Dráma a tanteremben
Paraméterek
Sorozat | Károli Könyvek |
Szerző | Bethlenfalvy Ádám |
Cím | Dráma a tanteremben |
Alcím | Történetek cselekvő feldolgozása |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 112 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 414 718 3 |
A Dráma a tanteremben olyan drámapedagógia iránt érdeklődőknek vagy azt gyakorlóknak szól, akik szívesen ismerkednek az alkotó megértés drámás lehetőségeivel, elméleteivel, módjaival. |
|
|
Leírás
A tantermi dráma különlegesen gazdag lehetőségeket kínál történetek osztálytermi feldolgozására. Ennek a cselekvésre, részvételre és alkotásra épülő műfajnak az elméletét és gyakorlatát járja körbe Bethlenfalvy Ádám kötete. A könyv a tantermi dráma négy összetevőjét elemzi: a jelteremtést és jelentésalkotást; a fikció és valóság viszonyát; a szituáció és a kontextus fogalmát; és a vizsgálódás nézőpontját meghatározó keretet. Az elméletet minden ponton gyakorlatban kipróbálható példák teszik érthetővé. Ezután a történetek, szövegek vizsgálatának hét stratégiáját mutatja be. Ezek lehetővé teszik, hogy a történeteket anélkül vessék alá alkotó vizsgálatnak, hogy azok zárt egysége sérülne. A stratégiákat bemutató drámaórák a közoktatás teljes életkori spektrumát lefedik. Három részletes drámaóravázlatot kínál a szerző saját gyakorlatából, a többi példa neves külföldi szakemberek munkájából ad ízelítőt. Végül a drámaórák vezetésével kapcsolatban kínál gyakorlati irányelveket a szerző.
A Dráma a tanteremben olyan drámapedagógia iránt érdeklődőknek vagy azt gyakorlóknak szól, akik szívesen ismerkednek az alkotó megértés drámás lehetőségeivel, elméleteivel, módjaival.
Írta: Bethlenfalvy Ádám
Lektor: Kucserka Zsófia
Tartalom
Bevezető
Narratíva és dráma
Mire használjuk a történeteket, és ők mire használnak minket
A dráma
Mire használjuk a drámát a tanteremben
A tantermi dráma fő összetevői
Jel és jelentés
Egyszerű gyakorlat a jelolvasás tudatosítására
A gyakorlat továbbfejlesztése drámává
Cselekvés és jelentésrétegek
A jelentés szintjei a gyakorlatban
Fikció és valóság a drámában
Színterek
Rejtett tartalom és a kapcsolódás pontja
Védettség: kontroll a fikció fölött
A fikció alkotói
A szituáció
Gyakorlatok a szituáció elemeinek alkalmazására
Belépés a fiktív szituációba
Kontextus
Egy példa: Bolton drámaórája
A drámaesemény összetevői
Keret
Stratégiák a narratívák dramatikus feldolgozására
1. A történet központi vagy mellékszereplőinek vizsgálata
Az őr – drámaóraterv
2. Előzmény létrehozása
3. A történet folytatása
4. Központi esemény megélése
5. Áthelyezés más kontextusba
Graffiti az iskolafalon – drámaóraterv
6. Központi probléma kiemelése – analóg történet
Vad – drámaóraterv
7. Átkeretezés – átültetés más műfajba
A dráma gyakorlati alkalmazásának alapelvei
A drámatanári attitűd
Fokozatosság
Mi a diákok dolga a drámában?
Mit vizsgálunk?
Belső koherencia
Facilitálás – hogyan vezessünk drámaórát
Hogyan tovább
Bibliográfia