Egy kiscsoportos fejlesztő program kísérlete
Paraméterek
Sorozat | Iskolapszichológia |
Szerző | Magyar Judit |
Cím | Egy kiscsoportos fejlesztő program kísérlete |
Alcím | Tanulási és magatartási gondokkal küzdő gyerekek számára |
Kiadó | ELTE PPK |
Kiadás éve | 2004 |
Terjedelem | 69 oldal |
Formátum | A/5, irkafűzött |
ISBN | IP13 |
Eredeti ár:
1.200 Ft
1.080 Ft
Online kedvezmény:
10%
Az iskola fő elvárása az iskolapszichológussal szemben, hogy az ún. „problémás gyerek” gondját a vállára vegye, ezzel könnyítve a pedagógus helyzetén, tehermentesítve őt. S természetesen: jól alkalmazkodó, s viszonylag jól tanuló gyermeket szeretne rövidesen látni. (Iskolapszichológia 13.) |
|
|
Leírás
Az iskola fő elvárása az iskolapszichológussal szemben, hogy az ún. „problémás gyerek” gondját a vállára vegye, ezzel könnyítve a pedagógus helyzetén, tehermentesítve őt. S természetesen: jól alkalmazkodó, s viszonylag jól tanuló gyermeket szeretne rövidesen látni.
A „probléma” általában viselkedési zavart jelent, ezen belül is a túlzott nyugtalanság, hipermobilitás a leginkább zavaró. Sokszor azonban ezek a tünetek nem önmagukban léteznek, hanem tanulási nehézségekhez társulnak, illetve azokból erednek.
A pszichológus elsődleges feladata, hogy kiderítse, mi áll a rendellenes viselkedés hátterében. Nagyon gyakran kiderül, hogy tanulási zavarral állunk szemben. Fontos ennek megállapítása, mert ez ezúttal meg is határozza a fejlesztés, beavatkozás módját: csupán személyiségfejlesztés legyen-e a cél, vagy ez képesség-, illetve készségfejlesztéshez társuljon.
Az iskolát tekintve lényegesnek tartom, hogy a gondot jelentő gyerekek nem elszigetelten, önmagukban élnek, hanem egy csoport, egy osztályközösség tagjaiként, nem lehet tehát őket attól függetlennek tekinteni. Tanulmányomban egy általános iskolai csoportról beszámolni, természetesen ismertetve a hatásvizsgálatát is. A csoportfolyamatot is bemutatom – a lényeges mozzanatokat kiemelve –, pontosan azért, hogy nyilvánvaló legyen a kimutatható változások és bizonyos csoporttörténések esetenkénti összecsengése.
ELTE PPK - Trefort Kiadó, 2004.
Írta: Magyar Judit
Sorozatszerkesztő: Porkolábné dr. Balogh Katalin
Tartalom
Bevezető
A csoportalakulás előzményei
Elméleti alapok
A fejlesztés kognitív vonatkozásai
A fejlesztés érzelmi-motivációs szempontjai
A fejlesztés célja, menete
A csoport szervezése, a tagok kiválasztása
A csoport folyamata, a történések értelmezése
A fejlesztő eljárás hatásvizsgálata
Összegzés
Irodalom