Életutam Bárándon
Paraméterek
Szerző | Katona Irén |
Cím | Életutam Bárándon |
Kiadó | Magyar Kultúra Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 184 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5746 17 8 |
Katona Irén óvónőként dolgozott, majd a falubéli gyerekekkel bábcsoportot alakított, a bábok jelenleg egy mesebeli múzeumban pihennek. Tudatosan fordult a környékbeli bárándi, nagy-sárréti és magyar hagyományokhoz, a magyar népmesék, ünnepek, játékok és a környező falusi világ szerves részét képezte az óvodai életnek. |
|
|
Leírás
„Csak amiben hiszünk és küzdünk érte, feltesszük rá az életünket és nem várunk érte semmit, nem tudjuk, lesz-e eredménye – értékét csak annak tudhatjuk. Idehaza Bárándon lehetőségem nyílt a különböző korosztályokkal való együttműködésre, ezáltal személyiségem kiteljesedésére. Ezek a kapcsolatok egy szerves együttélésben valósultak meg, egymásra hatottak, gazdagították egymást. Nehéz, és nem is lehet ezeket a területeket egymástól szétválasztani, sem térben, sem időben. Ez egy halálomig tartó küldetés, mely boldogsággal tölt el, és betölti az egész életemet.”
Katona Irén óvónőként dolgozott, majd a falubéli gyerekekkel bábcsoportot alakított, a bábok jelenleg egy mesebeli múzeumban pihennek. Tudatosan fordult a környékbeli bárándi, nagy-sárréti és magyar hagyományokhoz, a magyar népmesék, ünnepek, játékok és a környező falusi világ szerves részét képezte az óvodai életnek. A felcseperedő gyerekekből, fiatalokból és baráti családok a bárándi Hagyomány Műhely keretén belül, rendszeres összejöveteleket, ünnepeket, falujárásokat és kézműves foglalkozásokat tartanak. A tapasztalatok cseréjére, megosztására jött létre a bárándi székhelyű Csillagvirág Népfőiskola.
Tartalom
Életutam Bárándon
Az óvodai munkám
Példákkal szeretnék bepillantást adni arról, hogyan működött ez elsősorban az óvodában
A gyermek minden munkája az életbe való beavatás
Életünk a tér és idő keretében zajlik
A családi és természeti közelségben kialakult az állandó gyűjtőmunka
Óvodai életünk közvetlen tere a csoportszoba
Gyakran állítottak váratlan helyzet elé
Hogyan alakult ez ki?
A Lúdanyó Bábcsoport 25 éves működése
A Bábkiállítás átköltöztetése az óvodába, és teljes felújítása 2018
Állandó Bábkiállítás bemutatása Báránd, 2006. július 15.
Induljunk el a KOS mesétől
Ez a BIKA időszaka
Az Ikrek időszaka következik
A RÁK időszak következik
Az OROSZLÁN következik
A SZŰZ jegy következik
A MÉRLEG időszak következik
A nyugati zodiákusban SKORPIÓ
Ha tovább megyünk, itt a NYILAS jegy következik
A BAK időszak következik
A VÍZÖNTŐ időszak következik
A HALAK időszak jele a hal
Térjünk vissza a NYILAS-hoz
A Pedagógus Szakszervezetben megélt tevékenységek
A Csillagvirág Hagyomány Műhely élete
Működésünk körülményei
Átgondoltuk törekvéseinket
Munkánk tartalmi vonatkozásai
2001-ben megalakítottuk a „Nyitnikék” citeraegyüttest
„Nyitnikék Citeraegyüttes” fennállásának 10. évfordulója alkalmából rendezett Népzenei Találkozó 2011. október. 29.
Hogy is kezdődött?
Hagyományok gyűjtése, ápolása, jeles napok
Hagyományt teremtettünk néhány szokásnak melyet szülőfalunkban összegyűjtöttünk
Nemzeti ünnepeinket gazdagon, bensőségesen megéltük
Kézműves tevékenység, kiemelten az ősi kismesterségek elsajátítása
Időszakos és állandó kiállítások szervezése
Ünnepi beszéd
A Bárándi Állandó Helytörténeti Kiállítás megnyitója 2009. július 4-én
Ulveczki Lajosné iskolaigazgató asszony ünnepi beszéde
Katona Irén, a Csillagvirág Hagyomány Műhely vezetője, a kiállítás rendezője mondja el gondolatait
Ulveczki Lajosné igazgatónő felköszöntése nyugdíjba vonulása alkalmából
A Szűcs Sándor Népfőiskola hallgatóinak visszaemlékezése a Nagyváradon megjelenő Bihari Napló újságban
Egy bárándi kiállítás margójára
A gyűjtött anyag témánkénti bemutatása
A Kőrösi Csoma Sándor Népfőiskola és a Szűcs Sándor Népfőiskola 10 éve
Kőrösi Csoma Sándor Tanműhely (1999–2002)
Szokások és rítusok időszaknak megfelelően jelen vannak és nyilvánosak
Néptánc tanulás
Gyakorlati képzés, mint műhelyfoglalkozás
A szerves műveltség pedagógiai módszerei
Szűcs Sándor Népfőiskola (2003–2005)
A Hagyomány Műhelyben tartott rendszeres foglalkozások a hallgatók részvételével
Szűcs Sándor Népfőiskola (2005–2009)
Honismeret tanítása a VI. osztályos tanulóknak
Nyári táborok – kirándulások
Tiszasas
Táborozók csapatai
Honismereti tábor Bárándon
Két napos sátortábor a Mészárszigeten
Csillagászat
Életem utolsó szakaszában könyvek, cikkek írása, igény szerint az emberek, óvodai közösség munkájának segítése