAMUNK FELFOGÁSA A GYERMEK EGYÉNI NEVELÉSÉRŐL, FEJLESZTÉSÉRŐL
3. A GYERMEKEK EGYÉNI FEJLESZTÉSÉT SEGÍTŐ RENDSZER
3.1. A fejlesztőpedagógus mint team-vezető feladatai
3.2. Az óvodapedagógus feladata az egyéni fejlesztési rendszerben
3.3. A vezető óvónő feladata a gyermekek egyéni fejlesztésében
3.4. A nevelőtestület feladata a gyermekek egyéni fejlesztésében
3.5. A humán erőforrás munkafolyamatainak egymásra épülése a gyermekek egyéni fejlesztése érdekében
3.6. A gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét bemutató folyamatábra
3.7. A gyermekek egyéni fejlődésének, fejlesztésének rendszere
3.7.1. A 3–4 éves korú gyermekek fejlesztése
3.7.2. A 4–5, 5–6, 6–7 éves korú gyermekek fejlesztése
3.7.3. Az óvodai kulcsfolyamat leírása
4. GYERMEKTÜKÖR
4.1. A gyermek anamnézise
4.2. A gyermek egyéni fejlettségmutatói
4.2.1. Anyás befogadás, beszoktatás tapasztalatai
4.2.2. A gyermek testalkatának jellemzője
4.2.3. A gyermek mozgásfejlettségének jellemzői
4.2.4. A gyermek érzelmi-és akarati életének fejlettsége
4.2.5. A gyermek társas kapcsolatának jellemzői
4.2.6. A gyermek értelmi fejlettségének jellemzői
4.3. Fejlesztési terv
4.4. Szülői tájékoztatások rögzítése
4.5. A fejlődés eredménye óvodáskor végén
5. JAVASLATOK A GYERMEKTÜKÖR VEZETÉSÉHEZ, AZ EGYÉNI FEJLESZTÉSHEZ
6. FEJLESZTŐJÁTÉKOK
6.1. A gyermekek testének, testalkatának jellemzőit megismertető fejlesztőjátékok
6.1.1. Testsúly, testmagasság, testerő
Milyen magas vagyok én? Nőttem?
Mennyi az én súlyom? Súlyosabb lettem-e?
Ki kapja a malomkereket?
6.1.2. Arányok
Mekkora a „mancsom és a tappancsom”?
Ki a legkarcsúbb?
Szép a szeme, göndör haja fekete?
6.1.3. Testi gondozottság, egészségi állapot
Olyan éhes vagyok, mint a farkas!
Olyan egészséges, mint a makk!
6.1.4. Testrészek ismerete
Varázslat
Ujj-játék I.
Ujj-játék II.
Eszterlánc, Bencelánc, Ancsalánc, Szabilánc
Szurtos Panka tisztálkodik
6.2. A gyermekek mozgását fejlesztő játékok
6.2.1. Nagymozgás fejlesztése
Tutajkészítés
Meddig bírom még
Akadályok az erdőben
6.2.2. Finommozgások fejlesztése
Gombrakosgató
Katicák és pillangók keresése
Kisautó a sivatagban
6.2.3. Mozgáshoz való viszony
Mogyorószedés
Kacsintójáték
6.2.4. Téri tájékozottság, térbeli mozgás
Úgy, mint az Aranyszőrű bárány meséjében!
Egy délután a háziállatok óvodájában
6.3. A gyermekek érzelmi- és akarati életének fejlesztése
6.3.1. A gyermek érzelmi életének gazdagítása
Mi jellemző rám? Mosolygós, mérgeskedés, szomorkodás
Halló, halló!
Mit szeretek, mire haragszom
Tükröm, tükröm, mondd meg bátran
6.3.2. A gyermekek erkölcsi érzelmeinek megerősítése
Sok jó ember kis helyen is elfér
Milyennek látod a társadat és magadat
Mikor teszel így
A jóságos tündér
Adok neked egy simítást, mert
6.3.3. A gyermek esztétikai érzelmeinek gazdagítása
Mókuska a nagyvárosban
Fedezzük fel egymáson a szépet
Nekem ez tetszik a legjobban
Próbababák
Környezetünk szépsége
6.3.4. A gyermek intellektuális érzelmeinek gazdagítása
Mi van a csomagban
Légy te az igazmondó juhász
Pókháló
6.3.5. A gyermek akarati megnyilvánulásainak fejlesztése
Mit csinálnék szívesebben
Erőt adó kiskendő
6.4. A gyermek szociális, társas kapcsolatának fejlesztése
6.4.1. A gyermek és a felnőtt kapcsolatának fejlesztése
Segítek a nagymamának
Én már figyelmes vagyok szüleimhez!
6.4.2. A gyermek–gyermek kapcsolatának fejlesztése
Keresd a társadati
Szervuszjáték
Veled igazán könnyebb!
6.4.3. A gyermekek beilleszkedése a tevékenységekbe
Segít neked a szeretett báb
A néma csengő
6.4.4. A gyermekek feladatmegértése, feladattartása
Folytasd tovább!
Csak azt ne!
6.4.5. A gyermek önállósága és munkatempója
Kocogás, futás
6.5. A gyermek értelmi fejlődését elősegítő fejlesztőjátékok
6.5.1. A gyermek érzékelésének, észlelésének fejlesztése
Hallod? Akkor rajzolj!
Hallasz? Akkor kövess!
Tapintsd, és találd meg!
6.5.2. A gyermek figyelmét igénybe vevő és befolyásoló fejlesztőjátékok
Útépítés a mesepalotához
Keresd a színeket
6.5.3. A gyermek emlékezetét fejlesztő játékok
Mese, mese mátka
Kit érintettél meg, kire kacsintottál?
Az én dalom, az én mondókám!
6.5.4. A gyermek képzeletét fejlesztő játékok
Hátizsák
Mit árul a szatócs?
Milyen gyertya szeretnék lenni?
6.5.5. A gyermek gondolkodását fejlesztő játékok
Kérdezz, felelek
Elvarázsolt kastélyba megyünk
Találd ki a színedet!
Mire tudnád felhasználni?
Mivel egészítenéd ki?
6.5.6. A gyermek beszédminősége
A saját meséskönyvünk majd segít
6.5.7. A gyermek szókincse és beszédaktivitása
Meséljünk együtt!
6.5.8. A gyermek beszédének ritmusa
Figyeld a metronómot!
6.5.9. A beszéd hatáselemeinek használata
Egyszer volt, hol nem volt
6.5.10. Szövegvisszamondás
Én elmentem a vásárba
Móka Dani, aki mindent tud
7. ÖSSZEGZŐ GONDOLATOK A FEJLESZTŐJÁTÉKOK ÉRTELMEZÉSÉHEZ
FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM