ELTE Eötvös Kiadó
A 101 jógyakorlat mentortanároknak hiánypótló ötletgyűjtemény, hibakalauz, szemléletbemutató kézikönyv, melyben vezetőtanárok és a pedagógusképzés többi szereplői osztják meg tapasztalatukat és nyújtanak praktikus, szakfüggetlen segítséget a tanítási gyakorlat legkülönbözőbb kérdéseiben.
Ebben a biológusoknak, biofizikusoknak, optikusoknak, szemészeknek, biológia- és fizikatanároknak, valamint egyetemi hallgatóknak szánt tankönyvben a geometriai optika 14 konkrét biológiai alkalmazására adunk példát.
A könyv mindazoknak szól, akik nemcsak alkalmazni szeretnék a gesztusnyelvet, hanem arra is kíváncsiak, mi a jelentősége a kommunikáció e formájának, és hogyan hat a befogadóra.
E könyv a segítés alapvető modelljeiről, módszereiről, folyamatairól és az ezekhez szükséges készségekről szól. Középpontjában egy problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató modell, valamint ennek működéséhez szükséges módszerek és kommunikációs készségek állnak.
A szerző a korai kétnyelvű fejlesztést támogató pedagóguskompetenciákkal és pedagógusképzéssel foglalkozik. Munkájában – nemzetközi és hazai kutatásokra támaszkodva – evidenciának tekinti a kora gyermekkorban kezdett idegennyelv-tanulás hatékonyságát, a pedagógusok meghatározó szerepét a tanulási-tanítási folyamat sikerében. Ugyanakkor a kétnyelvű programokban részt vevő pedagógusok és pedagógusjelöltek kompetenciái, nézetei, motivációik, szükségleteik és feladataik a kevéssé kutatott területek közé tartoznak, lényegében feltáratlanok.
Ez a mű olyan tankönyv, amely közvetlenül tanítóképzős hallgatóknak szól, mindkét témakört, a matematikát és a tantárgy-pedagógiát is magába foglalja.
Ebben a könyvben szó esik a négylábú állatok járástechnikájáról. Fény derül arra, hogy mekkora falvastagságúnak kell lenniük a gerincesek csöves csontjainak ahhoz, hogy minél kevesebb anyagfelhasználással minél jobban ellenálljanak a hajlítási és csavarási igénybevételnek...
A szerző a mentális lexikont, az emberi agy „szótárának” összetételét vizsgálta. Kísérletet tett a 14-16-18 évesek anyanyelv-elsajátítása gyermeknyelviből felnőttnyelvivé alakulásának behatóbb megismerésére. A kísérletsorozat nem titkolt szándéka többek között az volt, hogy a tizenévesek mentális lexikonáról napjainkig feltárt ismeretekkel tágítsa és kiegészítse a vonatkozó magyar szakirodalmat.
Könyvünk neveléspszichológiai módszerek gyűjteménye, a pedagógusok és a gyerekek életében zajló események megismeréséhez ad segítséget. Ajánljuk tanítóknak, tanároknak, iskolavezetőknek, a pedagógusképző intézetek oktatóinak és hallgatóinak, szaktanácsadóknak, mentoroknak, közoktatási szakértőknek, pedagógiai kutatóknak és az iskolai munkát segítő szakembereknek, fejlesztő pedagógusoknak és iskolapszichológusoknak.
Hogyan képzelhető el egy olyan kritikai társadalomelmélet, ami a magyar társadalomfejlődés sajátosságaiból indul ki? Mi köze az állampolgári szocializációnak és az autonómia kialakulásának a késleltetett modernizáció problematikájához? Miként használhatók fel e kérdések vizsgálatához az olyan társadalomelméletek, mint Habermas kommunikatív cselekvéselmélete, Bourdieu habitus- és mezőelmélete, Luhmann rendszerelmélete...
Az élő szervezetek leginkább természetes osztályozása a leszármazáson alapszik. A könyv célja a szárazföldi növények (mohák, harasztok, nyitva- és zárvatermők) rendszerének ismertetése a legújabb kutatások tükrében. A molekuláris filogenetika módszereinek köszönhetően mai tudásunk már elegendő ahhoz, hogy a korábbi rendszereket teljes egészében evolúciós alapokra helyezzük.
Az égbolt jellegzetes, felhőzöttségtől és napállástól függő polarizációs mintázata nemcsak meteorológiai, hanem biológiai szempontból is fontos. Kiváló viszonyítási irányt szolgáltat a polarizációérzékeny látórendszerű állatoknak, mikor azok más jel híján vannak.
A pozitív pszichológia alapjaiban újította meg a pszichológiai gondolkodást és a kutatásához való hozzáállást azáltal, hogy a pszichológiai működésben fellelhető erősségek, erőforrások azonosítására törekedett. Nagy érdeme, hogy fókuszba helyezett olyan fogalmakat, jelenségeket és területeket, amelyekkel addig a pszichológia főbb áramlatai kevéssé vagy egyáltalán nem foglalkoztak.
A gyakorlatok segítségével megszilárdulhat erősségeiben, melyek alkalmassá teszik a hatékony segítségnyújtásra, s leküzdheti gyengeségeit, melyek útjában állnak annak, hogy támogathassa klienseit problémáik megoldásában.
A könyv 6–14 év közötti tipikus fejlődésű gyermekek spontán beszédét vizsgálja több szempontból, a folyamatosság és a szerkesztettség aspektusából. A beszédproduktumok felszínen megjelenő tényezőinek elemzése révén kívánja megismerni a gyermeki beszédprodukció rejtett folyamatait, felmérni a különböző korosztályok nyelvi kompetenciáját, valamint empirikus adatokkal alátámasztani a nyelvi fejlődést.
Hogyan változtatta meg az internet az Ön gondolkodását? Erre a kérdésre ad választ a kötet 77 írása. 2013 nyarán rövid, személyes szöveget kértünk meghatározó magyar közszereplőktől, a tudományos, a gazdasági és a művészeti élet kiemelkedő résztvevőitől. Az esszék szerzői a világhálóba keveredett (vagy vetett) ember tapasztalatairól, érzéseiről írnak, s nemritkán betekintést nyújtanak életük egy-egy pillanatába is.
Ez a példatár elsősorban olyan I. éves egyetemi hallgatók számára készült, akik a kémiát nem főszakként tanulják, de haszonnal forgathatják a leendő vegyészek és kémiatanárok is. A középiskolai fakultáció és a szakkörök számára is segítséget jelenthet.
A fizikai aktivitás és a sedens viselkedés minden területét (közlekedés, iskola, munkahely, szabadidő, otthon) elemző többszintű modellek jobb, kontextusra szabott beavatkozásokhoz, azaz intervenciók kidolgozásához kínálnak lehetőségeket. Ebben rejlenek azok a nevelési eljárásmódok, amelyeket javasolt kiaknázni mind a gyermekek, mind a fiatalok és a felnőttek körében.
A kötet összefogja mindazt, amit ma az egészségpszichológia területéről tudunk, az alapvető szemléleti kérdésektől kezdődően tárgyalva az epidemiológia, az egészség-magatartás, a betegség-magatartás és betegségélmény, a stresszkezelés és stresszhatás kérdéseit csakúgy, mint az egészségfejlesztés és egyes intervenciós lehetőségek szempontjait. E kitűnő tankönyvet örömmel ajánljuk a pszichológiával ismerkedő hallgatók, a pszichológus kollégák és a pszichológia megközelítésére nyitott, egészséggel foglalkozó más szakemberek figyelmébe.
A kötetben szereplő tanulmányok szerzői arra vállalkoztak, hogy – leküzdve a módszertani nehézségeket és a téma iránti viszonylagos érdektelenséget – bemutassák, miként alakul a Magyarországon élő – magyar és nem magyar nemzetiségű – bevándorlók sorsa.
A kötet betekintést nyújt a tudomány jelen állásába az IQ természetét és az intelligencia fejlődését illetően, és bemutatja a szerző 10 éves követő vizsgálatát, amely koraszülött valamint rizikómentes, időre született gyerekek fejlődésének összehasonlítására irányult.