Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick
Paraméterek
Sorozat | Színháztudományi Kiskönyvtár (SziTu) |
Szerző | Deres Kornélia |
Cím | Besúgó Rómeó, meglékelt Yorick |
Alcím | Dokumentumszínház, újrajátszás és az archívumok felnyitása |
Kiadó | Kronosz Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 268 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6339 63 8 |
Színház, test, dokumentum: hogyan kapcsolódik ez a három elem a kortárs művészeti és archiválási gyakorlatokban? Mi az az élő dokumentáció? Miként válik a színházi alkotó régésszé vagy szellemidézővé? Hogyan reflektál a Kádár-rendszer utóéletére egy dokumentumszínházi előadás, egy kísérleti táncelőadás és egy archívum eseményrekonstrukciója? A társadalmi és egyéni szabadság hiánya miért köti össze a hatvanas-hetvenes éveket és a jelenünket? |
|
|
Leírás
Színház, test, dokumentum: hogyan kapcsolódik ez a három elem a kortárs művészeti és archiválási gyakorlatokban? Mi az az élő dokumentáció? Miként válik a színházi alkotó régésszé vagy szellemidézővé? Hogyan reflektál a Kádár-rendszer utóéletére egy dokumentumszínházi előadás, egy kísérleti táncelőadás és egy archívum eseményrekonstrukciója? A társadalmi és egyéni szabadság hiánya miért köti össze a hatvanas-hetvenes éveket és a jelenünket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ ez a kötet, miközben a kortárs dokumentumszínház hazai és európai példáit, az újrajátszás művészeti és kritikai metódusait, illetve az archívum és performativitás jelenbeli összefüggéseit kutatja. Az 1956-os forradalom, a kádári besúgórendszer és annak mentális ára, az állambiztonság alapjain kialakuló biztonsági állam, de még a Hamlet is előkerül. A könyv egyik alapvetése, hogy a test szerepét újra kell értékelni a múlt felidézésének, feldolgozásának és az archiválásnak a folyamataiban. De ehhez a színházi előadások axiómaként kezelt elmúlását is felül kell vizsgálni, méghozzá az előadás folytatólagos jelenlétének elméletein és kortárs példáin keresztül. A könyv a Rimini Protokoll, a Természetes Vészek Kollektíva, a Wooster Group és Kelemen Kristóf alkotói gyakorlatainak, a Dohány utcai Lakásszínház emlékezetének és a Blinken OSA Archívum eseményeinek elemzésén keresztül ajánl fel egy olyan perspektívát, amely új összefüggésekben láttatja a dokumentumalapú tudástermelés és testközpontú emlékez(tet)és dinamikáit.
Kronosz Kiadó, 2022.
Írta: Deres Kornélia
Tartalom
Bevezetés: Kezdjük Újra!
Magyar múltak: dokumentumszínházi trilógia
Dokumentumszínházi hagyományok
„Magukról beszélünk”
Akácos sztorik
Besúgó Rómeó
„A jövő itt van és sose lesz vége”
Részvétel, játék és tanúság: belépés a múltba
Telefonközpont és technointimitás
Szituációs terek és újrajátszott események
Zsigeri színház, történő terek, életre kelt dokumentumok
A klausztrofóbia visszatér: tánc, test, történelem
Archívumok, testek, (fel)elevenítés
Klausztrofób terek
Az üvegkoporsó visszatér
A kontroll megmarad
Az archívum felnyitása
Szellemek a színen és a képernyőn: a Hamlet körforgása
Múltidézés és nosztalgia
A Hamlet és a hagyományok körforgása
Meglékelt Yorick
Szellemképek és -hangok
Megőrzés, archiválás, hagyományozás: gondoskodás és gyanú között
Nyilvános terek és színházi helyszínek a hatvanas-hetvenes évek során
A gondoskodás és gyanakvás archiválási gyakorlatai
A Lakásszínház története(i) és annak állambiztonsági megőrzése
Megőrző gondoskodás és kulturális emlékezet
Az archívumok életre kelnek
Archivált tabuk és feloldásuk: 1956 emlékezete
Kiállított anyagok és anyagtalan szellemek
A holtak hangjai
Szubmediális terek és életteliség
Bibliográfia
Névmutató