Editio Musica Budapest
A Virágos sorozat első két füzete 1952-ben, ill. 1957-ben jelent meg, Bárdos Lajos szerkesztésében; majd a sorozat kiváló szakemberek – mint Rajeczky Benjamin, Deák Bárdos György, Mathia Károly és mások – közreműködésével másfél évtizeden belül 10 kötetesre bővült.
A ,,333” szerény kezdete lett egy tekintélyes pedagógiai irodalomnak. Sokan belőle tanultak meg kottát olvasni. Mert nincs jobb gyakorlat, mint írásban, majd élőszóban áttenni kottát betűre és viszont. Ennek megkönnyítésére készült a jelen kiadás.
A kötet szerzője, a kiváló magyar barokkfuvola- és furulya-játékos, Bali János nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy útmutatást adjon a tanácstalan furulyásoknak a rendkívül izgalmas és nem könnyen megválaszolható kérdésben: Hogyan „kell” a barokk darabokat díszíteni?
A gregoriánumról szóló összefoglaló könyv megjelenését az indokolja, hogy az utóbbi évtizedekben oly rohamosan fejlődött a gregoriánkutatás – nemcsak a tények feltárásában, hanem a szemléletmód átalakulásában is –, hogy a 40-50 évvel ezelőtt írt tankönyvek, ismeretterjesztő munkák nagyrészt elavultnak számítanak.
A tankönyv feltételezi, hogy a tanuló már elvégezte az előképző osztályt, hogy zenei alapot kapott a szolfézs- és hangszertanuláshoz, hogy tud jó néhány dallamot, eljutott a metrikus-formai érzék, a szolmizációs készség, a belső hallás legelemibb fokára, és hogy nem teljesen járatlan a kotta írás-olvasásban sem.
A tankönyv két, egymással párhuzamosan végzendő részből áll. Az I. rész (1-200. példa) főként új stílusú pentaton, eol, dúr népdalokat és ehhez tartozó olvasópéldákat, feladatokat ad; a II. rész (201-370. példa) főképpen a kottaolvasást gyakorló, az abszolút rendszert ismertető pentachord, hexachord, hétfokú, és a dúr-moll rendszert előkészítő zenei anyagot.
Fordulópont ez az osztály a szolfézstanítás tartalmát tekintve. A zene dolgairól kielégítő tapasztalatot nyújtott az előző években egy stílusban kötöttebb, szűkebb körű tananyag is. Most fokozatosan ki kell tágulnia a látókörnek...
A zene a történelem folyamán nem maradt meg a rövid dalocskáknál, és nekünk is tovább kell lépnünk. A hangok hangzatokká, harmóniákká kapcsolódnak össze, a zeneszerző nagyobb építményre is vállalkozni mer...
Hat évtized múltán újból megjelentettük az időközben világhírűvé vált zeneszerző összhangzattani példatárát, amelyet 1956-ban a Zeneakadémia tanáraként állított össze. A kötet közép- és felsőfokú növendékek számára készült azzal a céllal, hogy élő zenén mutassa be a barokk és a bécsi klasszikus zene összhangzattani jelenségeit.
A népzene megismerésének ma is egyik legfontosabb útmutatója Kodály összefoglaló tanulmánya. A tanulmány kezelését, használhatóságát nagyban növeli az 1960-as kiadás óta hozzá tartozó példatár Vargyas Lajos összeállításában.
Az Együtt könnyebb furulyázni két kötete rövid, könnyű duókat tartalmaz, melyeket a kezdő diákok a tanárukkal vagy haladóbb növendéktársukkal együtt adhatnak elő. A két kötetben a darabok fokozatosan épülnek egymásra a könnyebbektől a nehezebbekig haladva. Ez a furulyásoknak készült kétrészes duógyűjtemény kis kiegészítéssel hangszeriskolaként is használható.
Az Együtt könnyebb furulyázni két kötete rövid, könnyű duókat tartalmaz, melyeket a kezdő diákok a tanárukkal vagy haladóbb növendéktársukkal együtt adhatnak elő. A két kötetben a darabok fokozatosan épülnek egymásra a könnyebbektől a nehezebbekig haladva. Ez a furulyásoknak készült kétrészes duógyűjtemény kis kiegészítéssel hangszeriskolaként is használható.
Béres János memoárkötetének lapjain egyszerre elevenedik meg egy hosszú és kiemelkedően sikeres, de küzdelmekkel teli művészi és tanári pályakép, valamint egy regénybeillően izgalmas életút 1930-tól napjainkig.
Breuer János könyve minden bizonnyal sokak számára hozza közel Lajtha Lászlónak, századunk nagy magyar muzsikusának személyiségét és ad indíttatást a műveivel való mélyebb megismerkedésre.
Bali János Francia reneszánsz táncok kötetei (Z. 14625 és Z. 14640) különleges kiadványok. Amellett, hogy hangversenyen vagy bármely más zenélési alkalommal is játszható 16. századi darabok gyűjteményei, a manapság egyre gyakoribb reneszánsz táncházak/bálok zenei alapanyagául is szolgálhatnak: a különféle tánctípusok szerint csoportosítva, a legfontosabb tánclépések leírásával, illetve az előadáshoz mintát és ötleteket adó díszítési formulákkal kiegészítve közlik a bennük szereplő darabokat.
Bali János Francia reneszánsz táncok kötetei (Z. 14625 és Z. 14640) különleges kiadványok. Amellett, hogy hangversenyen vagy bármely más zenélési alkalommal is játszható 16. századi darabok gyűjteményei, a manapság egyre gyakoribb reneszánsz táncházak/bálok zenei alapanyagául is szolgálhatnak: a különféle tánctípusok szerint csoportosítva, a legfontosabb tánclépések leírásával, illetve az előadáshoz mintát és ötleteket adó díszítési formulákkal kiegészítve közlik a bennük szereplő darabokat.