„Csillaglesen”
Paraméterek
Sorozat | A gyermek mindenek felett álló érdekében |
Szerző | Ágoston Valéria |
Cím | „Csillaglesen” |
Alcím | Az óvodai tehetséggondozás ösvényein |
Kiadó | Sprint Kiadó - Óvodai Nevelés |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 168 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 80305 2 6 |
Eredeti ár:
3.480 Ft
A szerző olyan életkorra fókuszál, melyben már megmutatkozhatnak a tehetségcsírák, tehetségígéretek. A könyv azoknak készült, akik a tehetségtémában mélyebb, rendszerezett ismereteket kívánnak szerezni. |
|
|
Leírás
A tehetség felismerésének, fejlesztésének kérdései évszázadokon keresztül végigvonultak a korok oktatási rendszerein. Épp ezért nagyon sok elméleti szakember foglalkozott ezzel a pedagógia-pszichológia határmezsgyéjén található szakterülettel. A mai magyar társadalomnak is óriási szüksége van tehetséges, kreatív emberekre. Emiatt is fontos a tehetségígéretekre minél korábban odafigyelnünk, minden gyerekből előcsalogatnunk a bennük rejlő tehetséget, hogy társadalmunk aktív és alkotó tagjai legyenek, saját boldogságukat és boldogulásukat is szem előtt tartva. A tehetségesség megítélése nem tartozik a legegyszerűbben megválaszolható kérdések közé. Mivel nem igaz, hogy a tehetség utat tör magának, nekünk segíteni, támogatni kell, mert elvész, középszerűvé válik.
Szükségünk van a tehetségesekre! Ezen igényt hívatott szolgálni jelen kötet is. A szerző olyan életkorra fókuszál, melyben már megmutatkozhatnak a tehetségcsírák, tehetségígéretek. A könyv azoknak készült, akik a tehetségtémában mélyebb, rendszerezett ismereteket kívánnak szerezni. A kötet fejezetei különálló egészet alkotnak, de a komplex tehetségpedagógia elveit követik. Az irodalmi hivatkozások lehetőséget adhatnak az érdeklődő olvasónak további elmélyülésre a témában. A könyv a felsorakoztatott gyakorlati példák által életszerűbbé válik, míg a pozitív esetleírások a jövőorientáltságot erősítik. Kiváló támpontot ad a mű ahhoz, hogy miként ismerjük fel a tehetséget, milyen eljárásokkal, eszközökkel és pedagógusi, szülői attitűddel tudjuk elérni a tehetséges gyerekben rejlő értékek kibontakozását. Sokféle feladat megoldását kívánja ez a munka a pedagógustól. Nemcsak a kiemelkedő képességek feltérképezését és fejlesztését, hanem a személyiség egészének fejlesztését is. Csak így van esély arra, hogy a legmesszebbre juttassuk el a tehetséges gyerekeket képességeik fejlődésének útján. Ez a tevékenység a pedagógustól gyakran a szokásostól eltérő nevelői stílust is kíván, amelyben nagy szerepet kell kapnia az oly gyakran emlegetett differenciált bánásmódnak.
A tehetségfejlesztéssel kapcsolatos kutatások és gyakorlati tapasztalatok egyaránt bizonyítják, hogy a tehetség kibontakoztatásában meghatározó szerepe van a pedagógusnak. Ahhoz, hogy minden tehetséges gyerek magas szintű teljesítménybe tudja fordítani képességeit, támogató, elfogadó-befogadó környezetre van szüksége. Ezt biztosíthatja a tehetséggondozó pedagógus, aki mellett a gyerek elég merész lesz ahhoz, hogy tehetségét valóra váltsa.
A szerző – lokálpatrióta módon – saját térségéből hozza a példákat a megvalósult tehetségekről, akik a maguk boldogságára és mások boldogulására alkotnak az élet bármely területén. Kutatásait a tágabb térségben valósította meg, így teljes rálátása van a tehetségfejlesztés ismertségére, elismertségére, illetve az itt folyó szakmai munkára. Ezek a példák alapozták meg a bemutatott programokat, foglalkozásokat, melyeket bőven és részletesen ismertetnek. Életszerű példákat kapunk a tehetségműhelyek munkájából, amelyek bármely óvoda számára követhetőek. Hiányt pótol a kötet, amely szabatos, mindamellett olvasmányos stílusban íródott, a pedagógusok és a szülők körében nagy érdeklősére tarthat számot.
Írta: Ágoston Valéria
Lektor: Duró Zsuzsa
Tartalom
1. Csillagkapu – Időutazás a kultúrák ösvényein, történelmi korok és a jelenkor nevelés- és tehetségfelfogása
1.1. A nagy „klasszikus nevelők, gondolkodók” és modern követőik
1.2. tehetségvédelem mérföldkövei Magyarországon
1.3. Felgyorsult idő – A tehetség fogalmának történeti perspektívái és a tehetségkép alakulása a mai posztmodern világban
2. A tehetség időkapszulái
2.1. A tehetségfejlesztés megjelenése a 2011. évi Köznevelési Törvényben óvodától iskoláig
2.2. A hazai tehetséghálózat hierarchiája
3. Csillagok születése – A gyermekekben rejlő lehetőségek felfedezése
4. A tehetség inkubátorban – A tehetséggondozást akadályozó tényezők
5. „Csillaglesen” – Az óvodai tehetségfejlesztés ösvényein
5.1. A Nemzeti Tehetség Program óvodai vonatkozásai
5.2. „Ilyen vagyok” – Az óvodás gyermek általános jellemzői
5.3. Az óvodás gyermek tehetség-összetevői Renzulli háromkörös és Mönk–Renzulli többtényezős modellje alapján
5.4. Az óvodás tehetségígéretek azonosítása
5.5. Az óvodai tehetséggondozás gyakorlata intézményünkben
5.5.1. Intézményünk bemutatása
5.5.2. Tehetséggondozói tevékenységünk
5.5.3. Tehetségsegítő munkánk kezdetei
5.5.4. Tehetségdiagnosztikánk
5.5.5. A gazdagítás módszere
5.5.6. Tehetségműhelyeink rövid bemutatása
5.5.7. Az óvodában folyó tehetséggondozás támogatása
5.5.8. A szülői támogatottság fontossága a tehetséggondozói tevékenységünkben
6. Tehetséggondozói munkánk hatásvizsgálata – Az érzelmi intelligencia tükrében
7. Óvodás tehetségígéretek nyomon követése az óvodától az egyetemig
8. Környezetünk hétköznapi hősei
9. Gondolatok és vélemények az óvodai tehetséggondozásról kérdőíves feldolgozás alapján
9.1. Szülőfalum tehetségei
9.2. Bács-Kiskun megye köznevelési statisztikai adatai
9.3. Kérdőívek értékelése és elemzése
9.3.1. Óvodapedagógus kérdőív értékelése
9.3.2. Szülői kérdőív értékelése, elemzése
9.3.3. Gyermeki kérdőívek értékelése, elemzése
10. Misszióban a tehetségekért
Mellékletek
1. Jó gyakorlatok
2. Fejlődési Napló
3. Egyéni fejlesztő lap
4. „Csöppek” Tehetségműhely komplex bemutatása
5. „Ügyes kezek” Tehetségműhely komplex bemutatása
6. Balogh Csaba Zoltán: Apám könnyei című novellája
Felhasznált irodalom