Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái

Paraméterek

Szerző Nagy László (Miklós)
Cím Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái
Kiadó Kairosz Kiadó
Kiadás éve 2003
Terjedelem 266 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9484 95 4
Eredeti ár:
3.000 Ft
2.700 Ft
Online kedvezmény: 10%

A szerző hazai viszonylatban úttörő jellegű vizsgálatokat végzett az ismeretek alkalmazása terén. Könyve a témában alapkönyv, s egyben hiányt pótol. Most azzal a szándékkal bocsátja közre vizsgálatait, hogy a felnövekvő nemzedékre ne csak az „eszesség” és az elméleti tudás, hanem a tanulás valódi hozama, az „igazi gyakorlati tudás” legyen a jellemző.

Leírás

Széchenyi István naplójában olvasható Metternich véleménye Magyarországról: „Az országban végtelen sok eszesség van, de kevés igazi gyakorlati tudás.” Korszakos jellemzője volt ez oktatásunknak is. A közelmúlt évtizedeken a magyar oktatás mondhatni sikeresen küzdött meg e terhes történelmi örökséggel. Az 1980-as évekre, amikor a nemzetközi vizsgálatokban az ismeretek gyakorlati alkalmazása került előtérbe, diákjainkat elméleti tudásteljesítményükhöz hasonlóan az élmezőnyben találjuk. Mára ez a helyzet megváltozott.
Tanulóink az alkalmazásban, problémamegoldásban a második harmadba csúsztak le. Iskoláinkban újra felütötte fejét az ismeretközpontúság, az akadémikus tudás. A világban azonban a vezető tendencia a pragmatikus tudás lett, s a hangsúly a képességek fejlesztésére tevődött át. Márpedig „Igazi képességfejlesztést csak az ismeretek alkalmazásának elsajátításával érhetünk el”. A magyar diákok tudása is csak akkor lesz versenyképes, ha oktatásunkban megtaláljuk a science, a cognitio és a pragma helyes arányát.
A szerző hazai viszonylatban úttörő jellegű vizsgálatokat végzett az ismeretek alkalmazása terén. Könyve a témában alapkönyv, s egyben hiányt pótol. Most azzal a szándékkal bocsátja közre vizsgálatait, hogy a felnövekvő nemzedékre ne csak az „eszesség” és az elméleti tudás, hanem a tanulás valódi hozama, az „igazi gyakorlati tudás” legyen a jellemző. Az Európai Unióba vezető utunkon az oktatásban újbóli fölerősödő intellektualizmus leküzdéséhez érdemes figyelni Mefisztó intésére: No, már megint az értelem határán járunk, ahol a ti emberi elmétek kezd megzavarodni. Mit állsz össze velünk, ha nem tudsz lépést tartani! Repülni akarsz, és szédül a fejed!

Tartalom

Előszó
Bevezetés
Történeti előzmények, mozzanatok és aktualitások
Tanult elvek felismerése gyakorlati szituációban
Az ismeretek gyakorlati alkalmazása grafikus cselekvésben
Az ismeretek és aktualizálásuk sajátosságai
Az elméleti feladat megoldása
A feladat gyakorlati megoldásának eredményei
A gondolkodás sajátosságai az alkalmazásra szánt probléma felfogásában
Az elmélet és gyakorlat koordinációjának kérdése
Az ismeretek színvonalának és az alkalmazás színvonalának összefüggése
Az elméleti ismeretek és a gyakorlati műveletek tartalmi koordinációja
A grafikus séma – híd az elméleti ismeretek és a gyakorlat között
Konkrét és absztrakt ingerek hatása az ismeretek aktualizálására és alkalmazására
Az exteriorizáció pszichológiai mechanizmusa és az alkalmazásvizsgálatok pedagógiai-pszichológiai tanulságai
Az exteriorizációról
Pedagógiai-pszichológiai tanulságok
Ismeretalkalmazás és szakmai tudás, alkalmazás és pályaalkalmasság
Irodalom