Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Bevezetés a könyvtárhasználat tanításába

Paraméterek

Szerző Dán Krisztina – Haralyi Ervinné
Cím Bevezetés a könyvtárhasználat tanításába
Alcím Módszertani segédanyag óraleírásokkal
Kiadó Fővárosi Pedagógiai Intézet
Kiadás éve 2001
Terjedelem 375 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 501 181 4
Eredeti ár:
2.400 Ft
1.200 Ft
Online kedvezmény: 50%

Kézikönyvünket hiánypótló segédletnek szánjuk a könyvtárpedagógia területén. A könyvtárostanárok és más szakos kollégáink számára összegezzük, közzétesszük a használói képzés során szerzett tapasztalatokat, elősegítve ezzel tantárgymódszertani (ön)képzésüket.

Leírás

Kézikönyvünket hiánypótló segédletnek szánjuk a könyvtárpedagógia területén. A könyvtárostanárok és más szakos kollégáink számára összegezzük, közzétesszük a használói képzés során szerzett tapasztalatokat, elősegítve ezzel tantárgymódszertani (ön)képzésüket. A kiadvány gerincét a különböző iskolákban szervezett és videóra vett könyvtárhasználati órák jegyzőkönyvei alkotják, amelyek kiegészülnek a foglalkozásokhoz készült feladatsorokkal, szemléltető anyagokkal, applikációkkal, esetenként az órához kapcsolódó tanulói dolgozatokkal. A videós órák metodikai elemzéséből kiindulva fogalmazzák meg a kötet módszertani tanulmányai azokat a gyakorlatban jól bevált, általánosításra érdemes tantárgymódszertani ajánlásokat, melyek megkönnyíthetik a fejlesztő program során kimunkált eredmények helyi pedagógiai alkalmazását. Az óravázlatok mellett megtalálhatók a foglalkozások megtervezéséhez alapul vett könyvtárhasználati makro- és mikrotantervek, az informatikába és a magyar nyelvbe beépülő tananyag fogalmi struktúrája, valamint a könyvtárhasználati fogalomértelmezések eddig legteljesebb gyűjteménye. A kézikönyvet egy válogató jellegű bibliográfiával egészítettük ki annak érdekében, hogy kollégáink továbbképzésükhöz, mindennapi problémáik megoldásához, tájékoztató munkájuk során megtalálják a segítségül hívható forrásokat. A módszertani kiadványt mindenekelőtt azoknak a már pályán működő könyvtárostanároknak a figyelmébe ajánljuk, akik az új tantervi program szerint rövidesen elkezdik a tanulók korábbinál intenzívebb könyvtárhasználói képzését, és akik szakmai tapasztalataikkal más tantárgyak könyvtárra épülő tevékenységéhez is segítséget nyújthatnak. De haszonnal forgathatják a segédletet a tanárjelöltek, leendő könyvtárostanárok és más szakos pedagógusok is, mindazok, akik pedagógiai hitvallásukban az ismeretátadás helyett fontosabbnak tartják a tanulók önálló tájékozódását, hatékony tudásszerzését szolgáló fejlesztő tevékenységet.
 
 
Írta: Dán Krisztina – Haralyi Ervinné
Lektor: Katsányi Sándor, Réthy Endréné

Tartalom

A videóra vett könyvtárhasználati tanórák tantervelméleti, folyamatszervezési és módszertani megközelítésben

A könyvtárhasználat helye és szerepe a tantervekben és az oktatásban (Dán Krisztina–Haralyi Ervinné)

A program ismertetése – létrejöttének körülményei, pedagógiai funkciói (Haralyi Ervinné)

A könyvtárhasználat tananyagának szerkezete (A videós órák helye a tantervekben) (Dán Krisztina és Haralyi Ervinné

A könyvtárhasználat tananyagának fogalomszerkezete (Haralyi Ervinné)

Módszertani ajánlások a könyvtárhasználati órák tervezéséhez és gyakorlati megvalósításához (Haralyi Ervinné)

A rögzített tanórák helye és szerepe a könyvtárhasználatra nevelésben és a pedagógus-továbbképzésben (Haralyi Ervinné)

A videóra vett könyvtárhasználati foglalkozások órajegyzőkönyvei

Raktári rend. A könyvtár főbb állományegységei (Könyvtárhasználati szakóra: 5. évfolyam)

Kézikönyvtár: Segédkönyvtípusok (Könyvtárismereti szakóra: 5. évfolyam)

A betűrendes leíró katalógus (Könyvtárhasználati szakóra: 6. évfolyam)

Könyvtárbemutató óra a középiskolában (Könyvtárhasználati szakóra: 9. évfolyam)

A középkori városi élet (segédkönyvek a történelemtanításban, történelemóra: 6. évfolyam)

A csodaszarvas-monda szépirodalmi és ismeretközlő művekben (A szépirodalmi és ismeretközlő szövegtípusok jellemzői, irodalomóra: 5. évfolyam)

A reformkor (A szellemi munka technikája, irodalomóra: 10. évfolyam)

A szakmai tájékozódás forrásai (nyomtatott és elektronikus sajtó feldolgozása magyarórán:12. évfolyam)

Információkereső nyelvek (A tartalom szerinti keresés segédletei és módszerei, könyvtárhasználati szakóra: 10. és 12. évfolyamos tanulók)

A tájékoztatás hagyományos és korszerű eszközei (könyvtárhasználati szakóra: 11. évfolyam)

Fogalomgyűjtés és bibliográfia

Fogalomgyűjtemény a könyvtárhasználat tanításához, tanulásához (Haralyi Ervinné–Kovácsné Garamszegi Marianna–Tóth Viktória)

Bibliográfia

A könyvtárhasználatra neveléshez szükséges segédkönyvekről, szakirodalomról, tankönyvekről és egyéb segédletekről (összeállította: Dán Krisztina)

Mellékletek

Válogatás a tanulók dolgozatai között

   A reformkor. A szellemi munka technikája

   A szakmai tájékozódás forrásai