Az énhatékonyság vizsgálata tipikus fejlődésű és intellektuális képességzavart mutató tanulók körében
Paraméterek
Szerző | Nagyné Dr. Hegedűs Anita |
Cím | Az énhatékonyság vizsgálata tipikus fejlődésű és intellektuális képességzavart mutató tanulók körében |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 184 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 34 9 |
A szerző izgalmas, járatlan úton vezeti végig olvasóit. Az intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságát vizsgálja a tipikus fejlődésű tanulókkal összevetve. Az énhatékonyság vizsgálati modelljében alkalmazott eszközökkel hazánkban korábban nem mértek atipikus fejlődésű tanulókat. |
|
|
Leírás
A szerző izgalmas, járatlan úton vezeti végig olvasóit. Az intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságát vizsgálja a tipikus fejlődésű tanulókkal összevetve. Az énhatékonyság vizsgálati modelljében alkalmazott eszközökkel hazánkban korábban nem mértek atipikus fejlődésű tanulókat. Az önértékelés, társas támogatás, az osztályklíma és társas pozíció mérési adatai mellett megismerjük a vizsgálati csoport egyéb jellemzőit, melyek közül kiemeljük az iskolai végzettségre vonatkozó szülői elvárások, a tanuló által vágyott iskolai végzettség megismerését. A kérdőíveket, skálákat és az adatok statisztikai elemzését egyaránt tartalmazza a kötet. A szerző érdeme, hogy a tudományos megállapításokat jól érthetően fogalmazza meg, a gazdag szakirodalom közreadása további értéke a kiadványnak.
(Dr. Torda Ágnes)
Írta: Nagyné Dr. Hegedűs Anita
Lektor: Lányiné Dr. Engelmayer Ágnes, Dr. Torda Ágnes, Dr. habil. Győri János
Szakmai tanácsadó: Dr. Rózsa Sándor
Tartalom
I. BEVEZETÉS
I.1. Fogalomhasználati megfontolások
II. ELMÉLETI BEVEZETŐ
II.1. Az énhatékonyság definiálása, konceptualizálása
II.1.1. A szociális-kognitív elmélet
II.1.2. Az énhatékonyság más változókkal való összevetése
II.1.3. Az énhatékonyság vizsgálata
II.1.4. Az énhatékonyság vizsgálati területei
II.2. Az énhatékonysági vélekedések forrásai
II.3. Az énhatékonysági vélekedések hatásai
II.4. Családi háttér és énhatékonyság
II.4.1. A család általános hatása a gyermeki énhatékonyság alakulására
II.4.2. A családi tőke, a család szocioökonómiai státusza és az énhatékonyság alakulása
II.4.3. A családi hatások szerepe az iskoláskorú gyermekek énhatékonyságának alakulásában
II.4.4. A család hatása a serdülők énhatékonyságára
II.5. Társas kapcsolatok, társas támogatás és énhatékonyság
II.5.1. A társas kapcsolatok szerepe gyermekkorban az énhatékonyság alakulásában
II.5.2. A kortársak szerepe serdülőkorban az énhatékonyság alakulásában
II.6. Iskolai teljesítmény, ismeretelsajátítás és énhatékonyság
II.6.1. Az iskolai teljesítmény, ismeretelsajátítás és énhatékonyság kapcsolatáról általánosságban
II.6.2. Az énhatékonysági vélekedések alakulását befolyásoló fejlődési jellemzők gyermekkorban
II.6.3. Iskolai teljesítmény, ismeretelsajátítás és énhatékonyság serdülőkorban
II.7. Enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók jellemzői énhatékonyságuk alakulása szempontjából
II.7.1. Enyhe fokú intellektuális képességzavar, enyhe értelmi fogyatékosság, tanulási akadályozottság viszonyának rövid fogalmi tisztázása
II.7.2. Az enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók iskolai nevelési-oktatási lehetőségei
II.7.3. Az enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók jellemzői
II.7.4. Intellektuális képességzavart mutató tanuló az osztályban
II.7.5. Az intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságának vizsgálatára irányuló kutatások
III. A KUTATÁS BEMUTATÁSA
III.1. A mérőeszközök
III.1.1. Énhatékonyság kérdőív
III.1.2. Önértékelés skála
III.1.3. Elégedettség a társas támogatással kérdőív
III.1.4. Osztályklíma vizsgálat (osztályközösséggel kapcsolatos szubjektív tanulói vélemény)
III.1.5. Szociometria
III.1.6. Vágyott szakma kérdése
III.1.7. Szülői kérdőív
III.2. Tipikus fejlődésű tanulók énhatékonyságának vizsgálata (I. vizsgálat)
III.2.1. A vizsgálati minta jellemzése
III.2.2. A kérdőívek felvételének menete
III.2.3. A vizsgálat hipotézisei
III.2.3.1. A hipotetikus vizsgálati modell bemutatása
III.2.3.2. A vizsgálati modellhez kapcsolódó hipotézisek
III.2.3.3. A kutatás további céljai
III.2.4. Eredmények
III.2.4.1. A mérőeszközök pszichometriai jellemzőinek bemutatása
III.2.4.2. A változók közötti összefüggések
III.2.4.3. A hipotézisek beválásának vizsgálata
III.2.4.3. Modellépítés – lineáris regresszió
III.2.4.4. A modell vizsgálata
III.2.4.5. A modellre vonatkozó hipotézisek igazolása
III.2.5. Tipikus fejlődésű tanulók énhatékonyságának jellemzői (Összefoglalás)
III.3. Enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságának vizsgálata (II. vizsgálat)
III.3.1. A vizsgálati minta jellemzése
III.3.2. A kérdőívek felvételének menete
III.3.3. A vizsgálat hipotézisei
III.3.3.1. A kutatás további céljai
III.3.4. Eredmények
III.3.4.1. A mérőeszközök pszichometriai jellemzőinek rövid áttekintése
III.3.4.2. A változók közötti összefüggések
III.3.4.3. A hipotézisek beválásának vizsgálata
III.3.4.4. A modell e populációra való illeszkedésének vizsgálata
III.3.5. Enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságának jellemzői (Összefoglalás)
III.4. Tipikus fejlődésű és enyhe fokú intellektuális képességzavart mutató tanulók énhatékonyságának összehasonlító vizsgálata (III. vizsgálat)
III.4.1. A vizsgálati minta jellemzése
III.4.2. A kérdőívek felvételének menete
III.4.3. A vizsgálat hipotézisei
III.4.4. Eredmények
III.4.4.1. Nemek szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.2. Életkor szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.3. Családi háttér szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.4. Észlelt szociális helyzet szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.5. Tanulmányi átlagérték szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.6. Szülő által elvárt legmagasabb iskolai végzettség szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.4.7. Gyermek vágyott iskolai végzettsége szerinti különbségek az énhatékonyságban
III.4.5. Hipotézisek tesztelése (Összefoglalás)
IV. DISZKUSSZIÓ
IV.1. A kutatás korlátai, kitekintés
Irodalomjegyzék
Függelék
1. függelék: A mérőeszközök elővizsgálata
2. függelék: Mérőeszközök
3. függelék: A mérőeszközök pszichometriai bemutatása
4. függelék: A vizsgálatok eredményeihez kapcsolódó táblázatok
Illusztrációk jegyzéke