Emberi erőforrásaink 21. százada
Paraméterek
Sorozat | Társadalom és oktatás |
Szerző | Polónyi István |
Cím | Emberi erőforrásaink 21. százada |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 226 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 669 3 |
Eredeti ár:
3.500 Ft
3.150 Ft
Online kedvezmény:
10%
Az ország lakosságának vertikális képzési szerkezete meglehetősen torz, amely a 2010-től regnáló oktatáspolitika nyomán még tovább deformálódik. Még tovább szélesedik azon középfokú rétegek aránya, akiknek át- és továbbképzése az alapképzettség hiányosságai miatt szinte lehetetlen... |
|
|
Leírás
„A hazai emberi erőforrás helyzetének áttekintése nem ad… igazán pozitív képet, azonban nem is ígér... katasztrófát. Mert az végül is nem katasztrófa – csak a hazai politikai osztály teljesítményének szomorú eredménye –, hogy Magyarország a bemutatott elemzéseink alapján a kelet-európai posztszocialista országok közötti valamikori vezető helyét nem egyszerűen elveszíti, hanem lényegében az Európai Unió leggyengébben teljesítő országainak egyikévé kezd válni. A 2000-es évek második évtizedének oktatáspolitikája, migrációs politikája, cigánypolitikája, nőpolitikája és tudománypolitikája mind abba az irányba mutat, hogy nem vagyunk képesek megfelelően fejleszteni humán erőforrásainkat.
Az ország lakosságának vertikális képzési szerkezete meglehetősen torz, amely a 2010-től regnáló oktatáspolitika nyomán még tovább deformálódik. Még tovább szélesedik azon középfokú rétegek aránya, akiknek át- és továbbképzése az alapképzettség hiányosságai miatt szinte lehetetlen. Emellett mind az általános középfokú képzést szűkíteni igyekszik a kormány a kisgimnáziumok bezárásával, mind a felsőoktatás expanzióját próbálja visszafogni, visszafordítani. Ezekkel a lépésekkel éppen ellenkező irányba mozdul el az emberi erőforrások alakítása…, mint amilyen irányba az Európai Unió vagy a fejlett világ vezető országai haladnak.”
Tartalom
Előszó
Bevezetés
1. Az emberi erőforrás
A humánerőforrás és fejlesztése
Elméletek
Egy kis hezitálás a túlképzésről
A humán erőforrás fejlettség mérése
Human Capital Index
Global Talent Competitiveness Index
Global Innovation Index
Human Development Index
Better Life index
Magyarország helyzete
Melléklet
Az emberi erőforrások fejlesztését meghatározó tényezők
2. Emberi erőforrások a 21. században
Demográfiai szcenáriók a fejlett országokban
Népesség-előreszámítások
Termékenység, mortalitás, migráció
Néhány szó a demográfiai elméletekről
A termékenység
A születéskor várható élettartam
Az elöregedés
Az elöregedés mutatói
Az elöregedés következményei
A foglalkoztatás
Az iskolázottság
Néhány nem trend szerinti lehetőség a demográfiai folyamatokban
Meddig élhetünk?
A házasság és a család
A magyar nők a 21. században
A Gender Gap Index
A nők oktatási részvétele és iskolázottsága
Foglalkoztatottság és keresetek
A házimunka
Az üvegplafon
A nők helyzete és lehetőségei
Melléklet
A romák
A roma népesség Európában és Magyarországon
A roma népesség iskolázottsági üvegplafonindexe
A közfoglalkoztatás
A roma foglalkoztatottság és a gazdasági fejlődés
A Roma Integrációs Index
Romák az iskolában és a társadalomban
Melléklet
A migráció
Bevándorlók Európában
A bevándorlás és az iszlám „áradat”
A hazai bevándorlás jövője
A migrációs politika Melléklet
És akkor milyen is a magyar emberi erőforrások helyzete a 21. században?
3. Az oktatás ma és holnap
A jövő iskolája
Az IKT
A tanulók száma és az állami támogatás
Iskola szcenáriók
21. századi képességek
Az oktatásirányítás
A jelen és jövő iskolázottsági szerkezete
A beiskolázási arányok alakulása
A felsőoktatás horizontális képzési struktúrája
A PISA-eredmények országcsoportonként
A diplomás ellátottság
Diplomás ellátottsági mutatók 2011
A népesség vertikális iskolázottsági szerkezete
Az oktatási ráfordítások
Oktatás politikai következtetések
Melléklet
A ma és a holnap felsőoktatása
A felsőoktatási expanzió okai a 20. században
Közgazdasági megfontolások
Demográfia
Posztindusztrializálódás
Demokratizálódás
A szputnyiksokk
Szociológiai okok
Politikai magyarázatok
És mára mi változott?
Közgazdasági elméletek
Demográfiai folyamatok
Mobilitás
Kommercializáció és oktatáspolitika
A felsőoktatási áru diverzifikálása
A ráfordítások
Régi-új mozgatórugók
És itthon?
A kutatás, fejlesztés és a humánerőforrás fejlettsége
A kutatás és innováció közgazdasági megközelítésben
A tudomány rendszerének fejlődése és tudománypolitikai következményei
Innovációs teljesítmény és az iskolázottság
Hogyan lehet „minőségibb” a hazai tudomány és felsőoktatás?
A felsőoktatás és a tudomány átalakulása és a minősége
A Magyar Tudományos Akadémia és a tudomány minősége
Merre van a 21. századi út?
A jövő tudománya
Befejezésként
Irodalom