Cigány gyerekek az iskolában
Paraméterek
Szerző | José Eugenio Abajo Alcalde |
Cím | Cigány gyerekek az iskolában |
Kiadó | Nyitott Könyvműhely Kiadó |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 318 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9725 28 7 |
A cigány gyerekek iskolai neveléséből adódó konfliktusok, a gyakori szegregáció, a kisebbségi és szociálisan hátrányos lét összemosása a szellemi fogyatékossággal, Magyarországon is igen gyakori probléma, amely a társadalom egésze mellett a médiát is kiemelten foglalkoztatja. Abajo a kulturális antropológia résztvevő megfigyeléses módszerével kutatott egy éven keresztül a spanyolországi Aranda de Dueróban... |
|
|
Leírás
A cigány gyerekek iskolai neveléséből adódó konfliktusok, a gyakori szegregáció, a kisebbségi és szociálisan hátrányos lét összemosása a szellemi fogyatékossággal, Magyarországon is igen gyakori probléma, amely a társadalom egésze mellett a médiát is kiemelten foglalkoztatja. Abajo a kulturális antropológia résztvevő megfigyeléses módszerével kutatott egy éven keresztül a spanyolországi Aranda de Dueróban. Kutatásai amellett, hogy közösségi szintűek, egyben általános érvényűek is. A tárgykörre vonatkozó legfrissebb pedagógiai és pszichológiai elméletek bemutatása mellett a cigány gyerekekkel kapcsolatos nevelési, oktatási kérdésekre olyan gyakorlati válaszlehetőségeket kínál, amelyek hazánkban is igen hasznosak lehetnek.
Írta: José Eugenio Abajo Alcalde
Fordította: Papp Attila
Lektor: Orbán Eszter
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
I. előszó
II. előszó
III. előszó
Bevezetés
ELSŐ RÉSZ
I. fejezet
A kutatás tárgya, módszertana és elméleti háttere
MÁSODIK RÉSZ
A kutatási eredmények
II. fejezet
Néhány adat az arandai cigány gyerekek iskoláztatásáról és a felnőttek képzéséről Arandában
III. fejezet
Társadalmi és iskolai versenyhelyzet – A cigány gyerekek marginalizálódását kiváltó közeg
IV. fejezet
A sztereotípiák mint a kirekesztés ösztönzői
V. fejezet
A cigány gyerekek iskolai megítélése
VI. fejezet
Kettős nyelvhasználat, kettős oktatási rendszer
VII. fejezet
A tanító helyzete és szerepe a cigány gyerekek iskoláztatásában
VIII. fejezet
A cigány családok hatása gyerekeik iskoláztatására. Feszültség – befogadás – kirekesztés
IX. fejezet
Iskolai dinamika és osztálydinamika. Kettős kötésű kapcsolatok
X. fejezet
Végkövetkeztetések
HARMADIK RÉSZ
XI. fejezet
Jövőképek: síkraszállás a szociális és érzelmi kapcsolatokért