Leírás
Az iskolákban jelentős számban vannak olyan gyerekek, akik tanulási nehézségekkel, olvasási, helyesírási problémákkal küszködnek. Ezeket az újszerű feladatokat azoknak a pedagógusoknak ajánlom, akik ezen tanulók fejlesztését vagy korrepetálását felvállalják egyéni, csoport vagy osztálykeretben. A gyakorlóanyag nemcsak az olvasást tanítja, hanem az ahhoz szükséges képességek, készségek fejlesztését is szolgálja. Játékosan, változatos módon, sokoldalúan gyakoroltatja az olvasást megalapozó képességeket: az emlékezetet, az analízis-szintézis műveletét, szerialitást, alak-háttér megkülönböztetést, a rész-egész viszonyának felismerését. A szókincs gyarapítása, a helyesírási és nyelvtani ismeretek összekapcsolása, a hangok-betűk szerepének tudatosítása is megvalósul a feladatok gyakorlása közben. A feladatlapok mindegyike sokfajta fejlesztésre kínál variációkat betűnként, így lehetőséget nyújt arra, hogy csak azokat a gyakorlattípusokat végeztessük el, amelyre a tanulónak szüksége van. A feladatok elrendezése tematikus, és a fokozatosság elve szerint készült. A játékosság az érdeklődést is felkelti, így a tanórákon és a tanórán kívüli feldolgozásra is alkalmas. Ez a könyv minden iskolatípus és módszer kiegészítő anyagául szolgálhat, bár eredetileg Meixner Ildikó Játékház című tankönyvcsaládjához kapcsolva, a nagybetűk tanulásának időszakában kezdte el használni fejlesztőpedagógiai munkaközösségünk. A fejlesztő tagozaton tanulók számára szükségesnek bizonyultak ezek a képességfejlesztő feladatok a betűtanítás során.
Betűtanítási sorrend:
A I Í O Ó M S T Z P H U Ú E Á K L N Ö Ő É V B C Ü Ű F G J D R SZ TY CS GY ZS NY LY
Ez a sorrend a homogén gátlás kiküszöbölésével a betűtévesztések elkerülését szolgálja. Felhasználható olvasás- és írásórákon is. A nagybetűk olvasásának és írásának tanítása együtt történik. Előnye, hogy látja, olvassa, írja, felismeri, kipótolja, s közben játékosan kialakul a betűk elsajátítása. Kiegészítő anyagként szolgálhat éppen ezért azoknak, akiknek a tankönyv gyakorlatai kevésnek bizonyulnak. Akiknél korábbi kudarcok már a hagyományos tankönyvek használatát sikertelenné teszik, azoknál ezek a játékos, változatos, nehézségbeli különbségeket nyújtó feladatok hatékonyak lehetnek. A többségi általános iskolák tanulóinál több gyakorlással rögzíti a tanultakat.
Logopédia Kiadó, 2006.
Írta: Tarnai Klára
Lektor: Rosta Katalin
Paraméterek
Sorozat | Habilitációs programcsomag |
Szerző | Tarnai Klára |
Cím | Betűsuli 2. |
Alcím | Képességfejlesztő munkatankönyv a nagybetűk tanulásához |
Kiadó | Logopédia Kiadó |
Kiadás éve | 2006 |
Terjedelem | 112 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 963 86203 90 0 |