Leírás
2015 szeptemberében „A mindig megújuló óvodapedagógia” címmel rendeztünk országos szakmai tanácskozást, amelyen részt vettek az óvodapedagógus képzés oktatói, hallgatóink, gyakorló óvodapedagógusok, és külföldi vendégek is megtisztelték konferenciánkat. A konferencia központi témája a játék volt, amelynek során neves előadók szóltak a játék személyiségformáló szerepéről, a pedagógiai, pszichológiai vonatkozásairól, a játékról mint kommunikációs színtérről. Valamennyien egyetértettek abban, hogy a játék alkotó élet, a hatékony tanulás fontos eszköze, a játszóképesség erő és fejlődési lehetőség.
Kötetünkben olyan tanulmányokat adunk közre, amelyek óvodapedagógus képzésünk egy-egy területéhez kapcsolódó kutatásba, oktatásba engednek bepillantást. Néhány esetben kitekintést tettünk a kisiskolás életkor irányába, hogy bemutathassuk, az óvodás életkor értékfelfedező tevékenységére hogyan lehet építeni.
Valamennyien valljuk Juhász Gyula szavaival: „A gyermek szeme a jövő tükre”. Arra kívánjuk felkészíteni hallgatóinkat, hogy tevékeny, a gyermekért tenni akaró, velük együtt nevető vagy síró, a gyermeklétet mindenképpen szebbé tevő óvodapedagógusokká váljanak.
Szerkesztette: Dombi Alice – Dombi Mária
Paraméterek
Szerző | Dombi Alice – Dombi Mária |
Cím | Érték és nevelés |
Alcím | Tanulmányok az SZTE JGYPK-n folyó óvodapedagógus képzés tizedik évfordulójára |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 274 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5455 58 2 |
Tartalom
Bevezető
Dombi Alice: A szegedi óvodapedagógus képzésről
Az érték mint mérték
Karikó Sándor: Érték és nevelésfilozófia
Pintes Gábor – Mendel Eleonóra – Fenyvesi Lívia: A pedagógus szerepe az értékközvetítés folyamatában
Játék és értékközvetítés
Sztanáné Babics Edit: A játék mint érték, mint a személyiségfejlesztés alapja
Kékes Szabó Marietta: A szocializáció folyamatának támogatója: a játék
Reho Anna: A játékos egészségnevelés mint érték múlt és jelen tükrében
Értékek vonzásában
Dombi Alice: Megküzdési stratégiák az óvoda-iskola átmenet időszakában
Kovács Krisztina: Értékek az értelmi fogyatékos gyermekek óvodai nevelésében
Dombi Edina: A lelki egészség mint érték – Relaxációs technikák az óvodai gyakorlatban
Értékekre nevelés az óvodában, környezeti értékek
Fűzné Kószó Mária: Gyémánt vagy kavics? Környezeti értékek – értékítélet fejlesztése
Pataiová, Helena – Raceková, Katarina: Az óvodapedagógus szerepe a környezeti és ökológiai értékek közvetítésében
Maródi Ágnes: A tájékozódás mint a környezet felfedezésének értéke a tankönyvi feladatokban
Esztétikai értékek az óvodai nevelésben
Varga Emőke: Esztétikai értékek és giccs az interaktív mesekönyvekben
Asztalos Kata: Érték az értékelésben – zenei észlelési képességek fejlődése és mérési lehetőségei az óvodás korosztályban
Hódi Ágnes: A könyv, a mese szerepe az óvodai nevelésben
Az óvodai nevelés története
Fizel Natasa: Pillanatképek a szegedi óvodáztatás történetéből
Dombi Mária Adrienn: „Kiknek gyémánt a lelkük ragyogása” – Óvodapedagógus elődeink
Szeri Istvánné: Burchard-Bélaváry Erzsébet értékrendje pedagógiai munkájában
Érték a digitalizált világban
Devosa Iván: Az értékátadás modern eszközei a pedagógiában: oktatóprogramok elemzése a herbarti elvek mentén
Gál Anikó: A digitális technológia megjelenése az óvodai nevelésben
Kiss Renáta: Innovatív óvópedagógus-képzés a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanító- és Óvóképző Intézetében
A kötet szerzői