Gyerekek, óvodák, iskolák
Paraméterek
Szerző | Vekerdy Tamás |
Cím | Gyerekek, óvodák, iskolák |
Alcím | Bővített, átdolgozott kiadás |
Kiadó | Kulcslyuk Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 364 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5932 56 4 |
Mire van szüksége a gyerekemnek, hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki, és miért? És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor „építem a jövőjét”)? Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda vagy az iskola követel tőle? |
|
|
Leírás
Mire van szüksége a gyerekemnek, hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki, és miért? És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor „építem a jövőjét”)? Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda vagy az iskola követel tőle? Az ismert és kedvelt pszichológus ebben a könyvében gyermeknevelésről, óvoda- és iskolaválasztásról ír a maga jellegzetes, szellemes stílusában.
A könyvet Vekerdy Tamás 2016-ig adott interjúi és a témába vágó cikkei egészítik ki, melyek a gyerekeket, óvodákat és iskolákat érintő új kihívásokra reflektálnak. Hiszen az utóbbi években nem csupán az intézmények változtak meg, de maga a világ is. A legfontosabb alapelv azonban nem változott: továbbra is az a legfontosabb, hogy ismerjük meg a gyermeket a maga megismételhetetlen egyediségében, és segítsük kibontakoztatni adottságait, képességeit. Segítsük abban, hogy azzá váljék, aki lenni akar. Ehhez nyújt hasznos kapaszkodókat ez a könyv.
Kulcslyuk Kiadó, 2022.
Írta: Vekerdy Tamás
Kapcsolódó kiadványok:
Tartalom
Használati útmutató
1. Gyerekek, óvodák, iskolák
Bevezető
Mire van szüksége a gyerekemnek – hogy boldoguljon?
EQ
Érzelmet adni és kapni
Játék, mese – művészetek
Szinaptikus kapcsolatok – endorfin
Megérik, mint az alma a fán
Korai tanítás?
Mire van hát szüksége?
Milyen óvodát válasszak?
Iskolák – óvodák – szülők
Topmenedzserképzés?
Szóval: milyen óvodát?
Jó otthon is!
Mikor iskolaérett?
És milyen iskolát?
Kisfelmenő, nagyfelmenő – a tanító személyisége
Mindenre volt idő!
Feleltetés – szorongás – teljesítmény
Olyan iskolát keresnék
Az első osztály
Agy és tüdő
A figyelem terjedelme
Iskolai ártalmak; napközi
Házi feladat
Önállóság; bukás
„Tízpercben szaladgált!”
Óvoda-iskola
Felejtés?
„Karácsonyra mindenki ír, olvas!”
A készségek kialakulása
A szülő – mint házitanító
Mit tehetünk? Misi
Példa: az írás tanulása
A betegítő iskola
A szülői kongruencia
Képek és képernyők
Belső kép
Külső képek
Agresszió
Hullámszerkezet; fókuszáló tekintet
Testi és lelki tétlenség
Életkorok – mesék
Mesétől az olvasásig
A számítógép – otthon
Függőség
Két család
Az osztályzásról
Érthető szülői szorongások
Mit mér az osztályzat?
„Kisfiam, többet vártunk tőled!”
A szöveges értékelés lehetősége
Cinkosságok
Alternatívák – Például a Waldorf
Gyermekközpontú vagy intézményközpontú
Hallgassuk Széchenyit!
„Ismerd meg..., hogy... szerethesd!”
Görögök, rómaiak, középkor
Felülről vagy alulról?
A gyermek évszázada?
Kimunkált pluralizmus
„Kísérlet”-ek
Reformok, alternatívák
Az ebihalak pártján
Az állami monopólium megtörése
Miért kell?
Alter
Korlátozatlan alternatívák
A Waldorf-alapelvekből
Írás-olvasás; még egyszer
Kövek, növények
Az elbeszélések változása
Egy kis fejlődés(lélek)tan
Test – lélek – szellem
Életérzés – játék
Érzelem – spontán derű
Értelem – utánzás
Akarat – ad hoc
Hitvilág – mese
A táblázat szerint
A kölyök (a kisiskolás) és a verseny
Munkakedv
Gyűjtés
Csapat — barátságok
Monda
A kamasz
Az ifjú
Zárszó
2. Hová adjam? Hová vigyem?
Milyen óvodát, milyen iskolát válasszak a gyerekemnek?
3. Szabadság a nevelésben
Töredékek – 29 tételben
4. 2012, Magyarország: öröm és kesergés – utószó helyett
5. Függelék – Interjúk, cikkek, nyilatkozatok gyerekekről, óvodákról, iskolákról
2014–2016
„Kedves kolléga, ezt a tantervet ne tartsa be!”
Ünnep, oly szép
Legyél, aki vagy! / Legyél, akivé én akarlak tenni!
Aki nem úr és nem bitang
„Egy kis merészséget javasolnék”
Érzéki tapasztalat és pozitív érzelmek teszik hatékonnyá a tanulást
Lehetsz Einstein
Különvélemény
Mi most az ellenkező irányba haladunk, és ez biztos romlásba taszít
Baló György interjúja Vekerdy Tamással
„A piros gomb legyen a főnök asztalán” – Levél Takács Gézához