Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Az idegen nyelvek oktatása Magyarországon az ezredfordulón

Paraméterek

Szerző Petneki Katalin
Cím Az idegen nyelvek oktatása Magyarországon az ezredfordulón
Kiadó JATEPress
Kiadás éve 2007
Terjedelem 162 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN JATE17
Eredeti ár:
2.520 Ft
2.394 Ft
Online kedvezmény: 5%

,,A magyarok idegennyelv-tudása, bár az utóbbi években fejlődött, még mindig igen gyenge”! Miért még mindig az elégedetlenség, amikor az iskolai tantárgyak közül talán pont az idegen nyelvek terén történt a legnagyobb fejlődés? 

Leírás

Az idegen nyelvek oktatása az 1970-es évektől kezdődően egyre fontosabb szerepet játszott az emberek életében, az egyre nagyobb mobilitási lehetőségek mellett sokszor a munka elengedhetetlen feltétele lett legalább egy idegen nyelv ismerete. Magyarországon alapvető változást az 1989/90-es év hozott, amikor a közoktatásban megszűnt az a helyzet, hogy központilag kötelezően előírt idegen nyelvet (oroszt) kell mindenkinek tanulni. A nyelvválasztás elméleti lehetősége jelentős, de többnyire spontán fejlődést hozott magával mind az iskolai nyelvoktatásban, mind a tanárképzésben. Alapvetően az ezt követő kb. 10 évet valóságos sikertörténetnek is el lehetne könyvelni. Mégis, úgy tűnik, a nagy fejlődéssel nem mindenki elégedett. Csaknem 15 évvel e változások után pl. ezt olvashatjuk a HVG-ben: ,,A magyarok idegennyelv-tudása, bár az utóbbi években fejlődött, még mindig igen gyenge”! Miért még mindig az elégedetlenség, amikor az iskolai tantárgyak közül talán pont az idegen nyelvek terén történt a legnagyobb fejlődés? 

Lektor: Szablyár Anna

Tartalom

I. fejezet: Bevezető
1. Előzmények
2. Idegennyelv-oktatásunk elmúlt 15 éve a számok tükrében
3. Az Országos Közoktatási Intézetben 2001-2003 között végzett kutatás hátteréről
II. fejezet: Az iskolai nyelvoktatást érő kihívások
1. A tantárgy helyzete, fontossága
2. A tantárgy legsúlyosabb problémái a tanárok szerint
III. fejezet: Nyelvoktatási módszerek jellemzői és hatásuk
IV. fejezet: A tantervek szerepe a nyelvoktatásban
1. A tantervek célja, tartalma, fajtái
2. A NAT Élő idegen nyelv műveltségi terület céljai, tartalmai és követelményei
3. A 2000. évi idegen nyelvi kerettanterv
4. Tantervek az iskolai gyakorlatban
5. Közös követelmények megvalósulása az élő idegen nyelveknél
V. fejezet: Nyelvkönyvek és egyéb tanulási segédletek a nyelvoktatásban
1. Nyelvkönyvek mint tankönyvek
2. Egyéb tanulási segédeszközök használata a nyelvtanításban
VI. fejezet: Nyelvtanári és nyelvtanulói képességek és készségek összefüggései
1. A nyelvtanár kompetenciái
2. A nyelvtanulók képességei
3. Tanulásszervezési formák
4. Nyelvi tevékenységformák a tanórákon
VII. fejezet: A nyelvi teljesítmények mérése és értékelése
1. Nyelvi teljesítmények mérési gyakorlata az iskolákban
2. A 2005-ben bevezetett új nyelvi érettségi
VIII. fejezet: Az idegennyelv-szakos tanárképzés helyzete
1. A gyakorló nyelvtanárok véleménye a tanárképzésről
2. A szakmódszertan helyzete a nyelvtanárképzésben
3. Továbbképzések nyelvtanárok számára
4. Nemzetközi kitekintés
IX. fejezet: Kitekintés
X. fejezet: Utóhang
Bibliográfia