Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába
Paraméterek
Szerző | Sántha Kálmán |
Cím | Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanába |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 162 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 7338 99 1 |
Eredeti ár:
2.380 Ft
2.261 Ft
Online kedvezmény:
5%
A kötet a nemzetközi és a hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalomra, illetve folyamatos gyakorlati kutatómunkára alapozva foglalja össze a kvalitatív kutatási paradigmával kapcsolatos ismereteket. |
|
|
Leírás
A kötet a nemzetközi és a hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalomra, illetve folyamatos gyakorlati kutatómunkára alapozva foglalja össze a kvalitatív kutatási paradigmával kapcsolatos ismereteket. Bevezet a kvalitatív kutatásmódszertan alapvető elméleti és gyakorlati kérdéseibe, így olyan könyvet tarthat a kezében az olvasó, amely elméleti és módszertani alapokat ad a kvalitatív vizsgálat szakszerű tervezéséhez, megvalósításához és prezentálásához.
A könyv feltárja a különböző nézeteket valló kutatóknak a vizsgálat felépítésére, a metodológiai elvek érvényesítésére, a mintavételre, a módszerekre, a kvantitatív és a kvalitatív technikák kombinálhatóságára vonatkozó álláspontjait. Elemzi az etikai szempontok jelentőségét, tárgyalja a kvalitatív kutatás felépíthetőségének előnyeit és hátrányait, az általánosíthatóság problémáit, továbbá a kvalitatív vizsgálatok jövőbeni lehetőségeinek és feladatainak jelzésére is vállalkozik. Mindezen elméleti és gyakorlati aspektusokat a kvalitatív vizsgálatok fejlődésvonalának feltérképezése foglalja keretbe. A fejezetek végén lévő összefoglaló kérdések, a kulcsszavak jegyzéke, a név- és tárgymutató a munka felhasználóbarát jellegét erősítik.
A könyv azon kutatóknak, gyakorló pedagógusoknak, valamint egyetemi és főiskolai hallgatóknak ajánlható, akik a neveléstudomány különböző területein végeznek kvalitatív, illetve kvantitatív és kvalitatív módszerkombinációt alkalmazó kutatásokat, továbbá érdeklődésüket felkeltette többek között az a körültekintés és sokoldalúság, amelyek a hiteles kvalitatív vizsgálatok nélkülözhetetlen feltételei. Hasznosan forgathatják mindazok is, akik más társadalomtudományi területeken folytatnak kvalitatív vizsgálatokat vagy érdeklődnek a kutatásmódszertan iránt.
Eötvös József Könyvkiadó, 2009.
Írta: Sántha Kálmán
Lektor: Szabolcs Éva
Tartalom
Előszó
Bevezetés
1. A kvalitatív paradigma
1.1. Tudománytörténeti háttér
1.2. A kezdet és napjaink
1.3. Küzdelem és stabilizáció
2. A kvalitatív kutatás gyakorlata
2.1. A kvalitatív kutatás szerkezete
2.2. Korlátozó tényezők
2.3. Előnyök és hátrányok
2.4. Általánosítás
2.5. A kutató szerepe
3. Módszertani háttér
3.1. A kvalitatív módszertani tengely
3.2. Gyakran alkalmazott kvalitatív módszerek, technikák
3.2.1. A támogatott felidézés
3.2.2. A kognitív térkép
3.2.3. A metaforakutatás
3.2.4. Az interjú
3.2.5. A beavatkozás nélküli vizsgálatok
3.3. A kvalitatív módszerek csoportosítása
3.4. Kvalitatív adatfelvétel és -elemzés
3.5. A kvalitatív adat és a mérés
3.6. A kvalitatív minta és a mintavétel
3.6.1. Terminológiai problémák
3.6.2. A minta
3.6.3. Kvalitatív mintavételi stratégiák
4. A kvalitatív és kvantitatív módszerek kombinálhatósága
4.1. Az integrált modellek megvalósíthatósága
4.2. A szekvenciális-modell és a fázis-modell kapcsolata
4.3. A trianguláció modell
4.4. A kvantitatív és a kvalitatív eredmények integrációja
5. A kvalitatív metodológiai elvek: stabilizáció vagy bizonytalanság
5.1. Klasszikus vagy speciális kritériumok
5.1.1. Objektivitás vagy hermeneutikus kör, fegyelmezett szubjektivitás
5.1.2. Érvényesség vagy trianguláció. kommunikativ és pragmatikai érvényesség, érvényesség ránézésre, interpretáció argumentatív biztosítása, interjúszituációk validálása
5.1.3. Megbízhatóság vagy autentikusság. procedurális megbízhatóság, külső-belső megbízhatóság
5.2. A kritériumok elutasítása
5.3. A kvalitatív kritériumkatalógus
6. Etikai vonatkozások
6.1. A közreműködők védelme
6.2. Kötelezettségeink a társadalommal és a kutatókkal szemben
6.3. Az adatok és az eredmények kezelése és nyilvánosságra hozatala
7. A kvalitatív kutatás kivitelezése
8. Kvalitatív stratégia: jelen és jövő
Utószó
Irodalom
Ábrák jegyzéke
Táblázatok jegyzéke
Névmutató
Tárgymutató