Az elsajátítási motiváció
Paraméterek
Sorozat | Tanítás és tanulás |
Szerző | Józsa Krisztián |
Cím | Az elsajátítási motiváció |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2007 |
Terjedelem | 241 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 16 4226 1 |
Eredeti ár:
1.490 Ft
1.341 Ft
Online kedvezmény:
10%
A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. |
|
|
Leírás
A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A tudásunkat az utóbbi években alapvetően megújító, sokirányú munkát elsősorban az a felismerés tartja mozgásban, mely szerint nem lehet megérteni az értelmi fejlődés legegyszerűbb folyamatait sem, ha nem tanulmányozzuk azokat a tényezőket, amelyek folyamatosan fenntartják a fejlődéshez vezető tevékenységeket. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. A modern társadalmak a készségek, képességek hatékonyabb fejlesztését, jól megértett, széles körben való kialakítását várják el az iskolától, és ez nem lehetséges a tanulók figyelmének megragadása, érdeklődésének folyamatos fenntartása nélkül. Az elsajátítási motiváció fogalma köré épülő vizsgálatok újszerű megközelítést jelentenek a motivációkutatás történetében. Azoknak a folyamatoknak a részletesebb feltárására koncentrálnak, amelyek magában a tanulás folyamatában rejlő késztetéseket, örömforrásokat, jutalmakat kívánják az elsajátítási folyamatok fenntartásának szolgálatába állítani. Ez a monográfia az elsajátítási motívumokat fókuszba állítva ad áttekintést a motivációkutatás legújabb eredményeiről. A szerző a nemzetközi kutatások áttekintését követően saját vizsgálati eredményeit foglalja össze. Bemutatja az elsajátítási motívumok óvodás- és iskoláskori fejlődését, elemzi a fejlődést befolyásoló családi és egyéb tényezőket. Végül olyan fejlesztő tevékenységekből felépülő program lehetőségét vázolja fel, amely a motívumokra irányuló beavatkozások révén közvetve segíti az iskolai munka eredményességének javítását.
Sorozatszerkesztő: Csapó Benő
Tartalom
Bevezetés
A tanulási motiváció kutatásának elméleti keretei
Tanulási motiváció
Motiváció, motívumok
A motiváció viselkedéspszichológiai értelmezése és ennek korlátai
Új utak a tanulási motiváció felfogásában: Robert White elmélete
Az önjutalmazó motívumok
Célok mint motívumok
A tanulási énkép mint tanulási motívum
Tantárgyi motívumok
A tanulási motiváció és a környezet
A tanulási motívumok fejlődése
Elsajátítási motiváció: elméleti alapok
Az elsajátítási motiváció értelmezése
Az elsajátítási motiváció összetevői
A célok és az elsajátítási motiváció
Az optimális kihívás
Az elsajátítási motiváció és a kompetencia
A szociális környezet és az elsajátítási motiváció
Az elsajátítási motívumok fejlődése
Születéstől 9 hónapos korig
8-9 hónapos kortól 17-22 hónapos korig
17-22 hónapostól 3 éves korig
Óvodás- és iskoláskor
Felnőttkor
A fejlődés további értelmezése
Az elsajátítási motívumok megismerésének lehetőségei
A motiváció empirikus vizsgálatának módszerei
Megfigyelés spontán játék közben
Strukturált feladatok
Az elsajátítási motiváció kérdőíve (DMQ)
Az elsajátítási motiváció kérdőívének magyar változata
Az elsajátítási motiváció fejlődésének empirikus vizsgálata
Az elsajátítási motívumok életkori változása 10-16 éves korban
Az elsajátítási motívumok összefüggésrendszere
Az elsajátítási motiváció életkori változása 10-16 éves kor között
Az elsajátítási motívumok alakulása 4-16 éves kor között
A motívumok változásának longitudinális vizsgálata
Az elsajátítási motiváció fejlettségét befolyásoló tényezők
Eltérően fejlődő gyermekek
Tanulásban akadályozott gyermekek
A családi háttér szerepe
Nemek közötti különbség
Településtípusok közötti különbség
Képzési típusok közötti különbség
Az elsajátítási motívumok és a képességek fejlődése, fejlesztése
Kisgyermekkori fejlesztés és sajátos nevelési igény
Az elsajátítási motiváció és az iskola
Képességek és motívumok
Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlődés összefüggése 4-7 éves korban
Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlettség összefüggése 9-12 éves korban
Összegzés
Irodalom