Bevezetés a gendernyelvészetbe
Paraméterek
Sorozat | Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához |
Szerző | Huszár Ágnes |
Cím | Bevezetés a gendernyelvészetbe |
Alcím | Miben különbözik és miben egyezik a férfiak és a nők nyelvhasználata és kommunikációja? |
Kiadó | Tinta Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2009 |
Terjedelem | 128 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9902 29 9 |
Az olvasó az első magyar nyelvű áttekintő gendernyelvészeti művet tartja kezében. A gendernyelvészet az alkalmazott nyelvészetnek az a résztudománya, amely a férfiak és a nők eltérő nyelvhasználatával, egymástól különböző kommunikációjával foglalkozik. |
|
|
Leírás
Tartalom
Előszó
1. fejezet. A férfiak és a nők kommunikációs különbségeivel kapcsolatos vélekedések
1.1. Mitikus gondolkodás a férfiról és a nőről
1.2. Filozófiai gondolatok a férfiról és a nőről
1.3. A férfi- és női nyelv mítosza
1.4. A tudományos gondolkodás kezdetei a női-férfi nyelvhasználatról
1.5. A női és férfi nyelvhasználattal foglalkozó gendernyelvészet önálló kutatási területként való kialakulása
1.6. A gendernyelvészet intézményesülése
2. fejezet. Élettani különbségek a férfiak és a nők között és összefüggésük a nyelvhasználattal
2.1. A biológiai és a társadalmi nem
2.1.1. A biológiai nem
2.1.1.1. A biológiai nem hatása az agyra
2.1.2. A társadalmi nem
2.2. A nők és a férfiak közötti különbségek
2.2.1. Az észlelésben megmutatkozó különbségek
2.2.2. Különbségek a – nyelvhasználattal közvetlenül nem összefüggő – viselkedésben
2.2.3. A nyelvi képességekben megmutatkozó különbségek
2.2.4. A különbségek kialakulása
3. fejezet. A hangzó beszéd eltérései férfi és női beszélőknél
3.1. A beszédet meghatározó biológiai adottságok
3.2. A beszéd hangzásában megragadható különbségek
3.3. A szociális tanulás kínálta módosítási lehetőségek
3.4. A beszédhangok rendszerében megmutatkozó nemi különbségek
3.5. A munkaerőpiac és a különbözőképpen hangzó női és férfi beszéd
4. fejezet. A nyelvtani nem hatása a társadalmi nyelvhasználatra
4.1. A nyelvtani nem és a természetes nem kifejeződése a nyelvekben
4.1.1. Szóképzési lehetőségek a természetes nem kifejezésére
4.1.2. A férfira és a nőre utaló morfémák rendszerbeli összefüggései
4.2. A férfiak és a nők sajátos morfémahasználata
4.2.1. A férfiakra és a nőkre utaló morfémák
4.2.2. A férfiak és a nők morfémahasználatának eltérései
4.3. Létrehozható-e nemileg semleges szöveg?
5. fejezet. Modalitásbeli és szintaktikai eltérések, valamint lexikai különbségek a két nem beszédében
5.1. Modalitásbeli eltérések a férfi és a női nyelvhasználatban
5.1.1. Mellé- és alárendelő szintaktikai szerkezetek
5.1.2. Visszakérdezések, feltételes módú igék, bizonytalankodások
5.2. Lexikai eltérések a férfi és a női nyelvhasználatban
5.2.1. Nyelvi előírások, tabuk a két nem nyelvhasználatában
5.2.2. Az egyik nem által előnyben részesített szavak
5.3. A nők és a férfiak normakövetése
5.3.1. A nők mint az archaikus nyelvhasználat megőrzői
5.3.2. A nők mint nyelvhasználati újítók
5.3.3. A nők és a férfiak eltérő normakövetése
6. fejezet. A férfiak és a nők által együttesen és külön-külön használt szövegtípusok áttekintése
6.1. A szövegfajták nemi alapú elosztása
6.1.1. Kizárólagosság, tiltás és megengedés
6.1.2. Nemi alapú szövegválasztás
6.1.3. A humoros szövegek nemi megoszlása
6.1.3.1. A humor a munkahelyen
6.1.3.2. Nemileg különböző humor a nyilvánosság előtt
6.2. Stílusok és regiszterek
6.3. Hogyan szokunk rá, hogy férfiasan vagy nőiesen beszéljünk?
7. fejezet. A női és férfi, valamint a vegyes nemű csoportok társalgásának jellemző jegyei
7.1. Vegyes nemű csoportok
7.2. A női és a férfi csoportok beszélgetései
8. fejezet. Az udvariasság és a (nyelvi) agresszió a két nemnél
8.1. A homlokzat és a vele kapcsolatos tevékenységek: az udvariasság és a (nyelvi) agresszió
8.1.1. Társadalmanként eltérő udvariassági szokások
8.2. A társadalmi normákra való szoktatás gyermekkorban
8.2.1. A fiúk és a lányok eltérő szereprepertoárjának kialakítása a családban
8.2.2. Nemi szerepre való felkészülés a gyermekek és a serdülők közösségeiben
9. fejezet. A nő és a férfi testi megjelenése a nyilvános térben
9.1. A két nem megjelenése a nyilvános térben
9.1.1. A női és férfi ruházkodás jelszerűsége
9.1.2. A női és férfi test megjelenése
9.2. A testbeszéd nemi különbségei
9.3. Nem-verbális kommunikáció
9.3.1. Nemi különbségek a nem-verbális kommunikációban
9.3.1.1. Fejtartás, mimika
9.3.1.2. Gesztusok, testtartás, mozgás
9.4. Nemi különbségek a nem-verbális kommunikáció értelmezésében
10. fejezet. A foglalkozások kommunikációigényének felértékelődése, és ahogy a két nem alkalmazkodik hozzá
10.1. A munkakörök kommunikációs igényének megváltozása
10.1.1. A kizárólag kommunikációra épülő munkakörök
10.1.2. A kommunikációs munkakörökhöz kapcsolódó követelmények
10.1.3. Nemi megkülönböztetés a kommunikációs munkahelyeken
10.2. Nemi különbségek a felsőoktatásban és a foglalkoztatás egyes szféráiban
10.3. Nemi különbségek a munkahelyi hierarchiában
10.4. A különbségtevés első lépése: a kapuőri helyzet
10.5. A nemek szerinti megoszlás a politika szférájában
10.5.1. A nemek aránya az érdekképviseleti szervekben
11. fejezet. A nő és a férfi helye a különböző társadalmakban és ennek nyelvi lenyomata
11.1. A férfi és a nő: norma és eltérés
11.1.1. A férfi és a nő eltérő névhasználata a magyar nyelvközösségben
11.1.2. A két nem eltérő megszólítási formái a magyar nyelvközösségben
11.2. A nemek közti diszkriminatív különbségtevés: a szexizmus
11.2.1. A nyelvbe kódolt nyílt szexizmus
11.2.2. A nyelvhasználatban megjelenő rejtett szexizmus: a sztereotípiák
11.2.2.1. A férfiak és a nők eltérő megjelenítésében megmutatkozó szexizmus
11.2.3. Nyelvkritika
11.2.3.1. A nyelvi elemekre irányuló kritika
11.2.3.2. A nyelvhasználatra irányuló kritika
12. fejezet. A különbségek magyarázatára alkalmas elméleti keretek: biologisztikus és szocializációs magyarázatok
12.1. A társadalmi nemek elméleti keretei: biologisztikus és szocializációs magyarázatok
12.1.1. A különbségek adottak, velünk születtek
12.1.2. A különbségek létrejöttében a szociális tanulás játszik döntő szerepet
12.1.3. A nemhez kötött különbségek nem előre adottak, hanem magában a cselekvésben, az interakcióban jönnek létre
12.2. A két nem eltérő kommunikációjának modelljei
12.2.1. A deficithipotézis
12.2.2. A dominanciaelmélet
12.2.2.1. A nyelvhasználat illesztése a deficithipotézishez és a dominanciaelmélethez
12.2.3. A differenciahipotézis
12.2.4. A (de)konstrukciós modellek
12.3. A kutatás további feladatai, perspektívái
Források
Válogatott bibliográfia