Leírás
A beszédtechnika a beszéd akusztikájának a javítására szolgál. Tanulása során részekre szedjük az amúgy automatikusan működő beszédfolyamatot. Legelőször a légzés-hangadás gyakorlatát tudatosítjuk. A beszédhibák javítását fonetikai szabályok szerint végezzük. Egy-egy parányi beszédhiba korrigálása rengeteg időt és munkát igényel. Beszédünkben javarészt csodálatos zeneiség is rejlik. Többnyire ebben is sokat hibázunk. A belső összetartó erő a ritmus, mely szabályos lüktetésű, és változó tempókban és szünetekben nyilvánul meg. A hangszín és a hanglejtés a beszéd zenei magasságának és mélységének a változása. A szép beszédhez meg kell tanulnunk a hangsúlyviszonyok felismerését és pontos alkalmazását is. A magabiztos, jó technikával és némi rutinnal a beszélő lámpaláza is legyőzhető.
A beszéd javítása elképzelhetetlen visszajelzési információk nélkül. Kezdetben ehhez ad segítséget a beszédtechnikában jártas tanár, majd folyamatosan kialakul a beszédre figyelés képessége. A beszédtechnikai oktatás is a beszédállapot felmérésével, a hibák, hiányosságok rögzítésével, tudatosításával kezdődik, majd elindul az a hosszú folyamat, melyben elkezdődik a beszéd automatizmusának felbontása, a beszédfolyamat részekre szedése, az egyes hangzók, hangkapcsolatok javítása. A tanulás befejezésekor már csak a tartalomra, a helyes hangsúlyozásra és az érzelmekkel árnyalt gondolatok közvetítésére irányítjuk növendékeink figyelmét!
Holnap Kiadó, 2017.
Írta: Thoroczkay Miklósné
Lektor: Fehér Ildikó, Rátkay Ildikó
Illusztrálta: Bodor Zoltán
Fotók: Bonczné Tóth Mária
Paraméterek
Szerző | Thoroczkay Miklósné |
Cím | Beszédtechnikai gyakorlókönyv |
Kiadó | Holnap Kiadó |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 394 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 346 974 3 |
Tartalom
Ajánlás (Fehér Ildikó)
1. Bevezető
2. Beszédre hangolódás
2.1. Bemelegítő gyakorlatok
3. A beszéd és kommunikáció
3.1. Megfigyelési gyakorlatok
4. A gyakorlatok felépítésének menete tanári segédlettel
5. Beszédállapot felmérése
6. Beszéd- és légzőszervek
6.1. A légzés
6.2. Légzőgyakorlatok
6.3. Szemelvények a légzőgyakorlatokhoz
6.4. Fontos tudnivalók a légzőgyakorlatokról
6.5. Fontos légzőgyakorlatok
7. A hangadás
7.1. Hangadó gyakorlatok
7.2. Szemelvények a hangadó gyakorlatokhoz
7.3. Fontos tudnivalók a hangadógyakorlatokról
7.4. Fontos hangadó gyakorlatok
8. Az artikuláció
8.1. Magyarbeszédhangzók
8.1.1. Magánhangzóink képzése
8.1.2. A mássalhangzók felosztása
8.1.3. A nyelvhegyi pergésű r hangzó képzési helye
8.1.4. Sz—z— (c) hangzók képzési helye
8.1.5. S—zs—(cs) hangzók képzési helye
8.2. Artikulációs gyakorlatok
8.2.1. Az r hangzó célzott gyakorlatai
8.2.2. Sziszegő hangzók: az sz javításának célzott gyakorlatai
8.2.3. Z hangzó javításának célzott gyakorlatai
8.2.4. C hangzó javításának célzott gyakorlatai
8.2.5. Susogó hangzók: az s javításának célzott gyakorlatai
8.2.6. Zs hangzó javításának célzott gyakorlatai
8.2.7. Cs hangzó javításának célzott gyakorlatai
8.2.8. S—zs—cs és sz—z—c hangzócsoport vegyes gyakorlatsorai
8.3. Fontos tudnivalók az artikulációs gyakorlatokról
8.3.1. Nyelvtörő gyakorlatok
8.4. Szemelvények az artikulációs gyakorlatokhoz
8.5. Az artikuláció gyakorlatai versekben
8.6. Fontos artikulációs gyakorlatok
9. A beszédfolyamatról
9.1. A hangzók egymásra hatása
9.2. Ritmus és tempó
9.3. Ritmus- és tempógyakorlatok
9.4. Versek a ritmus- és tempógyakorlatokhoz
9.5. Fontos tudnivalók a tempó- és ritmusgyakorlatokról
9.6. Hangerő, hangsúly
9.6.1. Grafikus jeleink
9.7. Hangerő- és hangsúlygyakorlatok
9.7.1. Értelmi vagy logikai hangsúly
9.7.2. Érzelmi hangsúly
9.7.3. Ritmikai hangsúly
9.8. Hangsúlygyakorlatok versekben
9.9. Szemelvények a hangsúlygyakorlatokhoz
9.10. Különböző tematikájú szakterületek
9.11. Mondatfonetikai eszközök
9.12. Értelmező és hangsúlygyakorlatok
9.13. A hangszín
9.14. Hangszíngyakorlatok
9.15. Fontos tudnivalók a beszédfolyamatot segítő gyakorlatokról
10. Nyelvhelyességi példák
11. Irodalomjegyzék
12. Utószó