Feleselő
Paraméterek
Szerző | Illés Györgyi Terézia – Rohár Alexandra |
Cím | Feleselő |
Alcím | Fejlesztő kiadvány óvónőknek, tanítóknak, nyelvi fejlesztőknek |
Kiadó | Betűbazár Bt. |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 80 oldal |
Formátum | A/4, spirálozott |
ISBN | 978 963 89885 4 6 |
A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket. |
|
|
Leírás
Bizonyára nem kell érveket felsorakoztatni egy olyan tevékenység szükségessége mellett, mint a beszédfejlesztés, beszédértés fejlesztése. A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. A gyermekek nyelvi fejlődése nem minden családi környezetben biztosított. A szülő gyakran későn veszi észre, hogy nem használta ki kellőképpen az egymásrautaltság első néhány évét, hogy kialakítsa a biztos beszédtudást, beszédhasználatot. Szükséges a segítségnyújtás, ha kell fejlesztő helyzetben, ha kell, játékosan. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket. Gósy Mária kézikönyve nagy segítség ebben az ügyben. (Gósy Mária–Imre Angéla: Beszédpercepciós fejlesztő modulok) Ennek a modulgyűjteménynek egy továbbgondolását tartja a kezében a kedves Érdeklődő. Feszültségmentes, nem oktató, önfeledt játékszituáció kialakítása után kezdődhet a FELESELŐzés. Praktikusan óvodapedagógusok kezébe ajánljuk, de kétségtelen, hogy tanítók is elővehetik a fonológiai tudatosság kialakítása alatti időszakban. A fejlesztő munkatársak is kedvelhetik ezt a következetes felépítésű, a fokozatosság elvét tiszteletben tartó, sokoldalú nyelvfejlesztő játékot.
Krasznár és Társa Bt., 2021.
Szerkesztette: Illés Györgyi Terézia – Rohár Alexandra