Elit és/vagy pedagógus?
Paraméterek
Sorozat | Társadalom és oktatás |
Szerző | Morvai Tünde |
Cím | Elit és/vagy pedagógus? |
Alcím | Adalékok a csehszlovákiai magyar társadalomtörténethez |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 118 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 990 8 |
A könyv célja, hogy átfogó képet adjon a csehszlovákiai magyar elitről, azon belül elsősorban a pedagógusokról a prozopográfia módszerével. A pedagóguselitet a korszak folyamatosan változó oktatáspolitikai és pedagógusképzési irányelveinek függvényében vizsgálja. |
|
|
Leírás
A könyv célja, hogy átfogó képet adjon a csehszlovákiai magyar elitről, azon belül elsősorban a pedagógusokról a prozopográfia módszerével. A kutatás az 1993-ben megjelent, Ki kicsoda Kassától Prágáig? című lexikonon alapul, mely a csehszlovákiai elitet volt hivatott feltérképezni. A lexikonban a pedagógusok alkotják az egyik legnagyobb számú alcsoportot az elittagok közül. A könyv a pedagóguselitet a korszak folyamatosan változó oktatáspolitikai és pedagógusképzési irányelveinek függvényében vizsgálja.
Morvai Tünde (1982, Bény, Szlovákia) az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán végzett politológus szakon, majd az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolában szerzett doktori fokozatot. Jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Határon Túli Magyarok Titkárságának osztályvezetője. Kutatási érdeklődésének középpontjában a szlovákiai magyar oktatás, elit és ifjúság áll.
Gondolat Kiadó, 2019.
Társadalom és oktatás–sorozat 43.
Írta: Morvai Tünde
Lektor: Nagy Péter Tibor, Szarka László
Tartalom
1. Bevezetés
2. A kutatás módszerei
2.1. Szakirodalmi és historiográfiai áttekintés
2.2. A prozopográfiáról
2.3. Az adatbázis mint a prozopográfia terméke
3. A kutatás elméleti alapjai
3.1. Elitelméletek
3.2. Kisebbségi elitértelmezések
3.3. Az elitkutatás hagyományai Magyarországon
3.4. A (cseh)szlovákiai elitkutatásokról
3.5. „A” szlovákiai magyar elitkutatás
4. Oktatástörténeti háttér
4.1. A (cseh)szlovák oktatási rendszer rövid áttekintése 1918 és 1989 között
4.2. A (cseh)szlovák pedagógusképzés fejlődéstörténete
4.2.1. Intézményteremtés 1918–1939
4.2.2. A Szlovák Köztársaság oktatási reformjainak hatása a pedagógusképzésre (1939–1945)
4.2.3.A felsőfokú pedagógusképzés kialakulása és fejlődése (1945–1989)
4.3. A (cseh)szlovákiai magyar oktatásügy 1918 és 1989 között
4.3.1. Új hatalom (1918–1938)
4.3.2. Átmenet (1938–1945)
4.3.3. Az újrakezdéstől a rendszerváltásig (1945–1989)
4.4. A (cseh)szlovákiai magyar pedagógusképzés történeti összefoglalója
4.5. A nyitrai magyar pedagógusképzés
5. Társadalmi háttér
5.1. Intergenerációs mobilitás
5.2. Szülők foglalkozása
5.3. Esőgenerációs és másod-, vagy többedgenerációs értelmiségiek általános jellemzői
5.4. Az első- és másodgenerációs értelmiségi elittagok, valamint a nem diplomás elittagok logisztikus regressziós magyarázómodellje
5.4.1. Az elsőgenerációs értelmiségi elittagok logisztikus regressziós modellje
5.4.2. A nem diplomás elittagok logisztikus regressziós modelljei
5.5. A házastárs társadalmi háttere
6. Az iskolázottság
6.1. Iskolai végzettség a népszámlások tükrében
6.2. Az iskolai végzettség összefüggései
6.3. Tudományterületi különbségek
6.4. Az egyetemi diplomával nem rendelkezők a szociodemográfiai változók tükrében
6.5. Nyitrán végzett pedagógusok szociodemográfiai jellemzői
7. Szakmai eredmények
7.1. Előrelépés, intragenerációs mobilitás
7.1.1. Az intragenerációs mobilitás logisztikus regressziós modellje
7.2. A munkásság megjelenített formája: m alkotások
7.3. Elismerések, díjak, kitüntetések
8. Társadalmi szerepvállalás
8.1. Társadalmi szervezeti tagság
8.1.1. Politikai szervezetek
8.1.2. Szakmai szervezetek
8.1.3. Kulturális szervezetek
8.2. A Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete (Csemadok)
9. Foglalkozás alapú magyarázó modellek
9.1. A pedagóguspálya logisztikus regressziós modellje
9.2. A kulturális területen tevékenykedők logisztikus regressziós modellje
10. Összegzés
Jogszabályok
Ábrák és táblázatok jegyzéke
Irodalom