Az elme nyelve
Paraméterek
Sorozat | PSZI Könyvek |
Szerző | Schnell Zsuzsanna |
Cím | Az elme nyelve |
Alcím | Társalgás és nyelvfejlődés |
Kiadó | Akadémiai Kiadó |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 280 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 05 9650 3 |
Eredeti ár:
3.150 Ft
2.992 Ft
Online kedvezmény:
5%
A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
|
|
|
Leírás
A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.
A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
Akadémiai Kiadó, 2016.
Írta: Schnell Zsuzsanna
Sorozatszerkesztő: Feuer Mária
Tartalom
Előszó
1. Az anyanyelvre hangolódás kezdetei
Bevezetés: baba-mama társalgás
Mit is gondolnak a babák?
Nyelv és egyedfejlődés: a nyelv és a magzat
Születés előtt: a magzatok nyelvi tapasztalataitól a veleszületett nyelvi képességekig
Milyen magasabb rendű nyelvi képességekhez lesz ezzel hozzáférése a csecsemőnek?
Honnan tudjuk, hogy a magzat egy kis nyelvész?
Születés után
Nyelv és törzsfejlődés: mitől emberi a társalgásunk?
Miben különleges az embergyermek?
Hol válik el az állati kommunikáció és az emberi nyelv?
Eltérő vélekedések a nyelvi képesség kibontakozásáról – természet vagy nevelés?
Meddig sajátítható el az anyanyelv?
Önfejlődés és környezet a nevelésben
HÍD
2. Születés után...
Kézzel-lábbal: a beszéd előtti kor kommunikációja
Vár-e választ a baba?
Kell egy társ
Gondolkodnak-e a babák, avagy beszéd nélkül van-e gondolkodás?
Első hangadások
Egyetemes vagy kultúrafüggő-e az emberi nyelv?
A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
A nyelvek egymásra hatása – interferencia
A globalizált világ és a nyelvi sokszínűség: lingua franca régen és ma
A nyelvek közti gátlás érvényesülése
A nyelvek közti interferencia kétirányúsága és relatív természete
Az érem másik oldala: a környezet formáló ereje
A dajkanyelv: a felnőtt és a gyermeki világ találkozása
A társalgás alapjai a csecsemőknél
Gyermeki és felnőtt társalgás
Dajkanyelv: babára kalibrált vonások
Miért papa, miért mama? – Az ajakhangok egyetemes természete
HÍD
3. Verbális kor
Előszavak és játék a hangszínnel
Az első szavak és a jelentések kapcsolása
A varázsszavak korszaka: holofrázisok
A következtetési igény a társalgásban
A gyermeki gondolkodás mágikus világa
Vissza a nyelvhez: mire vonatkoznak a szavak?
Jelentéskapcsolás és a gondolkodás kategóriái
A gyermeki nyelvtan mint teljes értékű rendszer – a gondolkodás-lélektan hitvallása
A nyelvi építkezés autentikus gyermeknyelvi példái
Egyéni különbségek a nyelvelsajátításban
Magyarázat a különbségekre
Nemek közti különbségek
Egy- és kétéves kor között
A robbanás
Babák és táviratok – a kétévesek üzenetei
HÍD
4. Komplex nyelvhasználat – a nyelvtan kibontakozása
A komplex nyelvhasználat kezdetei
Mesteri szerkezetek a gyermeknyelvben: énközlések, funkciószavak, társas célok
Óvodáskor: gondolkodás és nyelv viszonya a lexikai fejlődés tükrében
Mi mindenre jó a nyelv?
Társak és társalgási helyzetek
Amikor két szó már nem elég: az első mondatok
Szórend: variációk egy témára, avagy a nyelvtan csírái
Szerkezeti komplexitás mint minőségi mérce
Mit jelent tudni egy nyelvet? Törzsfejlődési visszatekintés: a nyelvtan az ember sajátja
A gyermeknyelv szabálykövetése: hullámvasút
Gondolkodás és nyelv viszonya a kétnyelvűség tükrében
A sokatmondó nonszensz szavak esete
Az utánzás szerepe a nyelvelsajátításban
Célvezérelt, kreatív utánzás
A komplex nyelvhasználat kibontakozása
HÍD
5. Intuitív nyelvhasználat: a társalgás szokás- és szabályrendszerének elsajátítása
Az emberi diskurzus összetett természete
Gesztusok a társalgásban
A társalgás egyedfejlődése és kibontakozása
Formák és funkciók – variációk egy témára
Miért intuitív?
Metanyelvi dimenziók – a jelentések világán túl
Nyelvi fogódzók az iskolai képességekben
A szavak eltérő jelentésárnyalatai
Gyerekek és párbeszédek
Narratíva, monológ: a koherens történetmesélés képessége és kibontakozása
A mesemondás fejlődése
Idiomaticitás és nyelvhasználat: a láthatatlan jelentés problémája
A társalgás további színterei: humor a gyermeki társalgásban
A humorértés kibontakozása
Humor és játék
A humor összetett társalgási képességünk
A gyermekhumor vizsgálatának tanulságai
HÍD
Függelék
Összefoglaló
A társalgás személyközi kapcsolatokat érintő jelentőségéről
Teszt az olvasónak
Megoldások
Irodalom