Filozófusok az emberről
Paraméterek
Szerző | Kissné Lux Ilona |
Cím | Filozófusok az emberről |
Kiadó | Magiszter Kiadó |
Kiadás éve | 2000 |
Terjedelem | 222 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 8357 06 1 |
A Filozófusok az emberről című tankönyv a filozófiaórák keretében foglalkozik erkölcsi kérdésekkel. (UTOLSÓ PÉLDÁNYOK!) |
|
|
Leírás
A könyv anyaga a tanítás során kristályosodott ki. Filozófusok alapvetően etikai kérdésekkel foglalkozó szemelvényei adják a viták kiindulópontját. Ez az irodalomhoz hasonlóan kimeríthetetlen tárháza az erkölcsi nevelésnek. A kötet gerincét a szemelvények alkotják, melyekhez írójukról egy rövid életrajz s a munkásságukat összefoglaló ismertetés tartozik. A szövegek után a kérdések, vitakérdések, feladatok segítik a feldolgozást. A kérdések a legfontosabb gondolatokra irányítják a figyelmet. A vitakérdések azokat a problémákat emelik ki, melyek számunkra különösen érdekesek, továbbgondolásra ösztönöznek. Megbeszélésükhöz gyakran elég a mindennapi tapasztalat, a gyűjtőmunkát vagy egyéni felkészülést igénylő feladatokhoz segítséget ad a bibliográfia. Az első fejezet értelemszerűen tematikus, de a többi a történeti elvet követi. A többnyire passzivitásra kárhoztatott diákok szabadon beszélhetnek, így a gyakorlatban sajátíthatják el a vitatkozás tudományát. Az érvelés, cáfolás módjára kiváló példákat nyújtanak a filozófusok. A vita sokat fejleszt a fiatalok személyiségén is: fegyelemre, figyelemre, toleranciára, empátiára szoktatja őket. S ráéreznek e tudományág alapvető tanulságára is. Meggyőződhetnek arról, hogy nincs egyetlen, mindig és mindenkire érvényes filozófiai-vallási rendszer sem. A filozófusok olvasása azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy a saját értékrend kialakítása mindenki számára elengedhetetlenül fontos. Világossá válik, hogy bár a más-más korban, országban élő s különböző személyiségű gondolkodók véleménye eltérő, mégis vannak értékek, melyek általánosan elfogadottak. A szövegek értelmezéséhez az elemzőkészségen kívül nagyon jól hasznosíthatók a rádióban, tv-ben hallottak, látottak, az újságokban, könyvekben olvasottak. Ha ezt pozitívan értékeljük, ösztönözzük tanítványainkat az önálló ismeretszerzésre. Egy-egy téma lehetőséget ad kiselőadások tartására. Ismeretlen, de a gyerek életkorához és érdeklődéséhez igazodó szövegeken felmérhetjük az önálló szövegelemzési készséget. S meghatározó a vitákon való aktív részvétel. Érdemes jutalmaznunk az érvelés-cáfolás szép eseteit, ezzel is példát mutatva a többieknek. Ahogy a diáktól is az önállóságot, az érdeklődést igényli a tananyag, ugyanígy van ez a tanár esetében is. Nem kell filozófiai végzettséggel rendelkeznie. Elég némi jártasság a szövegelemzésben, érdeklődés az erkölcsi-politikai kérdések iránt s nyitottság a gyerekek felé, hiszen nem a filozófiai ismeretek átadása, hanem a személyiségformálás, a jellemnevelés e könyv legfontosabb célja.
Lektor: Steiger Kornél