Derült égből villámcsapás
Paraméterek
Szerző | Peter A. Levine – Maggie Kline |
Cím | Derült égből villámcsapás |
Alcím | Hogyan vértezzük fel a gyerekeket trauma ellen? |
Kiadó | Ursus Libris Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 272 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5786 37 2 |
A lelki sérülések megelőzése és feldolgozása baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy szeretett személy halála esetén. A könyvet nemcsak szülők, hanem pedagógusok, edzők, mentálhigiénés szakemberek és az egészségügyben dolgozók is haszonnal forgathatják. |
|
|
Leírás
A lelki sérülések megelőzése és feldolgozása baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy szeretett személy halála esetén. Mindannyian arra törekszünk, hogy biztonságban és vidámságban legyen részük a gyerekeknek felcseperedésük során. Ám az élet gyakran közbeszól, és szinte minden gyermek életében történnek kisebb-nagyobb megrázkódtatások, akár tragédiák. A pszichológiai kutatások az elmúlt években rávilágítottak, hogy ilyen esetekben sajátos testi-lelki folyamatok játszódnak le, amelyek különböznek a gyász és szomorúság ismert érzéseitől. S mivel különböznek, a kezelésük is eltérő megközelítést igényel. Egy baleset, orvosi beavatkozás, válás vagy egy hozzátartozó halála úgy hathat, mint derült égből a villámcsapás. Még ha vannak előzményei, akkor sem tudunk felkészülni a sokkhatásra, amelyet okoz. Ez a gyerekek esetében hatványozottan igaz, és szakszerű segítségre van szükségük ahhoz, hogy oldódjon bennük a sokk nyomán fellépő bénultság. Szerencsére ezt a segítséget – a súlyos eseteket leszámítva – a gyerekek életében fontos szerepet játszó felnőttek is megadhatják a kellő ismeretek birtokában. Peter A. Levine, a traumakutatás és -kezelés egyik nagy úttörője és Maggie Kline pár- és családterapeuta jelen művükben mindazt a háttértudást és gyakorlati módszert megadják a felnőtteknek, amivel oldani tudják a gyerekek traumatizáltságát. Könyvüket nemcsak szülők, hanem pedagógusok, edzők, mentálhigiénés szakemberek és az egészségügyben dolgozók is haszonnal forgathatják.
Ursus Libris Kiadó, 2021.
Írta: Peter A. Levine – Maggie Kline
Fordította: Turóczi Attila
Tartalom
Ajánlás és köszönetnyilvánítás
Előszó
1. fejezet
A trauma az életünk része
Az élet írta példák olyan gyerekektől, akiket ismerünk
A trauma nem csak az eseményt jelenti
A trauma receptje
A reziliencia receptje
2. fejezet
A reziliencia kialakítása a testérzetek tudatosításának technikáival, gyakorlással, gyakorlással és még több gyakorlással
Megfelelő támogatás nyújtása a letaglózott gyerekeknek
A reziliencia kialakításának egyszerű lépései
A nyugodt jelenlét kialakítása
Megismerkedés a saját testérzeteinkkel
Gyakorlat: A testérzetek tudatosításaTestérzetek szótára
Gyakorlat: A testérzetek felfedezése és az ingázás ritmusa
Gyakorlat: Testérzetek nyomon követéseegy társ segítségével
Testérzetek ötletdoboza
Gyakorlat: Érzékszervi kincsesláda kialakítása
Sorvezető a traumák megelőzéséhez lépésről lépésre
3. fejezet
A mesterség fogásai: az egyensúly helyreállítása játék, művészeti tevékenységek és versikék segítségével
Négy alapelv a gyerekek feloldozó játékához
Gyakorlat
További segítség „képzeletbeli” játékokkal
Művészetterápia: agyag, gyurma, festés és rajzolás
A természetről és az állatokról szóló versikék is kiegészíthetik a rajzokat az erőforrások támogatása során
4. fejezet
Gyógyír konkrét helyzetekre: az Ablakon kieséstől a Zsiráfharapásig
Lelki elsősegélynyújtás balesetek és esések esetén
Az érintés célja, amikor sokkos állapotban lévő gyereknek segítünk
A nyelv megnyugtató és gyógyító ereje
Gyakorlat: Tapasztaljuk meg a szavak erejét!
Még néhány állatos vers az önbizalom visszanyeréséhez
Útmutató gyógyító történetek írásához
Orvosnál elszenvedett traumák feldolgozása
Mit tehetnek a szülők azért, hogy felkészítsék a gyereküket műtétekre és más orvosi eljárásokra?
Sürgősségi műtéteknél
Választható műtétek
Érzékenység a gyerek fájdalmaira
Időszerű információ az erőszakosan viselkedő gyerekekről és az iskolai lövöldözésekről
5. fejezet
Életkorok és -szakaszok; a magabiztosság kialakítása az egészséges fejlődés révén
Reagálás a csecsemőre: biztonság és bizalom
A kisgyerek szükségletei: „én csinájom, edüdű!”
„Kötélhúzás” a három- vagy négyévessel
A négytől hatéves korig terjedő „flörtkorszak”
Kamaszkori fejlődés: ki vagyok én?
6. fejezet
Nemi erőszak: hogyan csökkenthetők a kockázatok, és hogyan fedezhető fel a lehető leghamarabb
A szexuális trauma jelei
A szexuális sérülések kockázatának csökkentése
Mi a nemi erőszak?
Mit tehetnek a gondozók, hogy csökkentsék a gyerekekre leselkedő veszélyt?
Játékok gyerekek számára, amelyekkel gyakorolhatják a határok meghúzását
Miért nem számol be róla a legtöbb gyerek – és hogyan tudjuk megteremteni ehhez a biztonságos környezetet?
Randierőszak és egyéb kamaszdolgok
7. fejezet
Különélés, válás és halál, avagy hogyan segítsünk a gyerekeknek végigmenni a gyász folyamatán
A gyász és a trauma tüneteinek megkülönböztetése
A válás két arca: rózsaszínű vagy fekete?
Hogyan éljük túl a válást – útmutató a gyerekek lelki épségének megőrzéséhez
Segítsünk a gyerekeknek gyászolni!
Megbirkózás egy háziállat kimúlásával
A gyász feloldását segítő lépések a gyerekek számára
Gyakorlat: Gyógyulás a gyászból
8. fejezet
Gerillaháború a környéken, avagy hogyan védjük meg a gyerekeket az igazi borzalmaktól
Példaértékű változtatások kórházakban és klinikákon
Pillantás a családközpontú gyermekkórház modelljére
Közösségi krízisintervenció
Farkas űzi a nyuszit
Képzeletbeli kötél átugrása
Új megközelítés az iskolai krízisek utáni cselekvésre
Jegyzetek
Irodalomjegyzék
A szerzőkről
Interjú Maggie Kline-nel