Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái
Paraméterek
Szerző | Nagy László (Miklós) |
Cím | Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái |
Kiadó | Kairosz Kiadó |
Kiadás éve | 2003 |
Terjedelem | 266 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9484 95 4 |
Eredeti ár:
3.000 Ft
2.700 Ft
Online kedvezmény:
10%
A szerző hazai viszonylatban úttörő jellegű vizsgálatokat végzett az ismeretek alkalmazása terén. Könyve a témában alapkönyv, s egyben hiányt pótol. Most azzal a szándékkal bocsátja közre vizsgálatait, hogy a felnövekvő nemzedékre ne csak az „eszesség” és az elméleti tudás, hanem a tanulás valódi hozama, az „igazi gyakorlati tudás” legyen a jellemző. |
|
|
Leírás
Széchenyi István naplójában olvasható Metternich véleménye Magyarországról: „Az országban végtelen sok eszesség van, de kevés igazi gyakorlati tudás.” Korszakos jellemzője volt ez oktatásunknak is. A közelmúlt évtizedeken a magyar oktatás mondhatni sikeresen küzdött meg e terhes történelmi örökséggel. Az 1980-as évekre, amikor a nemzetközi vizsgálatokban az ismeretek gyakorlati alkalmazása került előtérbe, diákjainkat elméleti tudásteljesítményükhöz hasonlóan az élmezőnyben találjuk. Mára ez a helyzet megváltozott.
Tanulóink az alkalmazásban, problémamegoldásban a második harmadba csúsztak le. Iskoláinkban újra felütötte fejét az ismeretközpontúság, az akadémikus tudás. A világban azonban a vezető tendencia a pragmatikus tudás lett, s a hangsúly a képességek fejlesztésére tevődött át. Márpedig „Igazi képességfejlesztést csak az ismeretek alkalmazásának elsajátításával érhetünk el”. A magyar diákok tudása is csak akkor lesz versenyképes, ha oktatásunkban megtaláljuk a science, a cognitio és a pragma helyes arányát.
A szerző hazai viszonylatban úttörő jellegű vizsgálatokat végzett az ismeretek alkalmazása terén. Könyve a témában alapkönyv, s egyben hiányt pótol. Most azzal a szándékkal bocsátja közre vizsgálatait, hogy a felnövekvő nemzedékre ne csak az „eszesség” és az elméleti tudás, hanem a tanulás valódi hozama, az „igazi gyakorlati tudás” legyen a jellemző. Az Európai Unióba vezető utunkon az oktatásban újbóli fölerősödő intellektualizmus leküzdéséhez érdemes figyelni Mefisztó intésére: No, már megint az értelem határán járunk, ahol a ti emberi elmétek kezd megzavarodni. Mit állsz össze velünk, ha nem tudsz lépést tartani! Repülni akarsz, és szédül a fejed!
Tartalom
Előszó
Bevezetés
Történeti előzmények, mozzanatok és aktualitások
Tanult elvek felismerése gyakorlati szituációban
Az ismeretek gyakorlati alkalmazása grafikus cselekvésben
Az ismeretek és aktualizálásuk sajátosságai
Az elméleti feladat megoldása
A feladat gyakorlati megoldásának eredményei
A gondolkodás sajátosságai az alkalmazásra szánt probléma felfogásában
Az elmélet és gyakorlat koordinációjának kérdése
Az ismeretek színvonalának és az alkalmazás színvonalának összefüggése
Az elméleti ismeretek és a gyakorlati műveletek tartalmi koordinációja
A grafikus séma – híd az elméleti ismeretek és a gyakorlat között
Konkrét és absztrakt ingerek hatása az ismeretek aktualizálására és alkalmazására
Az exteriorizáció pszichológiai mechanizmusa és az alkalmazásvizsgálatok pedagógiai-pszichológiai tanulságai
Az exteriorizációról
Pedagógiai-pszichológiai tanulságok
Ismeretalkalmazás és szakmai tudás, alkalmazás és pályaalkalmasság
Irodalom