Gondozás és munka jellegű tevékenységek az óvodában
Paraméterek
Szerző | Petőné Vígh Katalin |
Cím | Gondozás és munka jellegű tevékenységek az óvodában |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2023 |
Terjedelem | 304 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 84 6 |
A gondozás és az ebből „kinövő” munka jellegű tevékenységek – a szabad játék és a gyermeki tanulás mellett – a kisgyermeknevelésnek, így az óvodai nevelésnek is alapvető eszközei. A mindennapi gyakorlatban – sok esetben – kezd eltűnni, megkopni. Nem szabad és nem is érdemes elhanyagolni! |
|
|
Leírás
Az óvodai nevelőmunkában a család szerepét folytatja a kisgyermeket fogadó óvodapedagógus. Nem pusztán az óvodai pedagógiai munkát segítő személyzet (dajka, asszisztens) feladata a gondozás, hanem az óvodapedagógusé is, az óvodai dolgozók mindegyike – a nevelés, azaz az interakciók közben – gondozza is a kisgyermeket. Beszélgetéssel, motivációk sorával, cselekvések biztosításával és folyamatos együttműködéssel segítenek neki az önellátásban: orrot fújni, kezet mosni, öltözködni, enni stb. Így válik a gyermek és a pedagógus között intimmé a viszony, és ez az, ami megalapozza az óvodában töltött további éveket.
A gondozási tennivalók szép lassan csökkenek, a gyerekek nagyon hamar megtanulják „ellátni” önmagukat. Minél több mindent képesek saját jóllétük érdekben megtenni, annál több idő és energia jut minden másra: játékra, tanulásra. Egy idő után az önkiszolgálás feladatait már szinte automatikusan végzik el, így a kialakult készségek és képességek nyomában marad lehetőség a másokért végzett – munka jellegű – tevékenységekre is. A „megterítek másoknak”, „kertet locsolok” stb. élmények sikert eredményeznek és további aktív cselekvésre ösztönzik őket. Ennek a folyamatnak egy későbbi szakasza, amikor már együttműködésben is képesek „dolgozni”, sőt kimondottan erre vágynak. Megtanulnak együttműködni, egymással egyezkedni, irányító és irányított szerepben lenni. Ezek mind az iskolába lépés feltételei – a gyermeki munkavégzés kiemelkedő módszere az iskolára történő felkészítésnek –, illetve a felnőtt társadalom alapját képező tulajdonságok. A hálózatban működés ezekben az apró kisgyermeki cselekvésekben alapozódik meg.
A gondozás és az ebből „kinövő” munka jellegű tevékenységek – a szabad játék és a gyermeki tanulás mellett – a kisgyermeknevelésnek, így az óvodai nevelésnek is alapvető eszközei. A mindennapi gyakorlatban – sok esetben – kezd eltűnni, megkopni. Nem szabad és nem is érdemes elhanyagolni!
Flaccus Kiadó, 2023.
Szerkesztette: Petőné Vígh Katalin
Írta: Bakonyi Anna, Bernhardt Renáta, Beszteri Éva, Petőné Vígh Katalin
Szakmai tanácsadó: Bakonyi Anna
Tartalom
Előszó (dr. Bakonyi Anna)
A szokások és szabályok szerepe a nevelésben (Dr. Bernhardt Renáta)
A gondozás és a nevelés összefüggései, célja és feladatai az óvodában
A gyermek alapvető szükségletei
A gyermek jogai és a pedagógus kötelességei
A szokások és szabályok szerepe a nevelésben
Egészséges életmód, gondozás és munka jellegű tevékenységek az óvodában – Az egészséges életmód fejlesztése (Petőné Vígh Katalin)
Az egészség fogalma
Az egészséges életmód fejlesztése az óvodai élet keretein belül
Gondozás (Beszteri Éva)
A gyermek testi szükségletei a gondozás szemszögéből
A gondozás területei
Intézményi gyakorlatok bemutatása a gondozás területéről
Jászberény Város Óvodai Intézménye (Beszteri Éva)
Jánoshidai Napsugár Óvoda és Mini Bölcsőde (Bóta Mizsei Ilona)
Csillagkert Balatonarácsi Református Óvoda (Szabadi Edit)
Munka jellegű tevékenységek az óvodában (dr. Bakonyi Anna – Petőné Vígh Katalin)
A munka jellegű tevékenység az óvodában (dr. Bakonyi Anna)
A munka jellegű tevékenység személyiségfejlesztő hatása (dr. Bakonyi Anna)
„Más” gyermek a csoportban (dr. Bakonyi Anna)
Munkafajták és tartalmuk (Petőné Vígh Katalin)
Kapcsolat a családdal (Petőné Vígh Katalin)
Munka jellegű feladatok intézményi gyakorlatainak bemutatása
Szolnok Városi Óvodák (Szamosfalviné Törőcsik Ibolya)
Poldermann Júlia Óvoda (Fejes Zsuzsanna)
A kötet szerzői