Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Érzelmi és viselkedészavarok, pszichopedagógia

Paraméterek

Sorozat Játékterápia
Szerző Eigner Bernadett
Cím Érzelmi és viselkedészavarok, pszichopedagógia
Alcím Játékterápia 2.
Kiadó Móra Ferenc Könyvkiadó
Kiadás éve 2022
Terjedelem 320 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 603 007 0
Eredeti ár:
3.999 Ft
3.399 Ft
Online kedvezmény: 15%

A Játékterápia-sorozat második kötete szervesen kapcsolódik az első kötethez, ezért érdemes egyben kezelni a kettőt. Az első rész a korai kapcsolati folyamatok félresiklásával foglalkozik, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben érzelmi és viselkedészavarok alakuljanak ki, s a korai nem optimális környezeti hatásokra adott reaktív válaszok, védekezések rejtetten elraktározódnak a személyiségműködésben.

Leírás

A Játékterápia-sorozat második kötete szervesen kapcsolódik az első kötethez, ezért érdemes egyben kezelni a kettőt. Az első rész a korai kapcsolati folyamatok félresiklásával foglalkozik, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben érzelmi és viselkedészavarok alakuljanak ki, s a korai nem optimális környezeti hatásokra adott reaktív válaszok, védekezések rejtetten elraktározódnak a személyiségműködésben.

Ezekről a zavarokról és mielőbbi felismerésük módjáról, a korai játékos intervencióról olvashatunk a második kötetben. Az érzelmi és viselkedészavarokkal hazánkban elsősorban a gyógypedagógián belül a pszichopedagógia foglalkozik, ezért a szerző magas szintű szakmai felkészültséggel és gazdag gyakorlati tapasztalatokkal igyekszik eligazítani olvasóit ezekben a témakörökben. Fogalmak, kategorizációk, osztályozási rendszerek, patológia és diagnosztika, valamint korai játékos eszközök, módszerek bemutatása kerül a fókuszba ebben a kötetben.

 

Móra Ferenc Könyvkiadó, 2022.

Játékterápia–sorozat 2.

Írta: Dr. Eigner Bernadett

Illusztrálta: Szűcs Édua

 

Kapcsolódó kiadvány:

Dr. Eigner Bernadett: A korai szülő-gyermek kapcsolat

Takács István szerk.: Pszichopedagógia

Tartalom

Előszó

III. Érzelmi és viselkedészavarok korai jelei

(Rá)hangoló(dó)

A pszichopedagógia tudománya és gyakorlata az érzelmi és viselkedészavarok felismerésében és kezelésében

Bevezetés

A pszichopedagógia korszerű szemlélete és eszköztára a klinikai gyógypedagógia keretében

A pszichopedagógia fogalma, tudománya

   Régebbi elnevezések, történeti gyökerek

   Képzés, kompetenciák

   Korszerű fogalom-meghatározás

   A pszichopedagógiai szemlélet, alapelvek

   A korszerű, rendszerelvű pszichopedagógia céljai, feladatai, szakmaterületei

A pszichopedagógia klinikai szemlélete, módszerei, eszközei

   Depatologizáló, holisztikus, komplex megközelítés

   A klinikai szemléletű pszichopedagógia elvei

   A dinamikus, fejlődési pszichopatológiai megközelítés

A pszichopedagógia tevékenységi területei, ellátott populációk

A pszichopedagógiai komplex esetkezelés mai módszer- és eszköztára

   Megismerni – megérteni – támogatni

Gyermekkori érzelmi és viselkedészavarok (ÉVZ) fogalma, korai felismerése

Gyermekkori érzelmi és viselkedészavarok, teljesítményzavarok típusai

   Személyiségfejlődési irányok, kórképek, diagnosztika és besorolás

   Az érzelmi és viselkedészavarokkal küzdő populációk ellátása fő jellegzetességei

   Speciális szükségletű gyermekek a köznevelésben, gyermekvédelemben

Nemzetközi kitekintés

   Előfordulás

   Lehetséges jelek és jellemzők

   Támogatás, fejlesztés, terápia hangsúlyai

   Kitekintés a német nyelvterületre: Verhaltensstörungen (magatartási zavarok)

Zavarok csecsemő- és kisgyermekkorban, kora gyermekkorban

   Pszichés zavarok korai formái

   Szabályozási zavarok

   Korai diagnosztika

   A pszichodinamikus diagnosztika: PDM 2

Fejezetzáró kérdések

IV. Játékos korai interakció- és kapcsolati diagnosztika

(Rá)hangoló(dó)

Nemzetközi és hazai módszerek

Saját mérőeszköz kidolgozása

   Interakciók megfigyelése természetes vagy laboratóriumi helyzetekben

   Still-face paradigma, a „fapofa”-helyzetek

   Speciális szükségletű gyermekek

   Anyai Viselkedéses Pontozóskála (Maternal Behavioral Rating Scale), Mahoney, 1992

A Korai Diádikus Interakció Kódrendszer (KDIK) bemutatása

A doktori (PhD) kutatás bemutatása – Az anyai játékosság szerepe a korai kapcsolati rizikóban

   Saját interakció kódrendszerem kialakítása

Anyai belső erőforrások – játékosság megfigyelése

Esetrészletek az anya-baba interakciók megfigyeléséből és elemzéséből

   Megzavart párbeszéd

   Zavarjelek az anyai viselkedésben és a babától kapott válaszokban

   Problémák felismerése és korai segítségnyújtás

   Esetrészlet: Hilda

   Esetrészlet: Tamara

Fejezetzáró kérdések

V. A kapcsolati szemléletű, játékos kora gyermekkori intervenció

(Rá)hangoló(dó)

A megoldás (megelőzés, beavatkozás) lehetséges útjai

Prevenció – korai intervenció (fejlesztések, terápiák)

Kora gyermekkori (pszichopedagógiai) intervenció

Terápiák kora gyermekkorban

A játék szerepe a korai intervencióban

Mi a játék?

A játékosság szerepe a korai érzelmi-szociális fejlődésben

Játékosság és korai szülői érzelemtükröző kommunikáció

Játékterápia a gyermekek érzelmi és viselkedészavarainak korai kezelésében

   Esetrészlet: Ákos

   Esetrészlet: Bea

Az integratív (anya-gyermek-terapeuta) játékterápia

Fejezetzáró kérdések

Irodalom

Függelék