Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick

Paraméterek

Sorozat Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu)
Szerző Deres Kornélia
Cím Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick
Alcím Dokumentumszínház, újrajátszás és az archívumok felnyitása
Kiadó Kronosz Kiadó
Kiadás éve 2022
Terjedelem 268 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 6339 63 8
Eredeti ár:
2.800 Ft
2.520 Ft
Online kedvezmény: 10%

Színház, test, dokumentum: hogyan kapcsolódik ez a három elem a kortárs művészeti és archiválási gyakorlatokban? Mi az az élő dokumentáció? Miként válik a színházi alkotó régésszé vagy szellemidézővé? Hogyan reflektál a Kádár-rendszer utóéletére egy dokumentumszínházi előadás, egy kísérleti táncelőadás és egy archívum eseményrekonstrukciója? A társadalmi és egyéni szabadság hiánya miért köti össze a hatvanas-hetvenes éveket és a jelenünket?

Leírás

Színház, test, dokumentum: hogyan kapcsolódik ez a három elem a kortárs művészeti és archiválási gyakorlatokban? Mi az az élő dokumentáció? Miként válik a színházi alkotó régésszé vagy szellemidézővé? Hogyan reflektál a Kádár-rendszer utóéletére egy dokumentumszínházi előadás, egy kísérleti táncelőadás és egy archívum eseményrekonstrukciója? A társadalmi és egyéni szabadság hiánya miért köti össze a hatvanas-hetvenes éveket és a jelenünket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ ez a kötet, miközben a kortárs dokumentumszínház hazai és európai példáit, az újrajátszás művészeti és kritikai metódusait, illetve az archívum és performativitás jelenbeli összefüggéseit kutatja. Az 1956-os forradalom, a kádári besúgórendszer és annak mentális ára, az állambiztonság alapjain kialakuló biztonsági állam, de még a Hamlet is előkerül. A könyv egyik alapvetése, hogy a test szerepét újra kell értékelni a múlt felidézésének, feldolgozásának és az archiválásnak a folyamataiban. De ehhez a színházi előadások axiómaként kezelt elmúlását is felül kell vizsgálni, méghozzá az előadás folytatólagos jelenlétének elméletein és kortárs példáin keresztül. A könyv a Rimini Protokoll, a Természetes Vészek Kollektíva, a Wooster Group és Kelemen Kristóf alkotói gyakorlatainak, a Dohány utcai Lakásszínház emlékezetének és a Blinken OSA Archívum eseményeinek elemzésén keresztül ajánl fel egy olyan perspektívát, amely új összefüggésekben láttatja a dokumentumalapú tudástermelés és testközpontú emlékez(tet)és dinamikáit.

 

Kronosz Kiadó, 2022.

Színháztudományi Kiskönyvtár

Írta: Deres Kornélia

 

Tartalom

Bevezetés: Kezdjük Újra!

Magyar múltak: dokumentumszínházi trilógia

Dokumentumszínházi hagyományok

„Magukról beszélünk”

Akácos sztorik

Besúgó Rómeó

„A jövő itt van és sose lesz vége”

Részvétel, játék és tanúság: belépés a múltba

Telefonközpont és technointimitás

Szituációs terek és újrajátszott események

Zsigeri színház, történő terek, életre kelt dokumentumok

A klausztrofóbia visszatér: tánc, test, történelem

Archívumok, testek, (fel)elevenítés

Klausztrofób terek

Az üvegkoporsó visszatér

A kontroll megmarad

Az archívum felnyitása

Szellemek a színen és a képernyőn: a Hamlet körforgása

Múltidézés és nosztalgia

A Hamlet és a hagyományok körforgása

Meglékelt Yorick

Szellemképek és -hangok

Megőrzés, archiválás, hagyományozás: gondoskodás és gyanú között

Nyilvános terek és színházi helyszínek a hatvanas-hetvenes évek során

A gondoskodás és gyanakvás archiválási gyakorlatai

A Lakásszínház története(i) és annak állambiztonsági megőrzése

Megőrző gondoskodás és kulturális emlékezet

Az archívumok életre kelnek

Archivált tabuk és feloldásuk: 1956 emlékezete

Kiállított anyagok és anyagtalan szellemek

A holtak hangjai

Szubmediális terek és életteliség

Bibliográfia

Névmutató