Leírás
„A jegyzet jelen állapotában alkalmas arra, hogy az érvényes mintatanterv alapján a drámapedagógus-képzés alaptankönyve legyen a Károli Egyetemen, s akár más pedagógusképzési kurzusokon is jól használható, jól eligazít a hazai drámapedagógia terminológiájában, alapfogalmai között, értelmezhető leírást ad az egyes módszerekről” - írja Trencsényi László, a könyv lektora.
A könyv első része bevezetés a drámapedagógiába, mely a teljesség igénye nélkül, rövid elméleti áttekintést kíván adni a drámapedagógia pedagógiai, pszichológiai gyökereiről, forrásairól, irányzatairól, korszakairól, képviselőiről, magyarországi elterjedéséről, némi kitekintéssel a drámapedagógia külföldi – elsősorban angolszász – képviselőinek munkásságára. A második rész a drámapedagógia gyakorlati részével foglalkozik, ebben dramatikus gyakorlatok, szabályjátékok ismertetése, csoportosítása, valamint ezek használatához fűzött megjegyzések találhatók. Külön foglalkozunk az ún. globális szimuláció és a falujáték ismertetésével, bemutatva ezek típusait, illetve alkalmazásuk lehetőségeit, előnyeit és nehézségeit.
A jegyzet mindenekelőtt a drámapedagógiai foglalkozások rendjébe illeszthető játékok gazdag gyűjteménye, kiegészítve a szerző tapasztalataival. Reméljük, az érdeklődő hallgatók és kollégák haszonnal forgatják majd ezt a jegyzetet a mindennapi munkájuk során.
L'Harmattan Kiadó, 2020.
Írta: Lannert Keresztély István
Lektor: Trencsényi László
Kapcsolódó témakör:
Paraméterek
Sorozat | Károli Könyvek |
Szerző | Lannert Keresztély István |
Cím | Bevezetés a drámapedagógiába |
Alcím | Elmélet és gyakorlat |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 130 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 414 633 9 |
Tartalom
BEVEZETÉS
I. A DRÁMAPEDAGÓGIA ELMÉLETE
1. A drámajáték pedagógiai, pszichológiai gyökerei
2. A drámapedagógia forrása, kapcsolódási lehetőségei
A drámapedagógia és a pszichodráma kapcsolata
3. Az angolszász drámapedagógiai hagyomány
Személyes készségek fejlesztése
Szakértői játék
4. A magyarországi drámapedagógia fogalma, múltja, jelene
5. A drámapedagógia magyarországi történetének korszakolása
A színházi nevelés korszakai
II. A DRÁMAPEDAGÓGIA GYAKORLATI ALKALMAZÁSA
1. Dramatikus gyakorlatok csoportosítása
2. Ismerkedő játékok
3. Bemelegítő, munkára hangoló gyakorlatok
4. Érzékelésfejlesztő gyakorlatok
Látásfejlesztő gyakorlatok
Tapintási, szagló és érzékelő gyakorlatok
Hallásfejlesztő gyakorlatok
5. Koncentrációfejlesztő gyakorlatok
6, Kapcsolatteremtés, -mélyítés, bizalomfejlesztő gyakorlatok
7. Légzésgyakorlatok
8. Beszédkészség-fejlesztő gyakorlatok
Élethelyzet-gyakorlatok
9. Ön- és csoportismereti játékok
Összegzés
10. Globális szimuláció
a. Falujáték
b. Sziget
c. Utazás autóbusszal
d. Szálloda
e. Utazási iroda
f. A globális szimuláció tapasztalatai, nehézségei, előnyei
FÜGGELÉK
UTÓSZÓ HELYETT
BIBLIOGRÁFIA
RAJZOK A FALUJÁTÉKHOZ