Empátia
Paraméterek
Sorozat | Károli Könyvek |
Szerző | Buda Béla |
Cím | Empátia |
Alcím | A beleélés lélektana (Folyamatok, alkalmazások, új szempontok) |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 404 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 236 635 7 |
Az utóbbi kb. fél évszázadban mind több adat bizonyítja, hogy az ember nagyon is nyitott lény: tekintetén, mimikáján, gesztusain át nagyon sok nemverbális csatorna is összekapcsolja emberi környezetével, beszéde, a szavakon túl, sok lelki tartalmat rejt és közvetít, és az ember minden vonása, sajátossága – pl. külseje, öltözéke, tárgyainak rendszere stb. – voltaképpen kommunikációt is hordoz. |
|
|
Leírás
A nyugati hagyomány emberképe zárt belső érzelmi és gondolati világot jelenít meg, amely csak a beszéd révén nyílik meg a másik számára. Az utóbbi kb. fél évszázadban viszont mind több adat bizonyítja, hogy az ember nagyon is nyitott lény: tekintetén, mimikáján, gesztusain át nagyon sok nemverbális csatorna is összekapcsolja emberi környezetével, beszéde, a szavakon túl, sok lelki tartalmat rejt és közvetít, és az ember minden vonása, sajátossága – pl. külseje, öltözéke, tárgyainak rendszere stb. – voltaképpen kommunikációt is hordoz. Mindezt képesek vagyunk egymásban megérteni és értelmezni, ha figyelmet fordítunk rá. Ilyen módon képesek vagyunk beleélni magunkat a másik lelki helyzetébe, át tudjuk venni annak érzelmeit, rezonálunk a másik szándékaira, rekonstruáljuk a perspektívát, ahogyan ő a világot látja, gondolkodik. E képességünket, ennek alkalmazását nevezik empátiának. A beleélő megértést a civilizáció háttérbe szorította, de a másikra hangolódás újra tanulható és gyakorolható.
Erről szól ez a könyv. Először 1978-ban jelent meg, akkor csak az emberi kapcsolatok kutatása és a terápiás, segítő munka tapasztalatai tárták fel a jelenséget, és a nemverbális kommunikáció sokféle csatornájának empirikus vizsgálata mutatott rá láthatatlan kötelékeinkre, a másik arcjátékának, hangjának, testtartásának, kézmozdulatainknak velünk született kifejező erejére, amely akkor is nyomot hagy bennünk, ha nem tudatosítjuk, ha nem vesszük észre. A belső figyelem ezt felismerhetővé teszi, és ezzel a másik ember valóságos lelki helyzete tárul fel, a maga egyediségében. Ezzel félreértések szüntethetők meg, és valódi szükségletekre és belső kérdésekre formálódhatnak pontos válaszok.
Ma már agykutatások is bizonyítják, hogy külön sejtek szolgálnak a másik ember testi, mozdulati kommunikációinak leolvasására, és már a születés után megkezdődik az anyai arc és tekintet kitüntetett megfigyelése, és a gyerek körüli emberi megnyilvánulások sokféle értelmének feldolgozása. Ez az egész gyermekkoron át zajlik, de a felnőtt korban a szavak veszik át a fő szerepet. Lehet azonban az empátiát gyakorolni, fejleszteni.
A könyv ezt a jelenségkört mutatja be. Az empátia megismerésének tudománytörténete, a beleélés lélektani és kommunikációs összetevői, a korszerű tudományos eredmények a beleélés folyamatairól, és mindenekelőtt a fejlesztés lehetőségei, valamint a sokféle alkalmazási terület, ahol az empátia segít, hatékonyabbá tesz bennünket, humanizál, hiszen egymáshoz közelebb hoz, egymáshoz köt és egymás iránt pozitív érzelmeket vált ki.
A könyvnek ez a hatodik, átdolgozott és kibővített kiadása. A szöveg igyekezik lépést tartani a tudományos fejlődéssel, de igyekezett megőrizni az érthetőséget a művelt átlagolvasó számára.
L’Harmattan Kiadó, 2012.
Írta: Buda Béla
Tartalom
1. A másik ember megértése
Áttekinthető emberi világ
A rang és a formális viszonyok szerepe
A másik érdekessé válik
Új kommunikációs nehézségek
Az egyén szubjektív felértékelődése
Belső világunk bonyolódása
Az érzelmi távolság áthidalása
A városi létformák
Megértés az együttes élményekből
A környezet támpontjai az emberismeretben
Az ismerősi relációk
Az önfeltárás (őszinteség) jelensége
Segítségek, terápiák
Az empátia koncepciójának szerepe
2. Az empátia fogalmának kialakulása és fejlődéstörténete a modern lélektanban
Arisztotelész elmélete
A lélektan megközelítése
A pszichoanalízis felfogása
Scheler szimpátiaelmélete
Megértő irányzat a lélektanban és a társadalomtudományokban
Rogers iskolája
3. Az empátia jelensége és fogalmának tapasztalati meghatározása
Az empátia és más megismerési módok viszonya
Empátia és projekció
Kommunikáció és megfigyelés
Az empátia lélektani lényege
A kultúra és az együttes élmény szerepe
Empátia és szimpátia
Az érzelmi „ragály”
Szimpátia és szinkronicitás
Empátia és azonosulás
Az empátia szintjei
A fogalomhasználat néhány problémája
Példák az empátiás megértésre
4. Az empátia kommunikációs alapjai
A nemverbális kommunikáció
A kommunikáció általános modellje
A mimika
A mimikai kód kérdései
A tekintet
A vokális csatorna
A beszéd formai jegyei
A kéz mozgásai – a gesztusok
A proxemika
Érintés és szaganyagok
Az emblémák
A metakommunikáció
5. Tudományos kutatások és elméletek – újabb adatok
A meghatározások tanulságai
A szinkronicitás
Evolúciós háttér
Neurobiológiai alapok
A tükörneuronok
Az én szerepe
Újabb nyelvészeti és kommunikációs szempontok
Az empátia összetevői és folyamata
6. Az empátia kialakulása a személyiségfejlődés során
A beszéd fejlődése
A nemverbális kommunikáció fejlődése
Az anya-gyermek kapcsolat és az empátia
Az identifikáció és az empátia
A „double-bind” (kettős kötöttség)
Az empátia és a társkapcsolatok
7. Az empátiás képesség problémái – az empátia személyiséglélektani feltételei
A gyermek és az empátia
Empátia a serdülőkorban
Az empátia és a nem
Az empátiát fejlesztő hatások
Az empátiát zavaró és gátló lélektani tényezők
Illúziók, önbecsapások és ezek szerepe
8. Az empátia jelentősége és szerepe a személyes, érzelmi kapcsolatokban
A kapcsolatok kulturális sémái
Az empátia a kapcsolatokban
A szavak a kapcsolatokban
A mai ifjúság kapcsolatai
A felnőttkori kapcsolatok nehézségei
Empátia és szexualitás
Empátia a szülő-gyermek kapcsolatban
9. Empátia a formális emberi kapcsolatokban
A szerepek és problémák
A szervezeti konfliktusok „megoldása”
Az empátia felhasználása ösztönös és tudatos formában
Az empátia szerepe a szervezetben
10. Empátia a vezetésben
Kommunikáció mint szabályozás
A vezetői viselkedéshibák következményei
A vezetői empátia sajátossága
Az empátia gátjai
Az autokratikus vezetés és az empátia
A demokratikus vezetés akadályai
A demokratikus vezetés jelentősége
11. Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben
A szocializáció
Empátia a kisgyerekek nevelésében
Kommunikációs nehézségek felnőttek és gyerekek között
A szülő kommunikációs hibái és lehetőségei
Készségek és ismeretek a nevelésben
Empátia az óvodai és iskolai nevelésben
A jó tanár tulajdonságai
Az iskola szervezete
Az empátiát fejlesztő nevelés lehetőségei
Empátia az oktatásban
Az empátia sajátos oktatási és nevelési területeken
12. Az empátia az orvoslásban és a pszichológiai munkában
Az orvoslás hagyományos módja
Az orvosi tekintély problémái
A minősítés feladata
Az idült beteg viselkedése
A „neurotikus beteg”
A neurózis megismerése
Öngyilkosságveszélyek és szexuális zavarok
Az ápolónők tevékenysége
A pszichológusok munkája
13. Az empátia szerepe a pszichoterápiában
A pszichoterápia meghatározása
Pszichoterápiás eljárások és iskolák
Empátia a pszichoanalízisben
A Rogers-féle pszichoterápia empátiafelfogása
Empátia a pszichodrámában és a csoportterápiában
Empátia egyéb pszichoterápiákban
14. Az empátia más felhasználási területei
A mélyinterjú kérdései
Empátia a kihallgatásban
A hazugság és a csalás problémája
Empátia a közlekedésben, a játékban, az előadásban
15. Az empátia mentálhigiénés szerepe és pszichopatológiája
A modern ember pszichológiai szükségletei
Az empátia mint a visszajelentés hordozója
Pszichopatológiai állapotok és ezek megelőzése
16. Az empátia és a művészetek
Empátia és műélvezet
A művészetek hatása az empátiás képességre
Azonosulás a színházban és a filmben
Az azonosulás típusai
A tömegkommunikáció és a modern művészetek mentálhigiénés jelentősége
17. Az empátia vizsgálata és mérése, fejlesztésének módjai és céljai
Empirikus vizsgálatok
Kérdőívek, skálák
A becslés és konszenzus
Truax skálája és más skálamódszerek
Az empátia fejlesztésének módszerei
Empátiás csoporttréning a vezetőképzésben
18. Az empátiás megismerés gyakorlata – epizódok és folyamatok
Az empátia feltételei
Az empátia epizódjai
A fantázia szerepe
Az önreflexivitás
Az empátiás megértés tartalmai
Az empátia „technikái”
Függelék
Irodalom