Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Egészségfejlesztés

Paraméterek

Szerző Benkő Zsuzsanna
Cím Egészségfejlesztés
Alcím Módszertani kézikönyv
Kiadó Mozaik Kiadó
Kiadás éve 2009
Terjedelem 222 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 697 580 7
Eredeti ár:
3.980 Ft

A kötet nemcsak a pedagógusok számára szolgálhat értékes kézikönyvként, hanem haszonnal forgathatják a más területeken dolgozó segítő foglalkozásúak is, ha szeretnék az egészségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmakat megismerni, valamint gyakorlati példákon és feladatokon keresztül elsajátítani a színtér-alapú egészségfejlesztés módszereit.

Leírás

A modern egészségtudományokban előtérbe került az a szemléletmód, amely az egészséget állítja a középpontba, ami a testi, lelki-szellemi és társadalmi elemek elválaszthatatlan összefonódását jelenti, és nem pusztán a betegség hiányát. Ez a koncepció nemcsak a medicina, a pszichológia, a szociológia, a pedagógia közötti kooperáció lehetőségét erősíti, hanem az egyének és közösségek egészségét javítani kívánó szakemberek módszereit is jelentős mértékben átalakítja, gazdagítja. Az egészségfejlesztési törekvések, amelyek az egyének és közösségek egészségének megőrzésére és fejlesztésére irányulnak, nemcsak az egészségügyi szakemberek feladata, hanem minden olyan segítő foglalkozású szakemberé is (egészségfejlesztők, rekreációszervezők, pedagógusok, védőnők, szociális munkások, lelkészek stb.), akik a mindennapi élet közegében képesek befolyásolni az egészséges életmód közösségi előfeltételeit, és az egyének egészségmagatartását. Az egészségfejlesztés során a szakemberek, köztük a pedagógusok például az egészségfejlesztő projektekkel befolyásolhatják az egyének, így a tanulók szocializációját, ami fontos szerepet játszik az egészséges életmód elsajátításában és az egészséges életre való esélyegyenlőségének megteremtésében is. Másrészt, az egyes szervezet működését befolyásolja az egészséghez való viszonya, mint például az iskoláét is. Az egészségesebb iskola egyben sikeresebb iskolává is válhat, amely – természeti és társadalmi környezetébe integrálva – jobban teljesítheti oktatási-nevelési feladatait.
A kötet magyar, német és angol egészségfejlesztő szakemberek közös munkájának eredménye. A könyv a szerzők hazai és nemzetközi egészségfejlesztési tapasztalataira épül, így hasznos támpontként szolgálhat a téma iránt érdeklődők felkészüléséhez. Nemcsak a pedagógusok számára szolgálhat értékes kézikönyvként, hanem haszonnal forgathatják a más területeken dolgozó segítő foglalkozásúak is, ha szeretnék az egészséggel és egészségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmakat és alapértékeket megismerni, valamint gyakorlati példákon és feladatokon keresztül elsajátítani a színtér-alapú egészségfejlesztés módszereit.
 
MS-3260
Szerkesztette: Benkő Zsuzsanna
Szakmai lektor: Peter Paulus, Thomas Petzel
Fordította: Tarkó Klára, Galacné Kaló Tímea
Nyelvi lektor: Lesznyák Márta
 

Tartalom

Benkő Zsuzsanna: Fogalmi áttekintés
Peter Paulus és Thomas Petzel: Bevezetés
Gaye Heathcote: Hallgatói segédlet
1. FEJEZET – BEVEZETÉS AZ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSBE
1.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: Bevezetés az egészségfejlesztésbe
2. FEJEZET – AZ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS ALAPELVEI ÉS ÉRTÉKEI
2.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: Egészségnevelés – az egészségfejlesztés alapelvei és értékei
2.2. Peter Paulus és Thomas Petzel: Igazságosság, felhatalmazás, részvétel
2.3. Benkő Zsuzsanna: A különböző kulturális és vallási értékek befolyása
2.4. Colin Wringe: Etika
3. FEJEZET – „EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS A GYAKORLATBAN”
3.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: „Az egészségfejlesztés megvalósulása”
3.2. Peter Paulus és Thomas Petzel: Speciális tapasztalat- és színtéralapú bevonódás
3.3. Helen Churchill: A szubkulturális környezet
3.4. Lippai László: Projektmenedzsment
4. FEJEZET – KÉSZSÉG ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS
4.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: Készség és készségfejlesztés
4.2. Marilyn Hackney és Helen Churchill: Kommunikációs készségek
4.3. Peter Paulus és Thomas Petzel: Tanítás és tanítási készségek
4.4. Erdei Katalin és Lippai László: Csoportdinamika
5. FEJEZET – EGÉSZSÉGFEJLESZTŐ KÖRNYEZETEK ÉS SZÍNTEREK
5.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: Egészségfejlesztő környezetek és színterek
5.2. Benkő Zsuzsanna és Gyimes Erzsébet: A környezetek és színterek sokfélesége
5.3. Peter Paulus és Thomas Petzel: Forgatókönyvek: az iskolai egészségfejlesztés gyakorlata
5.4. Mary Issitt: Önálló elképzelések és projektek kidolgozása
6. FEJEZET – AZ INFORMÁCIÓFORRÁSOK ÉRTÉKELÉSE ÉS KRITIKUS FELHASZNÁLÁSA
6.1. Peter Paulus és Thomas Petzel: „Az információforrások értékelése és kritikus felhasználása – reflexió”
6.2. Tarkó Klára és Benkő Zsuzsanna: Társadalmi- és médiahatások
6.3. Mike Singleton: Hogyan legyünk kritikus felhasználók
6.4. Peter Paulus és Thomas Petzel: Forrásgyűjtemény
FÜGGELÉK
1. Függelék: Projekt kiadvány
2. Függelék: Egészségfejlesztő mintaprojekt – válogatás a programkínálatból
3. Függelék: A projekt tevékenységi formái és a lehetséges élmény - és értéktartalmak