Leírás
Az anyanyelvi nevelés folyamatában az irodalmi példák felhasználása mellett jelentős szerepe van az élő beszélt vagy írott nyelvből vett nyelvi anyagnak is. Nyitott szemmel, nyitott füllel járva az emberek között mindenki tapasztalhatja, hogy a beszélt élő nyelv, a nyelvhasználat mennyi egyediséget, sokszor szabadosságot tartalmaz. Ezáltal az egységes köznyelvi kiejtés, nyelvhasználat, valamint a köznyelvi norma eszményi szintje között bizony különbség van. Pontosan ez indokolja a beszélt nyelvből vett nyelvi anyag fontosságát a tudatos, igényes nyelvhasználatra nevelés érdekében. Ezért hasznos az alábbi szöveg, amelyet negyedik osztályosok anyanyelvi óráján jegyeztem fel egyik óralátogatásom alkalmával: „Levettem a vizet a sparheltről. Beleöntöttem a vajlingba. A hokedlin volt a mosogatóedény. Mosogatás után lepakoltam a kredencről a maradék ételt, és a spájzba vittem.” E néhány mondatba sűrített és általam kiemelt szavakat gyakran hallják a felnőttektől, a felnőttek nyelvhasználatában Nyugat-Dunántúlon élő iskolások. A szavak jelentésének tisztázása azonban elengedhetetlen.
Guttmann Miklós 1974-től a Szombathelyi Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvészeti Tanszékén (és utódintézményeiben) dolgozott egészen nyugdíjazásáig, 2012-ig. Közben 1981 és 1984 között a Maribori Egyetem Pedagógiai Akadémiai Karán lektori feladatokat látott el.
Savaria University Press, 2024.
Az ELTE szombathelyi Magyar Nyelvtudományi Tanszékének kiadványai 7.
Írta: Guttmann Miklós
Paraméterek
Szerző | Guttmann Miklós |
Cím | Élőnyelvi vizsgálatok anyanyelv-pedagógiai tanulságai |
Kiadó | Savaria University Press |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 196 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6489 48 7 |
Tartalom
Előszó
Molnár Zoltán – Vörös Ottó: Ajánlás Guttmann Miklós tanulmánykötetéhez
Néhány gondolat az óvodai anyanyelvi nevelésről
Hangtani vizsgálatok az általános iskolások nyelvhasználatában Vas megyében
Vas megyei általános iskolások nyelvének hangtani vizsgálata
A Vas megyei általános iskolások zárt ë-zéséről
A nyelvi-nyelvjárási környezet és az általános iskolai tanulók nyelvhasználata Vas megyében
Szlovén szókészleti egységek muravidéki, magyar anyanyelvű főiskolai hallgatók nyelvhasználatában
Hangtani jelenségek változása egy kemenesaljai és egy őrségi iskola tanulóinak nyelvhasználatában
A tájnyelv és a kétnyelvűség szerepe az általános iskolai tanulók anyanyelvi nevelésében a Lendva-vidéken
A mondatszerkezeti sajátosságok változása általános iskolai tanulók fogalmazásaiban
Magyar nemzetiségű egyetemi hallgatók anyanyelv- és magyarságtudata Mariborban
Az anyanyelvi nevelés és a nyelvi környezet
A gyermeknyelv regionális és tájnyelvi jelenségei Nyugat-Dunántúlon
Maribori egyetemi hallgatók magyar nyelvhasználatának jellemzői
A kommunikáció és a regionális nyelvi környezet összefüggései nyugat-dunántúli tízévesek nyelvében
A nyelvi környezet szerepe az anyanyelvi tantárgypedagógia tartalmának gazdagításában
A muravidéki tanulók anyanyelv- és magyarságtudata a nyelvhasználat tükrében
A nyelvi környezet és az anyanyelvoktatás
A kommunikációs környezet nyelvi jelenségei a tízévesek beszélt nyelvében
Az iskola és a regionális nyelviség
A kommunikációs környezet és az anyanyelv-oktatási gyakorlat
Képek