Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Elit és/vagy pedagógus?

Paraméterek

Sorozat Társadalom és oktatás
Szerző Morvai Tünde
Cím Elit és/vagy pedagógus?
Alcím Adalékok a csehszlovákiai magyar társadalomtörténethez
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2019
Terjedelem 118 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 990 8
Eredeti ár:
2.000 Ft
1.700 Ft
Online kedvezmény: 15%

A könyv célja, hogy átfogó képet adjon a csehszlovákiai magyar elitről, azon belül elsősorban a pedagógusokról a prozopográfia módszerével. A pedagóguselitet a korszak folyamatosan változó oktatáspolitikai és pedagógusképzési irányelveinek függvényében vizsgálja.

Leírás

A könyv célja, hogy átfogó képet adjon a csehszlovákiai magyar elitről, azon belül elsősorban a pedagógusokról a prozopográfia módszerével. A kutatás az 1993-ben megjelent, Ki kicsoda Kassától Prágáig? című lexikonon alapul, mely a csehszlovákiai elitet volt hivatott feltérképezni. A lexikonban a pedagógusok alkotják az egyik legnagyobb számú alcsoportot az elittagok közül. A könyv a pedagóguselitet a korszak folyamatosan változó oktatáspolitikai és pedagógusképzési irányelveinek függvényében vizsgálja.

Morvai Tünde (1982, Bény, Szlovákia) az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán végzett politológus szakon, majd az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolában szerzett doktori fokozatot. Jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Határon Túli Magyarok Titkárságának osztályvezetője. Kutatási érdeklődésének középpontjában a szlovákiai magyar oktatás, elit és ifjúság áll.

 

Gondolat Kiadó, 2019.

Társadalom és oktatás–sorozat 43.

Írta: Morvai Tünde

Lektor: Nagy Péter Tibor, Szarka László

Tartalom

1. Bevezetés

2. A kutatás módszerei

2.1. Szakirodalmi és historiográfiai áttekintés

2.2. A prozopográfiáról

2.3. Az adatbázis mint a prozopográfia terméke

3. A kutatás elméleti alapjai

3.1. Elitelméletek

3.2. Kisebbségi elitértelmezések

3.3. Az elitkutatás hagyományai Magyarországon

3.4. A (cseh)szlovákiai elitkutatásokról

3.5. „A” szlovákiai magyar elitkutatás

4. Oktatástörténeti háttér

4.1. A (cseh)szlovák oktatási rendszer rövid áttekintése 1918 és 1989 között

4.2. A (cseh)szlovák pedagógusképzés fejlődéstörténete

4.2.1. Intézményteremtés 1918–1939

4.2.2. A Szlovák Köztársaság oktatási reformjainak hatása a pedagógusképzésre (1939–1945)

4.2.3.A felsőfokú pedagógusképzés kialakulása és fejlődése (1945–1989)

4.3. A (cseh)szlovákiai magyar oktatásügy 1918 és 1989 között

4.3.1. Új hatalom (1918–1938)

4.3.2. Átmenet (1938–1945)

4.3.3. Az újrakezdéstől a rendszerváltásig (1945–1989)

4.4. A (cseh)szlovákiai magyar pedagógusképzés történeti összefoglalója

4.5. A nyitrai magyar pedagógusképzés

5. Társadalmi háttér

5.1. Intergenerációs mobilitás

5.2. Szülők foglalkozása

5.3. Esőgenerációs és másod-, vagy többedgenerációs értelmiségiek általános jellemzői

5.4. Az első- és másodgenerációs értelmiségi elittagok, valamint a nem diplomás elittagok logisztikus regressziós magyarázómodellje

5.4.1. Az elsőgenerációs értelmiségi elittagok logisztikus regressziós modellje

5.4.2. A nem diplomás elittagok logisztikus regressziós modelljei

5.5. A házastárs társadalmi háttere

6. Az iskolázottság

6.1. Iskolai végzettség a népszámlások tükrében

6.2. Az iskolai végzettség összefüggései

6.3. Tudományterületi különbségek

6.4. Az egyetemi diplomával nem rendelkezők a szociodemográfiai változók tükrében

6.5. Nyitrán végzett pedagógusok szociodemográfiai jellemzői

7. Szakmai eredmények

7.1. Előrelépés, intragenerációs mobilitás

7.1.1. Az intragenerációs mobilitás logisztikus regressziós modellje

7.2. A munkásság megjelenített formája: m alkotások

7.3. Elismerések, díjak, kitüntetések

8. Társadalmi szerepvállalás

8.1. Társadalmi szervezeti tagság

8.1.1. Politikai szervezetek

8.1.2. Szakmai szervezetek

8.1.3. Kulturális szervezetek

8.2. A Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete (Csemadok)

9. Foglalkozás alapú magyarázó modellek

9.1. A pedagóguspálya logisztikus regressziós modellje

9.2. A kulturális területen tevékenykedők logisztikus regressziós modellje

10. Összegzés

Jogszabályok

Ábrák és táblázatok jegyzéke

Irodalom