Az én... és a másik
Paraméterek
Sorozat | Az élet dolgai |
Szerző | Ranschburg Jenő |
Cím | Az én... és a másik |
Alcím | A személyiség és a társas kapcsolatok fejlődése óvodáskorban |
Kiadó | SAXUM Kiadó |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 194 oldal |
Formátum | A/6, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 248 240 8 |
Eredeti ár:
1.780 Ft
1.602 Ft
Online kedvezmény:
10%
A szerző ebben a kiadványban annak a bemutatására törekszik, hogyan bontakozik ki az óvodáskorú gyermek személyisége, és hogyan alakulnak kapcsolatai a felnőttekkel, illetve kortársaival. |
|
|
Leírás
A szerző ebben a kiadványban annak a bemutatására törekszik, hogyan bontakozik ki az óvodáskorú gyermek személyisége, és hogyan alakulnak kapcsolatai a felnőttekkel, illetve kortársaival. A könyv első részében az „én” megnyilvánulási formáival foglalkozik, lényegében attól a pillanattól hogy a gyermek felismeri és megnevezi önmagát. Nyomon követi az „én-kép” alakulását, a „tulajdonított-én” (a gyermek mást gondol önmagáról, mint mások őróla) megjelenését, és a „felettes-én” (óvodáskori erkölcs) működését. Foglalkozik a temperamentum és a szociabilitás jórészt veleszületett, valamint az önkontroll és az önértékelés elsősorban tanult vonásaival. A második részben a 3-6 éves gyermek emberi kapcsolatainak alakulását követi nyomon, különös tekintettel az anya és a gyermek viszonyára, de kitér az apa – utóbbi 10 évben felismert – szocializációs jelentőségére is. A kortárskapcsolatok interakciós mintázatai közül hármat emel ki: a játékot, a jószívűséget és az agressziót.
Tartalom
Előszó
Az én…
Az „én” kialakulása és fejlődése
1. A baba magára ismer
2. Az „énkép” fejlődése óvodáskorban
3. A tulajdonított „én”
4. A „felettes én”. Az erkölcs óvodáskori fejlődése
Erkölcsi ítéletek és erkölcsi viselkedés
5. Önkontroll
6. Önértékelés
7. Temperamentum
8. Szociabilitás
9. Lányok és fiúk
Viselkedésbeli különbségek
A) Verbalitás és téri orientáció
B) Agresszivitás
C) Szociabilitás és gondoskodás
D) Aktivitás—passzivitás
A nemi szerepek szocializációja
...és a másik
I. A felnőtt—gyermek kapcsolatok
A) „A legfontosabb másik”
A szeretetteljes viszony
B) Apa és gyermeke
Apa nélkül
C) A pedagógus
D) A szociális megismerés
A „másik”-ról alkotott kép
A kommunikáció
II. Kortárskapcsolatok
A) Testvérek
B) Interakciók a csoportban
1. A játék
2. Jószívűség és vetélkedés
3. Az agresszivitás
Az agresszív óvodás
4. A barátság
Felhasznált irodalom