Csoportok és csoportozók
Paraméterek
Szerző | Szőnyi Gábor |
Cím | Csoportok és csoportozók |
Alcím | 2., átdolgozott kiadás |
Kiadó | Medicina Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 576 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 226 724 1 |
A csoportozás az a világ, ahol minimális felkészültséggel és elmélyült sokéves képzettséggel egyaránt lehet boldogulni. Jelentős ugrás, amikor a „hályogkovács” felkészültségről át kívánok kerülni az érdemi képzettség tartományába. Ennek oka a csoportvezetéshez tartozó sokféle dimenzió, a beállítódásban szükséges folyamatos szempontváltás. Ez a könyv éppen azért forgatható bárki által, akinek köze van a csoportozáshoz, mert segítheti annak megítélését, hogy milyen mértékben van szüksége munkájához a csoport megértésére, miközben tágas képet kap a csoportozás világáról. |
|
|
Leírás
A csoportozás az a világ, ahol minimális felkészültséggel és elmélyült sokéves képzettséggel egyaránt lehet boldogulni. Jelentős ugrás, amikor a „hályogkovács” felkészültségről át kívánok kerülni az érdemi képzettség tartományába. Ennek oka a csoportvezetéshez tartozó sokféle dimenzió, a beállítódásban szükséges folyamatos szempontváltás. Ez a könyv éppen azért forgatható bárki által, akinek köze van a csoportozáshoz, mert segítheti annak megítélését, hogy milyen mértékben van szüksége munkájához a csoport megértésére, miközben tágas képet kap a csoportozás világáról. A csoport elméleti értése nem csak társtudományi, határterületi megközelítésekre támaszkodik, hanem olyan tudományágakra, melyek a komplex folyamatok általános értelmezéséhez járulnak hozzá, mint a káosz elmélet és a hálózatelmélet. A könyv a csoport terápiás, tanácsadási, képzési, szervezeti gyakorlatát, s a gyakorlathoz tartozó elméletet kapcsolja egybe. A másfél évtizeddel ezelőtti első kiadáshoz képest számos fejezet frissítésre, néhány pedig érdemi átdolgozásra került.
A pszichoterapeuta–pszichiáter–szociológus képzettségű, elsősorban pszichoanalitikusként és csoportanalitikusként dolgozó szerző 50 éve vezet terápiás, tanácsadási, szervezeti, személyiségfejlesztő, valamint a lélektani szakemberek képzéséhez tartozó csoportokat.
Szerkesztette: Szőnyi Gábor
Tartalom
1. Bevezetés
1.1. A csoportfogalom és buktatói
Mi a csoport? A csoport társadalmi jelentősége
A lélektani munkára épülő kiscsoportok
Csoport és csoportozás. A csoportfogalom használatának politikuma
A kiscsoportszcéna: csoportmódszerek a gyógyítás, a segítő foglalkozások, a személyiségfejlesztés, a képzés és a szervezetfejlesztés területén
1.2. Történeti kitekintés
Történeti összefüggések: a gyakorlat és az elmélet gyökerei
Első célzott gyakorlati alkalmazások – szociális megfontolások, az első világháború nyomása
Elméleti háttér: szociológia, tömeglélektan és a csoport mint egész megjelenése
A csoporttal kísérletező analitikusok; a pszichodráma terápiás gyakorlattá válása
A kiscsoport a szociálpszichológia fókuszában
A csoportanalízis és a terápiás közösség kezdetei – a második világháborús csoportozás. A csoportegész és a mátrix
Kapcsolat a pszichodráma és a pszichoanalitikus csoportirányzat között: a Nemzetközi Csoportpszichoterápiás Szövetség
Az NTL. A kiscsoportok megjelenése a szervezetfejlesztésben és a személyiségfejlesztésben
Csoportnak született irányzatok
A csoportról alkotott kép bonyolódása – a rendszerelmélet megjelenése
A strukturált csoportmódszerek
A csoport-boom és az encounter-mozgalom
Yalom és a pragmatikus klinikum
A kiscsoport az egészségügyi ellátásban – hullámzás a csoportpszichoterápia és a csoportterápia között
Történeti összefüggések: irányzatok és alkalmazás fejlődési vonalai
A northfieldi kísérletek
Az NTL
Hazai történet: főbb állomások, jelentősebb kezdeményezők
Kezdetek
A hetvenes évek csoport-boomja. A Pszichoterápiás Hétvégek
A szervezett képzés beindulása
Személyiségfejlesztő-önismereti csoportok és a tréningek megjelenése
A csoportforma alkalmazási területének tágulása: szocioterápiák fejlődése, pszichológiai csoportok a pedagógiában
A jelen és a jövő
2. Csoportelmélet
2.1. A csoport
Gyakorlati szétválasztások a csoportfogalom használatához
Mit mitől – az elhatárolás szempontjai
Csoport és más társas formáció
Csoporthelyzet és csoportfolyamat
Kiscsoport mint önálló forma – csoport mint egy rendszer működési eleme
Kiscsoport, középcsoport, nagycsoport
Pszichoterápia, terápia, terápiás jelleg, terápiás elem, terápiás beállítódás
Csoportmódszerek és módszerek csoportban
Intrapszichés, interperszonális, transzperszonális, csoport, csoportközi, rendszerszintű
A csoporthelyzet
Elhelyezkedés, fizikai jellemzők
Kommunikációs sajátosságok. Nyilvánosság
A csoporthelyzet hatása: összerendeződési folyamatok, csoporttöbblet és a csoportképződés
Csoportméret: helyzet- és folyamatdinamikai összefüggések
Csoportméret és interakció. A csoportok tipizálása méret szerint
Kiscsoport. Kiscsoport és alcsoport. Középcsoport. Nagycsoport
Csoportfolyamat: időtényező és csoportdinamika
Idő, csoportállandóság, csoportfolyamat
A csoportülés. Az együléses és a keresztmetszeti csoport
Szokványos időfelosztások. Szükséges idő, rendelkezésre álló idő
A csoportülések ritmusa
A maratoncsoport és a blokkos formák dinamikája
A kölcsönkapcsolat szorossága és dinamikai jellemzői
Mi tartja össze a csoportot – mi tartja együtt a csoporttagokat?
A kohézió és a kötődés mérése csoportban. Csoportfolyamat és kohézió
2.2. Miből táplálkoznak a csoportelméletek?
Az elméletképzés szintjei és a csoportelmélet forrásai
A komplexitás csapdája és az összeépítés korlátai
Az integrálás igénye és korlátai
Az összeépítés szintjei
A minimálisan szükséges elmélet
2.3. Az egyén és a csoport viszonya: fejlődéslélektani megfontolások
Személyiségelmélet és csoportelmélet
Interperszonális lelki működés
Társas én, társas ösztön
Fejlődéslélektani vonatkozások
Pszichoanalitikus fejlődéselmélet csoportvonatkozásai: a tárgykapcsolat elmélet
Pszichoanalitikus fejlődéselmélet csoportvonatkozásai: Freud tömeglélektana és a kötődéselmélet
Interszubjektivitás, kapcsolati pszichoanalízis
Moreno fejlődéslélektana
Interperszonális tükrözési folyamatok
A család mint elsődleges csoport és váltás a családról: serdülőkor és kortárscsoport
A csoporthelyzethez való viszonyulás zavarai
A csoportvezetői helyzet fejlődéslélektani előképei
2.4. A csoporthelyzetre vonatkozó elméletek
Szociálpszichológiai összefüggések
Egyén – csoport – társadalom
Egyén és csoport: az egyén a csoportban és a csoport az egyénben
A társadalom a csoportban
Kultúra: egyén és társadalom a csoporton keresztül
A kulturális antropológia mondanivalója a pszichológiai kiscsoporthoz
Rendszerelméleti összefüggések
A csoport bonyolultsága és a bonyolultságot kezelő elméletek
A csoport mint egésztől a rendszerszemléletig
A rendszerelmélet és a csoport
A komplexitás- és a káosz-elmélet
A hálózatelmélet és a kapcsolódások alakulása csoportban
2.5. A csoportfolyamat megértését szolgáló elméletek
Miért van szükség folyamatelméletre?
A csoport létrejötte: a csoportképződés
Folyamatmodellek, illetve a csoportban zajló folyamatok
A csoportfolyamat és szakaszai
Szakaszolás a terápiás csoportvezetői gyakorlat alapján: az alapszakaszokra bontott modell
A kiscsoport szociálpszichológiai hangsúlyú dimenziója: a csoportdinamika
Tudattalan folyamatok (analitikus dimenzió)
A folyamat néhány speciális kérdése: együléses csoport, blokkos forma, belépés kilépés
Csepp a tengerben: a keresztmetszeti folyamatmodell
A blokkos csoport folyamata (a maratonminta)
A belépés-kilépés folyamata az egyén és a csoportfolyamat kölcsönhatásában
A csoportfolyamat tempójának befolyásolása
A csoportfolyamat első szakaszát tudatosan befolyásolni akaró módszerek
Destruktív folyamatok. Az anticsoport elmélete
2.6. Hatás, változás, terápiás hatás, terápiás változás
A generikus modell adaptálása csoportra
Terápiás elemek, terápiás tényezők
Yalom gyógyító tényezői
Csoporthelyzetből adódó hatások
Hogyan változik az egyén?
Módszerspecifikus hatótényezők
Ellenállás a csoportban
Általános megjegyzés: az ellenállás fogalmához
Én-védő mechanizmusok; interperszonális én-védő mechanizmusok, többszemélyes én-védő mechanizmusok
Ellenállás csoportban és a csoportellenállás. Szociális elhárítás
3. A csoportvezetés kérdései
3.1. A vezető szerepe a csoportban
Vezető és vezetés. Csoportvezetői szerepek. Csoportvezetés és leadership
Az egyes vezetői szerephangsúlyok
A csoportvezetői helyzet jellegzetességei
A csoportvezető elhelyezkedése a csoportkörnyezetben
A csoport határának kettős jellege és a csoportvezető kettős tagsága
A vezető csoporton belüli helyzetének kettőssége: tag és vezető
A csoportvezető, mint a szervezet tagja
A csoport értékelése
A csoportvezetői helyzet néhány következménye
Elhelyezkedése. Kommunikációs sajátosságok
Interperszonális sajátosságok – specifikus áttételek
A csoportvezetői helyzet nyilvánossága
A csoportvezető és a regresszió
A csoportvezető főbb feladatai; a csoportvezetés terhe
Van-e értelme csoportvezetői kompetencialistáknak?
Az önsegítő csoport kérdése és a vezető nélküli ülés
3.2. Csoportvezetői feladatok, vezetői beavatkozások
Miből áll a csoportvezető munkája?
A csoportvezető belső munkája és beállítódása
Reflektív munkamód
Neutralitás, absztinencia, egyenlő távolság/közelség tartása
A csoportvezető feltárulkozása (self-disclosure)
Modellnyújtás; a csoportvezető autoritása
Az itt és most kérdése
Légkör, biztonság, megtartás
A nondirektivitás kérdése
A szűkebb értelemben vett vezetői intervenciók
Folyamathangsúlyú (pszichodinamikai) intervenciók
Pszichoedukatív hangsúlyú intervenciók
Beavatkozási szintek, speciális formációk
Intervenciók a beavatkozási szintek szerint
Kettős vezetésből adódó intervenciós lehetőségek
3.3. Destruktív jelenségek észlelése és keze
A csoport főbb szakaszaira jellemző destruktív jelenségek
Blokkos formák jellegzetes destruktív elemei
Néhány speciális dinamika
Vezetőtől kiinduló negatív menetek
Én-védelem óvatlan áttörése
A csoport öncélú használata
Csoporttal szembeni negatív érzelmek elnyomása
Koterápiás kapcsolat zavarai
Technikai apró: felkészülés a negatív jelenségek kezelésére
A csoporttagból kiinduló destrukció
A problémás, nehéz ember
Gyermekek, serdülők sajátos dinamikája csoportban
A csoport negatív értékelése a csoport környezetében
3.4. A kettős vezetés
Vezetői félelmek, bizonytalanság, terhelés csökkentése
Szerepmegosztás. Családmodell
Technikai feladatok megosztása
Tanulás, képzés
A csoportvezető kontrollja
A koterapeuták mint a csoport alrendszere
Rendszerhatár és kettős vezetés. Kettős és többes vezetés
A koterapeuták egymáshoz való viszonyának típusai
Eltérő presztizs, státus. Egyenrangúság
Családi minta, „házastársak”
A koterapeuták kapcsolatának transzparenciája
A koterápia mint önálló kapcsolati folyamat
A koterápia saját folyamata
Dugo és Beck koterápiás folyamatmodellje
Az egyes szakaszok jellemzői
Koterápiás folyamat és csoportfolyamat
Kettős vezetés és nagycsoport
3.5. Etikai kérdések
Lehet-e önállóan csoportvezetői etikáról beszélni?
A csoportformációból adódó etikai sajátosságok
Néhány kiemelt etikai kérdés
Tájékoztatás, védelem és felelősség
Megkülönböztetés tiltása
Titoktartás, szakmai információadás
3.6. A megvalósuló csoport: összefüggés cél, módszer, forma, alkalmazási terület és a csoport környezete között
A csoport megszervezése
Csoportvezetői ellenőrző lista
A csoportszervezés és vezetés minimumkövetelménye
A csoportvezető szerepe a csoportcél, módszer és kontextus függvényében
4. Alkalmazási formák, alkalmazási területek
4.1. Csoportpszichoterápiák
A pszichoterápiás csoportok közös kérdései
Az indikációtól a csoport indításáig. A csoport létrehozása
Az indikáció kérdése és az összeállítás szempontjai pszichoterápiás csoportban
A csoport előkészítése. Felkészítés a csoportra
A terápiás szerződés a csoportban
Domináns pszichopatológia és csoportfolyamat
Korcsoporti jellemzők és csoportfolyamat
Analitikus-dinamikus csoportmódszerek
Csoportanalízis
Az analitikus-pszichodinamikai szemlélet szélesebb alkalmazása a csoportpszichoterápiában
Pszichodráma. A pszichodráma szemlélete
A pszichodráma módszertani sajátosságai: szerkezet, szerződés, munkamód
A drámacsoport vezetői szerepe
A pszichodráma elméletének, technikai elemeinek szélesebb körű alkalmazása
Hazánkban elterjedt vagy elterjedőben lévő, csoportformával is dolgozó további irányzatok
Személyközpontú csoport
Kognitív viselkedésterápia csoportban
Pszichoterápiásan is alkalmazott csoportmódszerek
Alaklélektani (Gestalt) csoport
Tranzakcionális csoport
Mozgás- és táncterápiás módszerek
4.2. Csoportterápiák
A csoportterápiák köre és közös kérdései
Cél és funkció, alkalmazási terület
Forma, összeállítás. Vezetési kérdések
Néhány fontosabb módszer. Kreatív és művészetterápiák. Játékok a csoportban és a játékterápia
4.3. Klinikumon kívüli alkalmazás: csoportmódszerek a tanácsadásban, személyiségfejlesztésben, felsőoktatásban, szervezetfejlesztésben
Bevezető szempontok
Alkalmazási célok személyiségfejlesztés, önismeret, sajátélmény, készségfejlesztés
Az alkalmazott módszerek forrása: pszichoterápiás csoportok, encounter, tréning
Alkalmazási területek, kliensek, egyéni motiváció, közösségi/szociális szolgáltatás, felsőoktatás, szervezeti tanulás
Alkalmazási formák: sajátélménycsoportok, tréningek, komplex programok, klubok, önsegítő csoportok
Csoport és segítő tanácsadás
Csoportmódszerek a szociális munkában
Néhány sajátosság a csoportvezetés szempontjából
Csoportgondolkodás a konzultáció pszichodinamikájában
Csoportmódszerek a személyiségfejlesztésben
Hagyományos személyiségfejlesztés
Személyiség- és készségfejlesztő csoportok a (felső)oktatásban
Módszerdemonstráció, szakmai rendezvény
Személyiségfejlesztés, szervezetfejlesztés határán: a tréning- (készségfejlesztő) csoportok
T-csoport és a laboratóriumi módszer
A tréningek
Csoportok a komplex szervezetfejlesztésben. Folyamat-tanácsadás, szupervizor coach
Az önsegítő csoportok
4.4. Csoport és szervezet
Csoportok a szervezetben és a pszichológiai csoportokra épülő szervezet
Szervezet, csoportok és csoportszerű működés
A tanácsadó és a szervezeti csoportok, folyamatok
A rendszer jellegű működés. Az önreflektív csoportok
A szervezeti csoportfolyamat tanulmányozása: a Tavistock-konferencia
Terápiás rendszer jellegű szervezetek
Mit nevezzünk terápiás rendszer jellegű szervezetnek?
Terápiás közösség és terápiás rezsim – azonosságok és különbségek
A terápiás rezsim szerkezete. A csoport a terápiás rendszerben
A terápiás rendszer előnyei és tipikus nehézségei
Terápiás rendszer analógiájára működő szakmai formák
Elsősorban a klinikumban használt további csoportterápiás formációk: a (szervezeti) nagycsoport
Szervezeti nagycsoport és a szervezet nagycsoportszerű működése
Az egyén és a csoport a nagycsoportban
Vezetési kérdések a nagycsoportban
Személyzeti csoport, teamszupervízió
Mit tekintsünk, és mit ne tekintsünk személyzeti csoportnak?
A személyzeti csoport munkamódja és folyamata
A személyzeti csoport funkciói. Legyen, vagy ne legyen?
Vezetési kérdések
Csoportdinamikai megközelítések. A „pozitív csoport”: a team
Zavarok és beavatkozási módszerek: teamtréning, teamépítés, folyamatkonzultáció
A teamkonzultáció pszichodinamikája
5. Kutatás, képzés
5.1. Csoportkutatás és a gyakorlat
A terápiás csoportok kutatása
Kérdések és problémák
A csoportkutatás kulcskérdései
Komplexitás és kontextualitás a csoportkutatásban
A bizonyítékokon alapuló módszertől a kompetencián alapuló gyakorlatig
A terepkutatás helye a pszichológiai kiscsoportok kutatásában
Ízelítő a fontosabb témákból, eredményekből
Interakció, kommunikáció és vezetői stílus
Terápiás változás
A csoportfolyamat szakaszai. Folyamat – eredményesség
A csoportpszichoterápia eredményessége
Önismereti csoportok a felsőoktatásban
A PAGE study
A gyakorló csoportvezető kutatási lehetőségei
5.2. A képzés kérdései
Képzés – kit, mire, miért?
A képzés gyökerei: az analitikus-pszichoterápiás képzés háromosztatú modellje
Az egyes képzési összetevők sajátosságai
Sajátélmény. Elméleti képzés. Szupervízió. Megfigyelés. Módszerdemonstráció. Szimulált helyzetek
Csoportvezetői gyakorlat és csoporttapasztalat általános képzések részeként
Nagycsoportvezetői képzés
Blokkos képzés, képzési rendszer
5.3. A csoportos esetmegbeszélés szerepe a segítő foglalkozásúak képzésében, munkájában
Esetmegbeszélés, konzultáció, szupervízió, team-szupervízió
A csoportos esetmegbeszélés alapmodellje: a Bálint-csoport
A Bálint-csoport mint képzési módszer. A Bálint-csoport mint személyiségfejlesztő módszer
Alkalmazási lehetőségek: az esetmegbeszélő csoport funkciói
Az esetmegbeszélő csoport munkamódja; néhány vezetési kérdés