Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Gyermektükör

Paraméterek

Szerző Nagy Jenőné
Cím Gyermektükör
Alcím A gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató
Kiadó „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület
Kiadás éve 2006
Terjedelem 132 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 06 0734 4
Eredeti ár:
2.100 Ft

E kiadványban az érdeklődő óvodavezető választ kap arra, hogy egy nevelőtestületen belül miként tudná szabályozottá, szervezetté tenni – minőségfejlesztési módszerekkel – a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét. Hogyan tudná alkalmazni óvodájában a fejlesztőpedagógus munkáját. Hogyan tudná bevonni a szülőket a gyermekek fejlesztési folyamataiba.

Leírás

Fontosnak tartja-e, hogy a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét az óvodák minőségi szinten építsék ki? Fontosnak tartja-e, hogy minden óvodás gyermeknek optimális fejlődési feltételt biztosítsanak? Fontosnak tartja-e, hogy a fejlesztőpedagógus többlettudását, szakmai kompetenciáját felhasználjuk a gyermekek minél eredményesebb egyéni fejlesztéséhez? Fontosnak tartja-e, hogy a gyermekek alapvető szükségleteit a nevelőtestület magasabb szinten elégítse ki a nevelési program és annak gyakorlatának fejlesztésével? Ha ezekre a kérdésekre igennel válaszol, akkor Önnek készült ez a könyv.

E kiadványban az érdeklődő óvodavezető választ kap arra, hogy egy nevelőtestületen belül miként tudná szabályozottá, szervezetté tenni – minőségfejlesztési módszerekkel – a gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét. Hogyan tudná alkalmazni óvodájában a fejlesztőpedagógus munkáját. Hogyan tudná bevonni a szülőket a gyermekek fejlesztési folyamataiba. A könyv mindezek mellett mintegy nyolcvan fejlesztőjátékot tartalmaz, melyek felhasználják az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című alternatív program speciális eszközrendszerét. E könyv bármilyen nevelési programmal működő óvoda vezetőjének, óvodapedagógusainak hasznos, iránymutató szakirodalom lehet.

 

„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2006.

Írta és szerkesztette: Nagy Jenőné

Lektor: Szakács Mihályné dr., Fehér Veronika, Porkolábné dr. Balogh Katalin

 

Kapcsolódó kiadványok:

Nagy Jenőné: Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?

Nagy Jenőné: Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata

Nagy Jenőné: Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

Tartalom

BEVEZETŐ GONDOLATOK

1. A GYERMEKEK SZÜKSÉGLETEI

2. PROGRAMUNK FELFOGÁSA A GYERMEK EGYÉNI NEVELÉSÉRŐL, FEJLESZTÉSÉRŐL

3. A GYERMEKEK EGYÉNI FEJLESZTÉSÉT SEGÍTŐ RENDSZER

3.1. A fejlesztőpedagógus mint team-vezető feladatai

3.2. Az óvodapedagógus feladata az egyéni fejlesztési rendszerben

3.3. A vezető óvónő feladata a gyermekek egyéni fejlesztésében

3.4. A nevelőtestület feladata a gyermekek egyéni fejlesztésében

3.5. A humán erőforrás munkafolyamatainak egymásra épülése a gyermekek egyéni fejlesztése érdekében

3.6. A gyermekek egyéni fejlesztési rendszerét bemutató folyamatábra

3.7. A gyermekek egyéni fejlődésének, fejlesztésének rendszere

3.7.1. A 3–4 éves korú gyermekek fejlesztése

3.7.2. A 4–5, 5–6, 6–7 éves korú gyermekek fejlesztése

3.7.3. Az óvodai kulcsfolyamat leírása

4. GYERMEKTÜKÖR

4.1. A gyermek anamnézise

4.2. A gyermek egyéni fejlettségmutatói

4.2.1. Anyás befogadás, beszoktatás tapasztalatai

4.2.2. A gyermek testalkatának jellemzője

4.2.3. A gyermek mozgásfejlettségének jellemzői

4.2.4. A gyermek érzelmi-és akarati életének fejlettsége

4.2.5. A gyermek társas kapcsolatának jellemzői

4.2.6. A gyermek értelmi fejlettségének jellemzői

4.3. Fejlesztési terv

4.4. Szülői tájékoztatások rögzítése

4.5. A fejlődés eredménye óvodáskor végén

5. JAVASLATOK A GYERMEKTÜKÖR VEZETÉSÉHEZ, AZ EGYÉNI FEJLESZTÉSHEZ

6. FEJLESZTŐJÁTÉKOK

6.1. A gyermekek testének, testalkatának jellemzőit megismertető fejlesztőjátékok

6.1.1. Testsúly, testmagasság, testerő

Milyen magas vagyok én? Nőttem?

Mennyi az én súlyom? Súlyosabb lettem-e?

Ki kapja a malomkereket?

6.1.2. Arányok

Mekkora a „mancsom és a tappancsom”?

Ki a legkarcsúbb?

Szép a szeme, göndör haja fekete?

6.1.3. Testi gondozottság, egészségi állapot

Olyan éhes vagyok, mint a farkas!

Olyan egészséges, mint a makk!

6.1.4. Testrészek ismerete

Varázslat

Ujj-játék I.

Ujj-játék II.

Eszterlánc, Bencelánc, Ancsalánc, Szabilánc

Szurtos Panka tisztálkodik

6.2. A gyermekek mozgását fejlesztő játékok

6.2.1. Nagymozgás fejlesztése

Tutajkészítés

Meddig bírom még

Akadályok az erdőben

6.2.2. Finommozgások fejlesztése

Gombrakosgató

Katicák és pillangók keresése

Kisautó a sivatagban

6.2.3. Mozgáshoz való viszony

Mogyorószedés

Kacsintójáték

6.2.4. Téri tájékozottság, térbeli mozgás

Úgy, mint az Aranyszőrű bárány meséjében!

Egy délután a háziállatok óvodájában

6.3. A gyermekek érzelmi- és akarati életének fejlesztése

6.3.1. A gyermek érzelmi életének gazdagítása

Mi jellemző rám? Mosolygós, mérgeskedés, szomorkodás

Halló, halló!

Mit szeretek, mire haragszom

Tükröm, tükröm, mondd meg bátran

6.3.2. A gyermekek erkölcsi érzelmeinek megerősítése

Sok jó ember kis helyen is elfér

Milyennek látod a társadat és magadat

Mikor teszel így

A jóságos tündér

Adok neked egy simítást, mert

6.3.3. A gyermek esztétikai érzelmeinek gazdagítása

Mókuska a nagyvárosban

Fedezzük fel egymáson a szépet

Nekem ez tetszik a legjobban

Próbababák

Környezetünk szépsége

6.3.4. A gyermek intellektuális érzelmeinek gazdagítása

Mi van a csomagban

Légy te az igazmondó juhász

Pókháló

6.3.5. A gyermek akarati megnyilvánulásainak fejlesztése

Mit csinálnék szívesebben

Erőt adó kiskendő

6.4. A gyermek szociális, társas kapcsolatának fejlesztése

6.4.1. A gyermek és a felnőtt kapcsolatának fejlesztése

Segítek a nagymamának

Én már figyelmes vagyok szüleimhez!

6.4.2. A gyermek–gyermek kapcsolatának fejlesztése

Keresd a társadati

Szervuszjáték

Veled igazán könnyebb!

6.4.3. A gyermekek beilleszkedése a tevékenységekbe

Segít neked a szeretett báb

A néma csengő

6.4.4. A gyermekek feladatmegértése, feladattartása

Folytasd tovább!

Csak azt ne!

6.4.5. A gyermek önállósága és munkatempója

Kocogás, futás

6.5. A gyermek értelmi fejlődését elősegítő fejlesztőjátékok

6.5.1. A gyermek érzékelésének, észlelésének fejlesztése

Hallod? Akkor rajzolj!

Hallasz? Akkor kövess!

Tapintsd, és találd meg!

6.5.2. A gyermek figyelmét igénybe vevő és befolyásoló fejlesztőjátékok

Útépítés a mesepalotához

Keresd a színeket

6.5.3. A gyermek emlékezetét fejlesztő játékok

Mese, mese mátka

Kit érintettél meg, kire kacsintottál?

Az én dalom, az én mondókám!

6.5.4. A gyermek képzeletét fejlesztő játékok

Hátizsák

Mit árul a szatócs?

Milyen gyertya szeretnék lenni?

6.5.5. A gyermek gondolkodását fejlesztő játékok

Kérdezz, felelek

Elvarázsolt kastélyba megyünk

Találd ki a színedet!

Mire tudnád felhasználni?

Mivel egészítenéd ki?

6.5.6. A gyermek beszédminősége

A saját meséskönyvünk majd segít

6.5.7. A gyermek szókincse és beszédaktivitása

Meséljünk együtt!

6.5.8. A gyermek beszédének ritmusa

Figyeld a metronómot!

6.5.9. A beszéd hatáselemeinek használata

Egyszer volt, hol nem volt

6.5.10. Szövegvisszamondás

Én elmentem a vásárba

Móka Dani, aki mindent tud

7. ÖSSZEGZŐ GONDOLATOK A FEJLESZTŐJÁTÉKOK ÉRTELMEZÉSÉHEZ

FELHASZNÁLT ÉS ORIENTÁLÓ SZAKIRODALOM