Leírás
A gyermekek képességei nem egyenletesen fejlődnek. Közel egyharmad részük az iskolába lépés pillanatában az átlagosnál lényegesen jobb adottságokkal rendelkezik. Ezeknek a gyermekeknek a képességei csak akkor fejlődhetnek megfelelő ütemben, ha az adottságuknak megfelelő szintű feladatok elé állítjuk őket. Csak így érhetjük el, hogy ezek a tehetségek ne kallódjanak el, és később is pozitívan kötődjenek a matematikához. A feladatgyűjtemény segítségével ezt a nevelési feladatot oldhatjuk meg. A könyv fejezetei követik az iskolai tananyag építkezését első osztály év elejétől második osztály év végéig, továbbá a matematikai tartalom szerint is tagolódnak. Ezért a feladatok feldolgozása – elsősorban tehetséggondozás céljából – jól beépíthető a differenciáltan szervezett gyakorlóórák menetébe. A feladatgyűjtemény feladatsorai átlagos nehézségű feladatokkal kezdődnek, és fokozatosan nehezedő, egyre összetettebb feladatokkal folytatódnak, így alkalmasak az indirekt, illetve a direkt differenciálásra egyaránt. A feladatok szövege, tipográfiai megoldása olyan, hogy a tehetséges tanulók egy-egy mintafeladat közös megoldása után önállóan is képesek boldogulni a feladat megoldásával, ezért ők (döntően) egyéni munkában is megoldhatják a feladatot.
Műszaki Könyvkiadó, 2019.
MK-4122
Alkotó szerkesztő: Dr. Hajdu Sándor
Írta: Dr. Hajdu Sándor, Novák Lászlóné, Scherlein Márta
Paraméterek
Szerző | Scherlein Márta |
Cím | Furfangos fejtörő |
Alcím | Matematika feladatgyűjtemény 6-8 éveseknek |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 176 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 4173 8 |
Tartalom
1. Figyelj! Gondolkozz!
1. osztály év elejétől feldolgoztatható gondolkodtató feladatok
A számfogalom és a műveletfogalom alapozása. Szabályok felismerése, követése, többféle megoldás keresése. Egyszerű íráselemek gyakorlása problémahelyzetben. Megfigyelőképesség, szóbeli kifejezőképesség fejlesztése. Térbeli tájékozódás.
2. Számoljunk 5-ig!
1. osztály első negyedévétől feldolgoztatható feladatok.
A számfogalom és a műveletfogalom fejlesztése. Számjegyek írása és olvasása. A 0 fogalma. Több, kevesebb, ugyanannyi. A szövegértelmező képesség fejlesztése hallott szöveg alapján. Tájékozódás a térben.
3. Számoljunk 10-ig!
1. osztály második negyedévétől feldolgoztatható feladatok.
A számfogalom és a műveletfogalom fejlesztése a 10-es számkörben. Számrejtvények. Egyszerű szöveges feladatok, a szövegértelmező képesség fejlesztése. Sorozatok, függvények, szabály keresése, követése. Többféle megoldás keresése.
4. Számoljunk 20-ig!
1. osztály második félévétől feldolgoztatható feladatok.
A számfogalom és a műveletfogalom fejlesztése a 20-as számkörben. Számrejtvények. Egyszerű szöveges feladatok, egyenletek, egyenlőtlenségek, sorozatok, függvények. Többféle megoldás keresése.
5. Számoljunk 100-ig!
2. osztály első negyedévétől feldolgoztatható feladatok.
A számfogalom és a műveletfogalom fejlesztése a 100-as számkörben, összetett számfeladatok. Számrejtvények. Szöveges feladatok, szöveggel adott függvények. A szövegértelmező képesség fejlesztése olvasott szöveg alapján. Sorozatok folytatása adott, illetve felismert szabály szerint.
6. Geometriai játékok
1. és 2. osztályban folyamatosan feldolgoztatható feladatok.
Képi gondolkozást és a térszemléletet fejlesztő feladatok. Geometria fogalmak és a geometriai szemléletmód alapozása. Hosszúság-, térfogat-, tömeg-, időmérés. A kerület, a terület és a térfogat fogalmának előkészítése.
7. Hányféleképpen?
1. és 2. osztályban folyamatosan feldolgoztatható feladatok.
Játékos, fejtörő kombinatorikai feladatok.
8. Erőpróba
1. és 2. osztályban folyamatosan feldolgoztatható feladatok.
Játékos, fejtörő logikai feladatok.
MEGOLDÁSOK
1. Figyelj! Gondolkozz!
2. Számoljunk 5-ig!
3. Számoljunk 10-ig!
4. Számoljunk 20-ig!
5. Számoljunk 100-ig!
6. Geometriai játékok
7. Hányféleképpen?
8. Erőpróba