Az intelligencia alakulásának előrejelezhetősége és váratlan fordulatai
Paraméterek
Szerző | Kalmár Magda |
Cím | Az intelligencia alakulásának előrejelezhetősége és váratlan fordulatai |
Alcím | Rizikómentesen született, valamint koraszülött gyerekek követésének tanulságai |
Kiadó | ELTE Eötvös Kiadó |
Kiadás éve | 2007 |
Terjedelem | 103 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 463 960 2 |
Eredeti ár:
1.800 Ft
A kötet betekintést nyújt a tudomány jelen állásába az IQ természetét és az intelligencia fejlődését illetően, és bemutatja a szerző 10 éves követő vizsgálatát, amely koraszülött valamint rizikómentes, időre született gyerekek fejlődésének összehasonlítására irányult. |
|
|
Leírás
Az intelligencia a pszichológia egyik legtöbbet használt, de egyúttal leghevesebben vitatott fogalma. A definíciót illető konszenzus hiánya ellenére az intelligenciatesztek eredménye, az IQ nemcsak a pszichológia, hanem egy sor társtudomány számára is nélkülözhetetlen mutató, amely már a gyermekkortól kezdve meglehetősen jól előrejelzi az életben való boldogulás különféle aspektusait. Noha a tudomány már eddig is jelentős mennyiségű adalékot szolgáltatott az intelligencia alakulását befolyásoló tényezőkről, még sok a felfedezésre váró összefüggés. Újabban egyre több kutató érdeklődése fordul a biológiai vagy környezeti okokból atipikus feltételek között fejlődő gyerekek felé annak a fölismerésnek a nyomán, hogy az ilyen természetesen létrejött kísérleti helyzetek különleges lehetőséget nyújthatnak a fejlődés mechanizmusának tanulmányozására. A kutatások egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a fejlődést befolyásoló biológiai és a környezeti tényezők közt bonyolult kölcsönhatások működnek, amelyek megragadása leginkább hosszú távú longitudinális vizsgálatoktól remélhető.
A kötet betekintést nyújt a tudomány jelen állásába az IQ természetét és az intelligencia fejlődését illetően, és bemutatja a szerző 10 éves követő vizsgálatát, amely koraszülött valamint rizikómentes, időre született gyerekek fejlődésének összehasonlítására irányult. A kutatás – esetenként meglepő – eredményei tanulságosak lehetnek mindazok számára, akinek szakterülete vagy tanulmányai folytán az értelmi fejlődés az érdeklődési körébe tartozik.
ELTE Eötvös Kiadó, 2007.
Írta: Kalmár Magda
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
A kutatás elméleti háttere
Az IQ természete és a longitudinális vizsgálatok tanulságai
Az intelligencia mérésének dilemmái, alternatív megoldások
Miért tarthat számot különös érdeklődésre a koraszülött gyerekek értelmi fejlődése?
Értelmi fejlődés és környezeti háttér
A környezet szerepe biológiai rizikó jelenlétében
Az időtényező
Komplex fejlődésmodellek a többtényezős okság és a kölcsönhatások megragadására
Vizsgálatunk céljai, körülményei és módszerei
Vizsgált személyek
Adatfeldolgozás
Eredmények
A környezeti háttér
Az otthoni környezet minősége
Új környezet: az iskola
Az IQ alakulása 3-10 éves kor közt
Az életkor és a születési státus szerepe
Egyéni variációk a csoportátlagok hátterében
Az értelmi fejlődés háttérösszefüggései és előrejelzésének lehetőségei
Számít-e a gyerek neme?
A perinatális státus és a környezeti háttér szerepe
Az intelligencia a kisiskoláskor végén
A fejlődés menete: kontinuitás és diszkontinuitás; a változások intraperszonális és környezeti összefüggései
Megbeszélés
Milyen általános képet mutat a vizsgált csoportok intelligenciája? .
Folyamatos vagy váratlan fordulatokkal tarkított az intelligencia fejlődése? .
Mit tudtunk tetten érni az intelligencia fejlődését befolyásoló tényezők közül?
Az életkor szerepe: az 5-7 éves kori váltás
A fejlődési tendenciák háttere az egyéni változatok tükrében
A longitudinális vizsgálat legfontosabb módszertani tanulságai
Irodalom
Mellékletek