Érzelmi és viselkedészavarok, pszichopedagógia
Paraméterek
Sorozat | Játékterápia |
Szerző | Eigner Bernadett |
Cím | Érzelmi és viselkedészavarok, pszichopedagógia |
Alcím | Játékterápia 2. |
Kiadó | Móra Ferenc Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 320 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 603 007 0 |
A Játékterápia-sorozat második kötete szervesen kapcsolódik az első kötethez, ezért érdemes egyben kezelni a kettőt. Az első rész a korai kapcsolati folyamatok félresiklásával foglalkozik, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben érzelmi és viselkedészavarok alakuljanak ki, s a korai nem optimális környezeti hatásokra adott reaktív válaszok, védekezések rejtetten elraktározódnak a személyiségműködésben. |
|
|
Leírás
A Játékterápia-sorozat második kötete szervesen kapcsolódik az első kötethez, ezért érdemes egyben kezelni a kettőt. Az első rész a korai kapcsolati folyamatok félresiklásával foglalkozik, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben érzelmi és viselkedészavarok alakuljanak ki, s a korai nem optimális környezeti hatásokra adott reaktív válaszok, védekezések rejtetten elraktározódnak a személyiségműködésben.
Ezekről a zavarokról és mielőbbi felismerésük módjáról, a korai játékos intervencióról olvashatunk a második kötetben. Az érzelmi és viselkedészavarokkal hazánkban elsősorban a gyógypedagógián belül a pszichopedagógia foglalkozik, ezért a szerző magas szintű szakmai felkészültséggel és gazdag gyakorlati tapasztalatokkal igyekszik eligazítani olvasóit ezekben a témakörökben. Fogalmak, kategorizációk, osztályozási rendszerek, patológia és diagnosztika, valamint korai játékos eszközök, módszerek bemutatása kerül a fókuszba ebben a kötetben.
Móra Ferenc Könyvkiadó, 2022.
Játékterápia–sorozat 2.
Írta: Dr. Eigner Bernadett
Illusztrálta: Szűcs Édua
Kapcsolódó kiadvány:
Tartalom
Előszó
III. Érzelmi és viselkedészavarok korai jelei
(Rá)hangoló(dó)
A pszichopedagógia tudománya és gyakorlata az érzelmi és viselkedészavarok felismerésében és kezelésében
Bevezetés
A pszichopedagógia korszerű szemlélete és eszköztára a klinikai gyógypedagógia keretében
A pszichopedagógia fogalma, tudománya
Régebbi elnevezések, történeti gyökerek
Képzés, kompetenciák
Korszerű fogalom-meghatározás
A pszichopedagógiai szemlélet, alapelvek
A korszerű, rendszerelvű pszichopedagógia céljai, feladatai, szakmaterületei
A pszichopedagógia klinikai szemlélete, módszerei, eszközei
Depatologizáló, holisztikus, komplex megközelítés
A klinikai szemléletű pszichopedagógia elvei
A dinamikus, fejlődési pszichopatológiai megközelítés
A pszichopedagógia tevékenységi területei, ellátott populációk
A pszichopedagógiai komplex esetkezelés mai módszer- és eszköztára
Megismerni – megérteni – támogatni
Gyermekkori érzelmi és viselkedészavarok (ÉVZ) fogalma, korai felismerése
Gyermekkori érzelmi és viselkedészavarok, teljesítményzavarok típusai
Személyiségfejlődési irányok, kórképek, diagnosztika és besorolás
Az érzelmi és viselkedészavarokkal küzdő populációk ellátása fő jellegzetességei
Speciális szükségletű gyermekek a köznevelésben, gyermekvédelemben
Nemzetközi kitekintés
Előfordulás
Lehetséges jelek és jellemzők
Támogatás, fejlesztés, terápia hangsúlyai
Kitekintés a német nyelvterületre: Verhaltensstörungen (magatartási zavarok)
Zavarok csecsemő- és kisgyermekkorban, kora gyermekkorban
Pszichés zavarok korai formái
Szabályozási zavarok
Korai diagnosztika
A pszichodinamikus diagnosztika: PDM 2
Fejezetzáró kérdések
IV. Játékos korai interakció- és kapcsolati diagnosztika
(Rá)hangoló(dó)
Nemzetközi és hazai módszerek
Saját mérőeszköz kidolgozása
Interakciók megfigyelése természetes vagy laboratóriumi helyzetekben
Still-face paradigma, a „fapofa”-helyzetek
Speciális szükségletű gyermekek
Anyai Viselkedéses Pontozóskála (Maternal Behavioral Rating Scale), Mahoney, 1992
A Korai Diádikus Interakció Kódrendszer (KDIK) bemutatása
A doktori (PhD) kutatás bemutatása – Az anyai játékosság szerepe a korai kapcsolati rizikóban
Saját interakció kódrendszerem kialakítása
Anyai belső erőforrások – játékosság megfigyelése
Esetrészletek az anya-baba interakciók megfigyeléséből és elemzéséből
Megzavart párbeszéd
Zavarjelek az anyai viselkedésben és a babától kapott válaszokban
Problémák felismerése és korai segítségnyújtás
Esetrészlet: Hilda
Esetrészlet: Tamara
Fejezetzáró kérdések
V. A kapcsolati szemléletű, játékos kora gyermekkori intervenció
(Rá)hangoló(dó)
A megoldás (megelőzés, beavatkozás) lehetséges útjai
Prevenció – korai intervenció (fejlesztések, terápiák)
Kora gyermekkori (pszichopedagógiai) intervenció
Terápiák kora gyermekkorban
A játék szerepe a korai intervencióban
Mi a játék?
A játékosság szerepe a korai érzelmi-szociális fejlődésben
Játékosság és korai szülői érzelemtükröző kommunikáció
Játékterápia a gyermekek érzelmi és viselkedészavarainak korai kezelésében
Esetrészlet: Ákos
Esetrészlet: Bea
Az integratív (anya-gyermek-terapeuta) játékterápia
Fejezetzáró kérdések
Irodalom
Függelék