Leírás
„A gyermek a legdrágább kincsünk” szólás jól tükrözi a közgondolkodás gyermek felé fordulását. Ugyanakkor világszerte növekvő gondokról, kockázatokról, a családi és az iskolai nevelés fokozódó nehézségeiről lehet hallani a gyermekekkel kapcsolatban. Az utóbbi évtizedekben az emberek életét érintő gyors és jelentős gazdasági, társadalmi változásokkal együtt, azok részeként megváltozott a gyermekek élete, átalakultak a gyerekekre, a gyermekkorra vonatkozó ismeretek és felfogások. A felnőtt elvárásokra, ideológiákra épült gyermek-, gyermekkor-értelmezésekkel szemben a kilencvenes évekre kialakult egy új interdiszciplináris gyermekkortudomány, amely alapvetően szociális, kulturális konstrukcióként értelmezi, érti a gyermeket, a gyermekkort. A szerzők az utóbbi évtizedben szinte robbanásszerűen kibontakozott új szemléletmód, tudományág tudományos diskurzusairól adnak áttekintést úgy, hogy a pedagógia látókörébe vonják a gyerekkorral kapcsolatos nézeteket, narratívákat, amelyek a tudományos kutatások mellett a köznapi gondolkodást is jellemzik. A gyermek, ahogy a felnőtt látja: ezeket a nézeteket, történeteket mutatja be a kötet, kiegészítve kutatási problémákkal, kutatási eredményekkel. A szerzők meggyőződése, hogy a gyermekség mibenlétének megértésére, értelmezésére irányuló új, sokszínű tudományos törekvések beemelése a neveléstudományba, a pedagógiai közgondolkodásba inspirációkat ad a tudományos problémák és az aktuális nevelési teendők megfogalmazásához. A kötetet mindazoknak ajánljuk, akik érdekeltek, érintettek a nevelésben, oktatásban, a gyermekek világának megismerésében.
Golnhofer Erzsébet az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar docense. Kutatási területei a II. világháború utáni pedagógia magyarországi alakulása, az adaptív oktatás kérdései, a gyermek- és tanulókép kutatásának lehetséges módjai.
Szabolcs Éva az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar docense. Kutatási területei a gyermekkortörténet, kvalitatív kutatási módszerek, a történeti vizsgálódás módszertani kérdései.
Paraméterek
Szerző | Golnhofer Erzsébet – Szabolcs Éva |
Cím | Gyermekkor: nézőpontok, narratívák |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2005 |
Terjedelem | 122 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 7338 24 1 |
Tartalom
Bevezetés
Egy történeti korokon átnyúló narratíva: az ártatlan gyermek
A modernizáció igézetében: a természetesen fejlődő és a szocializálódó gyermek
Értelmezések, kritikák az új szociológia tükrében
A természetesen fejlődő gyermek modellje
A szocializálódó gyermek modellje
Az új szociológia és a gyermek: elméletek
Az új nézőpont megszületése
Az új szociológia további elméletei a gyermekről
Az új szociológia és a gyermek: kutatások
Versengő paradigmák, modellek
Esszencialista, nem esszencialista
Strukturalista kutatások
A humanista kutatások
Az interakcionista kutatások
Makro- és mikrokutatások
A gyermekek kutatása saját jogukon
Kutatásmódszertani példatár
A gyermekkor dekonstruálása
A gyermekkor halála?
Hogyan látja és konstruálja a gyermeket a fogyasztói kultúra?
Hogyan látja a gyermeket az iskola világa?
A gyermekkor mint kulturális moratórium
Gyermekkorkutatások és az iskola
Gyermekkorok, gyermekek, iskolák
A gyermekek hangja: tanuló- és iskolaképek
A tanulószerep észlelése, a tanulókép
A tanulók iskolaelméletei
A tanulók tanulással kapcsolatos önképei
Pedagógiai megfontolások
Irodalomjegyzék