Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Az iskola romokban
Eredeti ár: 4.900 Ft
4.410 Ft
Online kedvezmény: -10%

Az iskola romokban

Eredeti ár: 4.900 Ft
4.410 Ft
Online kedvezmény: -10%

Az elmúlt másfél évtized oktatáspolitikája nem volt képes – de alighanem úgy is megfogalmazható, hogy nem volt szándékában – kezelni az oktatási rendszer, a tanulók, illetve az iskolák egyenlőtlenségeit. Ennek nyomán a hazai oktatási rendszer kasztosodott. Végeredményben az elmúlt több mint tíz év bebizonyította, hogy az illiberális oktatáspolitika nyomán a beszűkített kondíciókra, központosításra és autonómiamegvonásra épülő közoktatási rendszer teljesítménye végletesen deficites.

Leírás

„Polónyi István ugyan közgazdász és oktatásgazdászként kezdte, de már jó néhány éve valójában oktatáspolitikát művel, amihez nagyon jól használja fel az oktatásgazdasági megközelítést. Az utóbbi években a könyvei, írásai kifejezetten oktatáspolitikai elemzések. Ettől ilyen izgalmasak, és ezért nem csak közgazdászhallgatóknak tanítják írásait, hanem politológusok, szociológusok és pedagógusok is érdeklődve forgatják azokat.”

(Lukács Péter)

Az elmúlt másfél évtized oktatáspolitikája nem volt képes – de alighanem úgy is megfogalmazható, hogy nem volt szándékában – kezelni az oktatási rendszer, a tanulók, illetve az iskolák egyenlőtlenségeit. Ennek nyomán a hazai oktatási rendszer kasztosodott. Végeredményben az elmúlt több mint tíz év bebizonyította, hogy az illiberális oktatáspolitika nyomán a beszűkített kondíciókra, központosításra és autonómiamegvonásra épülő közoktatási rendszer teljesítménye végletesen deficites.

A felsőoktatás is társadalmi státusz szerint tagozódik. A legalsó rétegeknek, az iskolarendszerből kimaradóknak vagy a középfokról érettségi nélkül kilépőknek semmi esélye a továbbtanulásra, az érettségit adó szakképzésben végzetteknek is legfeljebb csak a főiskolákon (vagy új, önfényező/önámító nevükön, alkalmazott tudományok egyetemén) van esetleg hely, a középosztály fiataljai a vidéki nagy egyetemekre kerülhetnek, a felső rétegek a fővárosi elitegyetemekre, az elit gyermekei pedig külföldi felsőoktatási intézményekbe.

„...a modern gazdaságokban a nemzeti jövedelem oroszlánrészét a humán tőkéből származó hozamok teszik ki, és a humán tőkébe való befektetés a gazdasági növekedés motorja”.

(Krueger, 2015)

A könyv arra mutat rá, hogy Magyarország ezt a motort elveszítette, mert lerombolta az iskolát.

 

Gondolat Kiadó, 2025.

Társadalom és oktatás–sorozat 46.

Írta: Polónyi István

Paraméterek

Sorozat Társadalom és oktatás
Szerző Polónyi István
Cím Az iskola romokban
Alcím Helyzetjelenés a hazai oktatásról és a humánerőforrás helyzetéről a 21. század negyedének végén
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2025
Terjedelem 270 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 556 549 8

Kapcsolódó kiadványok

Emberi erőforrásaink 21. százada

Raktáron
Eredeti ár:3.500 Ft 3.150 Ft
-10%

Oktatási mozaik a 2010-es évekről

Raktáron
Eredeti ár:2.900 Ft 2.610 Ft
-10%

Az ebihalak pártján

Raktáron
Eredeti ár:5.999 Ft 5.399 Ft
-10%