Eltévedt gyerekek
Paraméterek
Sorozat | Ranschburg Jenő művei |
Szerző | Ranschburg Jenő |
Cím | Eltévedt gyerekek |
Kiadó | SAXUM Kiadó |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 362 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 248 182 1 |
Eredeti ár:
4.500 Ft
4.050 Ft
Online kedvezmény:
10%
A lelki élet rendellenességeivel nem csupán az orvosok és a pszichológusok, de a gyakorló pedagógusok és a szülők is számos alkalommal találkoznak... |
|
|
Leírás
A kötet Ranschburg Jenő két tanulmányát tartalmazza. A lelki élet rendellenességeivel nem csupán az orvosok és a pszichológusok, de a gyakorló pedagógusok és a szülők is számos alkalommal találkoznak. Senki sem kerülheti el azokat a helyzeteket, amelyekben egyik- másik embertársunk pillanatnyi viselkedése vagy jellemző magatartása fokozottan köti le figyelmünket, veszi igénybe türelmünket. Hogy ilyenkor kellő megértést tanúsíthassunk és segíthessünk, nagy vonalakban ismernünk kell a kórlélektan alapvető fogalmait, összefüggéseit. A szerző arra vállalkozott, hogy átfogó igénnyel bevezesse olvasóit e terület problematikájába. A tanulmány a Ranschburg Jenőtől megszokott élvezetes stílusban szinte megjeleníti a zavarokkal küzdő gyerekeket. A televízió, a számítógép és az internet a modern világ szellemi táplálékai. Nélkülük nemcsak ízetlenebb az élet, de olyan tápanyagokban is könnyen hiányt szenvedhetünk, melyek az egészséges mentális fejlődés nélkülözhetetlen elemei. De – akárcsak a valódi táplálék esetében – a túlzott fogyasztás vagy a silány minőség könnyen ártalmassá válhat – írja a kiváló pszichológus-szerző a 21. század technikai újdonságairól, melyek minden eddiginél erőteljesebben avatkoznak be mindannyiunk – így gyermekeink életébe is.
Saxum Kiadó, 2012.
Írta: Ranschburg Jenő
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Bevezető
Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban
Előszó
I. fejezet – Bevezető
A „normális” és az „abnormális” fogalma
Rosszaság vagy betegség? (Rövid történeti áttekintés)
II. fejezet – A biológiai alapfunkciók zavarai
Az alvás zavarai
Az alvásról
Az érést, fejlődést kísérő alvászavarok.
Szorongásos alvászavarok
A táplálkozás zavarai
A kiválasztás zavarai
III. fejezet – Ritmikus, motoros rendellenességek
Az ujjszopás
Az önringatás
A tic
IV. fejezet – A nemi szerep és a nemi identitás zavarai
A biológiai nem vállalása
És akik nem vállalják
V. fejezet – A „pszichoszomatikus” zavarokról
A test és a lélek a pszichológiában
VI. fejezet – A tanulás zavarai
A percepció zavarai – diszlexia
Motoros működési zavarok – hiperaktivitás
A kognitív funkciók zavarai
A beszéd és a kommunikáció zavarai
A dadogás
Elektív mutizmus
VII. fejezet – Neurózisok
Manifeszt szorongásos rendellenességek
A szeparációs szorongás
A teljesítményszorongás
A szorongó gyermek (a generalizált szorongás)
A szorongásroham (,‚pánikbetegség”)
Kóros védekezési módok
A fóbia
A kényszer
Szorongáselméletek
A pszichoanalitikus szorongáselmélet
A humanisztikus szorongáselmélet
A viselkedés-lélektani szorongáselmélet
Örököljük-e a szorongást? (Genetikai kutatások)
Néhány szó a szorongás biokémiájáról
VIII. fejezet – A hangulat rendellenességei
A depresszió tünetei
1. A depresszív hangulat
2. A halál, az öngyilkosság vissza-visszatérő gondolatai
3. A megszokott tevékenységek iránti érdeklődés elvesztése
4. Az étvágy és az alvás zavara
5. Pszichomotoros lassulás
6. Az energia hiánya
7. Az értéktelenség érzése
8. A gondolkodás akadályai
9. Az ingerlékenység
A „tárgyvesztés”
Az anaklitikus depresszió
A halál és a válás mint tárgyvesztés
Genetika, élettan, biokémia – röviden
IX. fejezet – Súlyos mentális zavarok
Az autizmus fogalma és tünetei
1. Szociális izoláció
2. Értelmi elmaradás
3. Nyelvi hiányosságok
4. Ragaszkodás az egyformasághoz
5. Rituális jellegű motoros aktivitás
6. Abnormális reakciók a külső ingerekre
7. Szokatlan képességek
Elméletek az autizmusról
A terápiáról
Függelék – A gyermek durva bántalmazása
Az abúzus okairól
Az abúzus hatása a gyermekre
Áldás vagy átok? – Gyerekek a képernyő előtt
Bevezető
I. fejezet – A televízió hatása a gyermekekre
És ki óvja meg a gyerekeket a híradóktól?
1. A televízió és a gyermeki megismerés
A figyelem
A tanulás és a gondolkodás
Az első érv
A második érv
A harmadik érv
A negyedik érv
És mi az igazság
Gyerekek vagy zombik
2. A televízió és az erőszak
Korrelációs kutatások
Kísérleti kutatások
Terepkutatások
Longitudinális kutatások
3. A televízió és a szexualitás
Nemi szerepek a televízióban
Érzékiség, testi szerelem, nemi erkölcs
4. A reklám hatása
II. fejezet – A számítógép és az internet
1. A számítógépes játékok és az erőszak
2. A játszva tanulás
Óvodások a számítógép előtt
És a nagyobbak
III. fejezet – Multimédiás otthonok
1. Kommunikáció a neten
2. A képernyőfüggőség
3. Televízió és számítógép a családban
Felhasznált irodalom