DICE – a kocka el van vetve
Paraméterek
Cím | DICE – a kocka el van vetve |
Alcím | Kutatási eredmények és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban |
Kiadó | DICE Konzorcium |
Kiadás éve | 2010 |
Terjedelem | 130 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 8839 76 3 |
A DICE („Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós támogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt, mely azt vizsgálta, hogy a tanítási színház és dráma milyen hatással van öt kulcskompetenciára a nyolc lisszaboni kulcskompetencia közül. |
|
|
Leírás
A DICE („Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós támogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt, mely azt vizsgálta, hogy a tanítási színház és dráma milyen hatással van öt kulcskompetenciára a nyolc lisszaboni kulcskompetencia közül. A kutatás megvalósításában tizenkét ország vett részt (vezető: Magyarország, partnerek: Csehország, Egyesült Királyság, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Palesztina, Portugália, Románia, Svédország, Szerbia és Szlovénia).
A könyv négy részből áll:
Relevancia (A Szakasz): bevezetést ad a tágabb koncepcióba: röviden összefoglaljuk a DICE projekt lényegét, illetve tisztázzuk, hogy mit értünk a tanítási színház és dráma fogalmán. Ezután más kutatásokkal összevetve értékeljük a projektet, annak jelentőségét a tanítási színház és dráma területén, illetve bemutatjuk, hogy a projekt miként kapcsolódik a kurrens európai szakpolitikai kérdésekhez. A szakaszt a kutatás módszertanának rövid bemutatásával zárjuk.
Eredmények (B Szakasz): tematikus sorrendben bemutatjuk kutatásunk legfontosabb eredményeit arra vonatkozóan, hogy a tanítási színház és dráma milyen hatást gyakorol a kompetenciákra.
Ajánlások (C Szakasz): Ez a szakasz tartalmazza azokat az ajánlásokat, amelyeket a tanítási színház és dráma szakemberei fogalmaztak meg a legfontosabb szakpolitikai döntéshozók számára.
Források (D Szakasz): Gazdag forrásanyag mindazok számára, akik komolyan érdeklődnek a tanítási színház és dráma iránt. A DICE Konzorcium tagjainak felsorolásán túl, itt találhatóak a kutatás legfontosabb fogalmainak meghatározásai, néhány rövidítés, és itt gyűjtöttük össze a témával kapcsolatban fellelhető további olvasnivalókat: könyvek, folyóiratok, honlapok, korábbi kutatások anyagait.
DICE Konzorcium, 2010.
Írta: Szabó Veronika, Varga Attila, Cziboly Ádám, Németh Szilvia, Danis Ildikó, Titkos Rita
Tartalom
Alkotók és szerzői jog
A DICE Konzorcium tagjai
Szerzői jog
Vezetői összefoglaló
Előszó
Útmutató az olvasó számára
A. Relevancia
A.1. Mi az a DICE?
A.2. Tanítási színház és dráma – Mit is jelent ez?
A.3. Mik azok a Kulcskompetenciák?
A.4. A DICE Projekt jelentősége az oktatás, valamint a tanítási színház és dráma kutatásában
A.5. A DICE projekt jelentősége a kurrens szakpolitikai kérdések fényében
A.6. Bevezetés a kutatás módszertanába
B. Eredmények
B.0. Leíró statisztika
B.1. A tanítási színház és dráma hatása az „Anyanyelvi kommunikáció” kulcskompetenciára
B.2. A tanítási színház és dráma hatása a „Tanulás tanulása” kulcskompetenciára
B.3. A tanítási színház és dráma hatása a „Személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák, állampolgári kompetencia” kulcskompetenciára
B.4. A tanítási színház és dráma hatása a „Vállalkozói kompetencia” kulcskompetenciára
B.5. A tanítási színház és dráma hatása a „Kulturális kifejezőkészség” kulcskompetenciára
B.6. A tanítási színház és dráma hatása a „Mindez és még több” kulcskompetenciára
B.7. Tanári értékelések
B.8. A megfigyelések specifikus eredményei
B.9. A drámaleírások elemzésének legfontosabb eredményei
B.10. A drámaleírások külső szakértői értékelése
B.11. Kapcsolatok a kvantitatív kutatás különböző összetevői között, és egy példa: mitől lesz jobb egy tanítási színház és dráma program?
B.12. Kvalitatív kutatás: a szakértői játék technika alkalmazása a Gdanski Egyetemen, a vállalkozói kompetencia fejlesztése során
B.13. Kvalitatív kutatás: A Big Brum Egy ablak című színházi nevelési programja (Birmingham, Egyesült Királyság)
B.14. A kulcsszakértők felmérésének legfontosabb eredményei – az Eredmények összekapcsolása az Ajánlásokkal
C. Ajánlások
C.1. Általános ajánlások a nemzeti és helyi szintű hatóságok számára
C.2. Általános ajánlások a partner szervezetek számára
C.3. Ajánlások az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa számára
D. Források
D.1. DICE partnerek
D.2. Referenciák – ahol további információt találhat
D.3. A jelentősebb kutatási szakkifejezések magyarázata
D.4. Korábbi tanítási színház és dráma témájú kutatási jelentések listája
D.5. Rövidítések
D.6. Táblázatok és ábrák