Leírás
Az individuálpszichológiai gyermekpszichodráma vagy játékdráma egyik sajátossága a pszichoterapeuták különleges viszonya a gyerekekhez: olyan egyenrangú partnereknek tekintik őket, akik saját problémáik játékos formában történő feldolgozásával képessé válnak átélt traumáik dramatikus rezilienciájára. A gyerekek teremtő képzeletének segítségével alakítanak ki egy olyan közös potenciális teret, „csodavilágot”, ahol minden másképpen van, ahol a dominancia/alárendeltség viszonyai megváltoznak. Az eljátszandó történeteket a gyerekek találják ki, ők osztják ki a szerepeket, döntik el a konfliktusok kimenetelét; ők a rendezők, a terapeuta az általuk kijelölt szerepet játssza. A gyermekpszichodráma lehetővé teszi különböző problémákkal küzdő gyerekek (halmozottan hátrányos helyzetű, hiperaktív vagy inhibált, pszichoszomatizáló, szorongó, magatartás-problémás, jó képességeik ellenére az iskolában rosszul teljesítő gyerekek) egymást bátorító együtt játszását. Fontos a boldogságelv: a csodavilágban, a dramatisták és a gyerektársak által teremtett elfogadó, vidám, dinamikus légkörben a gyerekek jól érzik magukat.
A gyermekpszichodráma fő célkitűzése a jóvátétel. Ez egyrészt a gyerek életében elszenvedett traumák helyrehozását, rezilienciáját jelenti; másrészt annak elérését, hogy a mások által rossznak tartott, magában nem bízó, agresszív, magatartás problémás vagy zárkózott gyerek a csoport elfogadó légkörében saját magát is szeretetre méltónak, értékesnek ismerje fel. A terápia célja a gyerekek kiteljesítése: az egyébként kapcsolatteremtési nehézségekkel küzdő gyerekek felfedezik egymást, és képessé válnak arra, hogy saját képzelőerejük kibontakozásával a történetalkotásban, saját problémájuk szimbolikus feldolgozásával meggyógyítsák önmagukat.
Kende Hanna könyvének ez a második, előszóval kiegészített kiadása. Első kiadása az Osiris Tankönyvek sorozatban jelent meg 2003-ban. Azóta a francia és angol fordítást követően török nyelvre is lefordították, román kiadása folyamatban.
Osiris Kiadó, 2025.
Írta: Kende Hanna
Kapcsolódó témakörök:
Paraméterek
Sorozat | Osiris Tankönyvek |
Szerző | Kende Hanna |
Cím | Gyermekpszichodráma |
Alcím | A gyermeki kreativitás öngyógyító ereje |
Kiadó | Osiris Kiadó |
Kiadás éve | 2025 |
Terjedelem | 256 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 276 515 0 |
Tartalom
IMPRESSZIONISTA BEVEZETÉS, AVAGY EMLÉKEZÉS HÁROM HANGRA
Claude
Shanti
K.H.
MORENO, AZ ISTENSZINDRÓMA ÉS A GYERMEKPSZICHODRÁMA
Moreno családmítosza
A kis Moreno istent játszik
Moreno gyerekekkel király országban
Moreno öngyógyítása
Moreno és a gyermekpszichodráma nosztalgiája
Moreno paradoxona
A GYERMEKPSZICHODRÁMA SAJÁTOS JELLEGE, KIALAKULÁSA A MORENÓI PSZICHODRÁMÁBÓL
A francia gyermekpszichodráma kialakulásának története
A gyermekpszichodráma kialakulása Németországban
A morenói technikák módosulása a gyermekpszichodrámában
A GYERMEKPSZICHODRÁMA KOORDINÁTÁI
Indikáció, kontraindikáció
Csoportszerkezet (nyitott vagy zárt csoport)
Csoportméret
Egyéni és/vagy csoportterápia
A PSZICHODRÁMA ELŐTT
A diagnózis
A találkozás
Szülőbeszélgetés
A szerződés
Szülőmunka
A GYERMEKPSZICHODRÁMA FÁZISAI
Bevezető fázis (a bemelegítés és a lehűtés technikái)
Témaválasztás, a történet kialakítása
Szerepválasztás
Átöltözés
Lejátszás (akciófázis)
Kilépés
A GYERMEKPSZICHODRÁMA PREVENTÍV ÉS TERÁPIÁS FUNKCIÓI
A marginális családok pszichoszociológiája
Bruno, éhezés és gyöngyvirág
A szörnyeteg
Az áttétel jellege a veszélyeztetett gyerek pszichodrámájában (Az ördög és a hologramja)
A BÁNTALMAZOTT GYERMEK CSOPORTTERÁPIÁJA
Egy bántalmazott kislány családrajza
Shanti pszichodrámája a bántalmazott gyermekről
Francois és a bújócskajáték (A freudi fort-da)
A bántalmazó családok kapcsolatrendszerének sajátosságai
Egy bántalmazott kislány szimbolikus önújrateremtése: Karin és a rút kiskacsa
Egy bántalmazott kisfiú, Clovis csoportterápiája (Az oroszlán és a kölyke)
MAGATARTÁSZAVAROK
Agresszivitás
Inhibíció: A Magányos Lány vagy a Kalózok Úrnője
A félholtig műtés
A GYERMEKPSZICHODRÁMA TERÁPIÁS MOZGATÓRUGÓI
Katarzis
A szimbolizmus hatóereje
Családmítosz-teremtés
A CSOPORT SZEREPE A GYEREK SZOCIALIZÁLÁSÁBAN
A csoportról általában
Az együttes élmény
Elszigeteltség vagy csoporthoz tartozás. Nárcizmus vagy pozitív identifikáció (Gáspár)
A szociális éhség
A csoport szerepe az egészséges énstruktúra kialakulásában. A csoport légkörének kialakítása
Terápiás csoport és családkonstelláció
Csoportfantáziák
A csoport mint átmeneti tér
A csoportok sokféleségéről
A csoport holdingszerepe
A csoport a kapcsolatok hálózata
Éntudat kialakulása a csoportban
MESE ÉS TERÁPIA
A mese funkciói
A mesedramatizálás módszerei
A PSZICHODRAMATISTÁK SZEREPE
Áttétel és/vagy korrektív kapcsolat
Áttétel vagy potenciális család
FÜGGELÉK
A GYERMEKPSZICHODRÁMA TÖRTÉNELMI ELŐZMÉNYEI ÉS AKTUALIZÁLÁSUK A GYERMEK JÁTÉKÁBAN
Az ősember rítusai. Barlangrajzok, mitikus állatidentifikáció, kannibalizmus
Az egyiptomi halottkultusz
Beavatási szertartások
Sámánizmus és más ősi rítusok
Görögország
Commedia dell’ arte
Színház a színházban
UTÓSZÓ
IDEGENNYELVŰ (ANGOL, FRANCIA, NÉMET) IRODALOM
MAGYAR NYELVŰ IRODALOM
NÉVMUTATÓ
TÁRGYMUTATÓ